Har läst ngnstans att vid runt 35-40% Rh mår dom flesta hus och människor bra. Vi själva har definitivt för låg fuktighet i vårt nybyggda, runt 25% Rh. FÅr väl titta lite på ngn luftfuktare eller dylikt. En fördel é ju att man bbehöver inte köra torktumlaren ;D

Jag tror att det svårt att ge ett glasklart svar på det. Har läst om fuktighet i olika sammanhang och diskussionerna har legat mellan 30-50 % rh.

Ö-byggaren skrev:
Är orolig för att vi har lite torrt inne - vad är rimliga värden, jag har en mätare???
Astma- och allergiförbundet rekommenderar att man ska ha mellan 30-40 %.

Krusboda skrev:
Astma- och allergiförbundet rekommenderar att man ska ha mellan 30-40 %.
Se där! Då var min källa inte helt ute och cyklade ;D

Problemet med torrinomhus luft är vanligt på vintern. Att det blir så tort beror på den stora luftomsättningen i förhållande till fuktalstringen. Har man ett nytt hus med mekanisk frånluft (fp) alt FTX så kan man med fördel minska på ventilationsflödet vintertid. Energibesparngen är påtaglig när temperaturen börjar närma sig nollan. Var dock observanta på att badrummen torkar ur efter ni har duchat. Normena anser jag att man kan ta med en nypa salt om man upplever en bra inomhus miljö med minskat ventilatiomnsflöde så kan man ha det.
Oftast är man från huset under stora delar av dygnet och ventilationen går då vilket medför att huset är välventilerat när man kommer hem.

Energijägaren

växlare som "återvinner" fukten kan ju vara nåt
(har dessutom bra verkningsgrad)

Fukten återvinss till stor del via kondensering om man har fp eller FTX. Energin i fukten återvins dock betydligt effektivare om om man sänker flödet, då kyls frånluften i en fp till närmare 0 (nibe ivt) i stället för till ca + 7 som jag får vid normalt flöde. ju lägre temperatur på avluften är desto mer fukt kommer att kondenseras ut och lämna i från sig sin energi.

jodå, men vi pratar olika saker
jag menade att fukten följer med tilluften tillbaka in i huset

Ja det är en bra ide om man har ftx system med roterande vvx så kan dena ha ett salt skikt som tar upp fukten ur frånluften och till för det i tilluften återvinings graden kan vara upp till 85 %. Jag har dock inte sett sådana vvx i villa system men det borde finnas !!!

Jag har ett 140kvm ,1 1/2 plans hus från 1990 med luftburen värme och minimaster i köket. Varvtalet på fläkten i köket är grundinställd på näst högsta effekt.

Jag har varit sugen på att ställa ner varvtalet ett steg.
Efter att ha läst ovanstående inlägg verkar det ju rätt ofarligt.

När jag talade med Villavent tidigare tyckte dom inte att jag skulle ändra på grundinställningen. Det kunde ge problem på sikt. Fukt kan vandra genom innertaket och ge fuktskador på vinden.

Om jag sänker varvtalet på ventilationen, hur ska jag då i tid ha koll på att fukthalten inte ökar till skadlig nivå i huset?

Om jag skaffat en fuktmätare och håller koll på att fukthalten i huset håller sig på en rimlig nivå, då kan det väl inte bli några skador i väggar eller vind?

Hej !

Om du är orolig över fukten på vinden så kan du beställa fuktmätare från pegasuslab (se nätet). Om du har otäta fuktspärrar på vinden kan deta orsaka fukt bekymmer men med bra fuktspärrar bör detta inte vara några problem.

Om fukt på vinden uppstår med bra fuktspärrar rekomenderar jag att vinden tätas och påså sätt höjer temperaturen med följden att den relativa fukthalten sjunker. Ett frånlufts system medför ett under tryck i huset vilket leder till att eleminera att fuktig luft som kan kondensera kommer upp till vindsplanet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.