Är det någon som räknat på detta?

Ja, killarna på Comfortzone..... ;)

Jo, men jag vill se hur man räknar ;)

Jag tror att jag har viss erfarenhet ... ;)

en liknelse från ett besök i Bolivia:
Det var några rika (på vitt mjöl) grabbar som hade köpt några häftiga Ferraris (med lågprofildäck). Problemet var bara att den enda vägstump där det öh gick att komma fram med dessa bilar var några km asfalterad (1.2 km humpfri tror jag det var) väg ut till flygplatsen. För att ta sig dit så gällde trailing eller plankor för att ta sig över hål och humps. Sen att den plana asfaltstumpen är full med bussar och lastbilar och folk gör det lite svårt för bl.a kompressorn/turbon i Ferrarin att komma till sin rätt.

Jag undrar vad maxhast och bränsleförbrukningen ligger på för dessa bilar? ;)

Yondalar skrev:
Jag tror att jag har viss erfarenhet ... ;)

en liknelse från ett besök i Bolivia:
Det var några rika (på vitt mjöl) grabbar som hade köpt några häftiga Ferraris (med lågprofildäck). Problemet var bara att den enda vägstump där det öh gick att komma fram med dessa bilar var några km asfalterad (1.2 km humpfri tror jag det var) väg ut till flygplatsen. För att ta sig dit så gällde trailing eller plankor för att ta sig över hål och humps. Sen att den plana asfaltstumpen är full med bussar och lastbilar och folk gör det lite svårt för bl.a kompressorn/turbon i Ferrarin att komma till sin rätt.

Jag undrar vad maxhast och bränsleförbrukningen ligger på för dessa bilar? ;)
Nu glider vi kanske ifrån ämnet men det är bara några få modeller från Ferrari som begåvats med kompressor eller turbo......
;)

jaha, ante mig att det bara var en spagettibil, inget att ha ;)

jag tror att denna variant på rubriken är bättre

får se

i en normalstor villa med normal vemtilation kan man hämta ca 2kw i frånluften, för att de ska kunna få ut all den energi de ppåstaår att de kan hämta så bör man veta vid vilka luftflöden och vilken fuktighet de har mätt.
Fuktigheten gör en enorm skillnad.

Sen om dom har en kompressor som är dubbelt så stor som en normal fvp så spelar ju inte det nån roll om den är frekvensstyrd och går på halvfart hela tiden eller hur?

Sänker man temperaturen så mycket som de säger på sin sida kommer man få problem med mycket avfrostningar, allstså många start och stopp och allt det medför.

Jag är mycket kritisk till att deeras pump håller vad den lovar .

och den värme som frigörs vid frysning (333 kJ/kg vatten) kan man inte tillgodoräkna sig ty man använder frånluften för att tina bort isen.
Dessutom blir det förmodligen i praktiken till att värma is och smältvatten någon grad på båda sidorna om nollstrecket, och denna energi tas också ur frånluften.
Hur många grader kan man då tro det är på ömse sidor innan tex en VP slår av/till alternativt en VP reducerar kylningen av frånluften så att defrost sker?

Har detta någon betydelse - tex i relation till rubriken?
Den energi som frigjordes när samma mängd vatten och is temperatursänktes har skickats in i huset med uppoffrande av pumparbete.
Hur stort är detta pumparbete?

..kan vi för ros skull i fortsättningen använda oss av relativa fuktigheten 37% i frånluften, skall tydligen vara någon vanlig siffra,
men det tycker jag låter lågt för non-vintertid och kanske något högt vintertid, någon som vet ???

kan bara tala ev egen erfarenhet, de pumpar jag testat i labbmiljö har sänkt frånluften som lägst till ca 4 grader men du behöver inte gå så lågt för att få en påfrysning för iom att du sänker temperaturen så fälls fukt ut från luften på förångaren och det i sin tur leder till minskat luftflöde genom förångaren då luftflödet inte är tillräckligt starkt för att dra bort dropparna från lamellerna, vilket i sin tur leder till lägre föångningstemp och tillslut bryter kompressorn antingen pga lågtryckslarm eller avfrostning.

I det tester jag har gjort har luftfuktigheten varit konstant 50%.

intressanta erfarenheter
men dom här nya VP då som kör ner till -15C, erfarenhet?

vilken dT kan man räkna med luft - lammell?
(dT lamell/kylmedium ca = 0 ?)

provat Ljungströmmare?

petarn skrev:
i en normalstor villa med normal vemtilation kan man hämta ca 2kw i frånluften, för att de ska kunna få ut all den energi de ppåstaår att de kan hämta så bör man veta vid vilka luftflöden och vilken fuktighet de har mätt.
Fuktigheten gör en enorm skillnad.
Saxat från Comfortzones hemsida:
"Som exempel kan vi ta ett luftflöde 220 m3/timme med standardvärden för rumsluft som är temperatur 20 C och fuktighet 37%RH.

En typisk frånluftvärmepump på marknaden kyler då ned luften till ca 5 C, dvs med 15 grader. Effekten från luften blir ca 1,2 kW enl kurvan och värmeeffekten ca 1,8 kW.

Med CE50 kan vi i stället kyla ned luften till –10 till –15 C, dvs med 30-35 grader. Enbart avkylningen av luften ger då drygt dubbla effekten. (grön kurva). Till detta kommer värmeenergin från fuktutfällning (svart kurva.)

Den totala effekten från luften ökar snabbare med sjunkande temperatur (blå kurva) och och ger en dramatiskt ökad uteffekt. ( Röd kurva)."

petarn skrev:
Sen om dom har en kompressor som är dubbelt så stor som en normal fvp så spelar ju inte det nån roll om den är frekvensstyrd och går på halvfart hela tiden eller hur?
Kompressorn går fullvarv om effektbehovet är stort och den jobbar med att värma radiatorvattnet. Om effektbehovet är mindre sänker den varvtalet. Det ökar COP och minskar antalet start/stopp. När den värmer varmvatten går den alltid på 50 % av varvtalet för att undvika den katastrofalt dåliga COP man normalt får när en värmepump tvingas jobba mot höga temperaturer. Med CZ kan man få 60 gradigt varmvatten och ändå ha en COP på 2,6.

petarn skrev:
Sänker man temperaturen så mycket som de säger på sin sida kommer man få problem med mycket avfrostningar, allstså många start och stopp och allt det medför.
Den frostar av med ca 1-2 timmars mellanrum. Avfrostningarna fungerar klanderfritt och orsakar inga problem som jag ser det.

petarn skrev:
Jag är mycket kritisk till att deeras pump håller vad den lovar .
Det finns många pumpar installerade med besparingar som styrker det som anges av CZ.

Under ett dygn i januari med 10 minusgrader ute producerade min CE50 103 kWh med värmepumpen. Gångtiden hos värmepumpen var 21 timmar vilket ger en effekt på 4,9 kW. Under den perioden har den också värmt varmvatten med lågt varvatal, så den verkliga effekten är mer än 4,9 kW vid fullvarv.

Signatur Abuquir loggar sin pump så det borde väl gå att räkna ut vilken effekt den ger?

Yondalar skrev:
och den värme som frigörs vid frysning (333 kJ/kg vatten) kan man inte tillgodoräkna sig ty man använder frånluften för att tina bort isen.
Intressant kommentar! Kan det vara så att inte alla iskristaller som bildas hamnar på kondensorn utan en del (majoriteten?) följer med luften ut? I så fall är det ju bara det som måste avfrostas som påverkar energiuttaget.

om nu iskristaller bildas i luftströmmen så blir luftströmmen lite varmare och den värmen går över (genom den påslagna isen) till det arbetande mediet

och vi har en snökanon - är det så?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.