5 248 läst ·
41 svar
5k läst
41 svar
Frånluftsvärme??
Sida 1 av 3
Vi ska bygga ett nytt hus till våren,och funderar om det är stor ekonomi att satsa på frånluftsvärme kombinerad med en täljstenskamin (som vi redan har och ved har vi gratis i ca:10 år till,minst).Vi har funderat på jordvärme, men vi har blivit avrådd pga att när man bygger nytt så gör man huset så rejält isolerat att det skulle ta så lång tid att tjäna igen pengarna.Någon som vet?
De flesta nya kåkar som byggs idag sätter man in frånluftsvärme. Ett tips r att fläska i med mkt isolering och mkt bra fönster kika på pellets och fundera på framtiden a la solvärme. Bygger man helt nytt - fundera lit epå solen och väderstreck, kanske ett solrum vore värt att titta på - där värms ju luften gratis av solen och kan sedan distribueras runt i kåken under minst hälften av året.
Vi har själva valt den varianten Du beskriver - frånluftsvärme ( Comfortzone) samt kamin. Inget är inkopplat ännu men det är en tidsfråga nu
Bergvärme ser jag som ett alternativ när Du har ett större/taskigt isolerat hus, det är ju en stooor investering.
Vi har själva valt den varianten Du beskriver - frånluftsvärme ( Comfortzone) samt kamin. Inget är inkopplat ännu men det är en tidsfråga nu
Bergvärme ser jag som ett alternativ när Du har ett större/taskigt isolerat hus, det är ju en stooor investering.
Tack för svaret Gummigum.
Hur har ni räknat för att ta beslutet att välja frånluftsvärme och kamin,jag menar med tanke på driftskostnad och investering,kontra annat värme system?Isolering ihuset blir det gott om för vår del,600mm i tak och 240mm i väggar,typ av fönster har vi inte bestämt oss än.
Hur har ni räknat för att ta beslutet att välja frånluftsvärme och kamin,jag menar med tanke på driftskostnad och investering,kontra annat värme system?Isolering ihuset blir det gott om för vår del,600mm i tak och 240mm i väggar,typ av fönster har vi inte bestämt oss än.
Hej hopp,
Kaminen fanns redan i den lilla kåk vi köpte - som byggt till och om och blivit större med en våning till och 30 kvm till på bv
'Gamla' uppvärmningen var el, luft-luftvärmepump och så ved att hjälpa pumpen med när det var som kallast och den inte räcker till.....nu när vi får nytt så behåller vi veden, dels för vi har ved, dels för mysfaktor en itne får å hjälpa pumpen, eftersom det är en ComfortZone vi köpt så levererar den 5 kW inte ca 2 som de konventionellka på marknaden gör. En annan bra ska med den pumpen är att man kan ansluta solpaneler til den
fast då måste man ha en acktank och hur man gör det på en bergtomt tål å tänka på.
Vi har själva lösningen med solrum, och med luftventiler som vi kommer att 'suga' solvärmd luft opch distribuera den runt i huset. Så går man mkt i andra länder, ofta lite varmare länder, men vi har varit förvånade hur långt in på hösten den solvärmen räckte för att värma huset INNAN anläggningen kopplats in.
Hur vi räknade - jo givetvis så tittade vi ju på våra uppvärmningskostander innan och så med större hus och som alla så räknade vi på bergvärme. Vi bor i södra Sverige, huset är numera välisolerat - solrummet består av treglas, vi kar en kamin, som fungerar, och så skall man räkna hem en investering på minst 130 000. Även om vi har 0 meter till berg.....avskrivningstiden för oss översteg 15 år - var t o m bortåt 20 år och vad är det för vits då? En värmepanna säg en konventionell luft - vattenpanna kostar en 40 000, våran dyrbara ComfortZone runt 57000, jag måste spara in hur mkt som helst för att komma up i de däringa 130 000, och det får man mkt räkmackor för ;-)
Jag förstår ju att fok med stora dåligt isolerade kåkar och kåkar i norra Sverige behöver bergvärme, men många räknar på - värm huset med olja - hur mkt tjänar jag på bergvärme och så går det dit. Vedeldning är inte för alla, det kan jag hålla med om och att bygga om till frånluftsvärme och varianterna är ju större ingrepp, men när man byger nytt - ja DÅ har man chansen att ta i ordentligt med isolering, och väljer man golvvärme, var då medveten om att det inte är jätteeffektivt att värma huset via golvet, det har gjorts undersökningar och avhandlingar och det är faktiskt så. Man får förluster som går nedåt....
Nåja - det var lite av mina tankar. Om Du orkar - gå runt till alla försäljarna och kör 'racet' med dem - bergvärme är en religion precis som vilket kök man skall välja.....och det är ju NU Du kan påverka utformningen och även Dina fasta utgifter i månaden.
Kaminen fanns redan i den lilla kåk vi köpte - som byggt till och om och blivit större med en våning till och 30 kvm till på bv
'Gamla' uppvärmningen var el, luft-luftvärmepump och så ved att hjälpa pumpen med när det var som kallast och den inte räcker till.....nu när vi får nytt så behåller vi veden, dels för vi har ved, dels för mysfaktor en itne får å hjälpa pumpen, eftersom det är en ComfortZone vi köpt så levererar den 5 kW inte ca 2 som de konventionellka på marknaden gör. En annan bra ska med den pumpen är att man kan ansluta solpaneler til den
Vi har själva lösningen med solrum, och med luftventiler som vi kommer att 'suga' solvärmd luft opch distribuera den runt i huset. Så går man mkt i andra länder, ofta lite varmare länder, men vi har varit förvånade hur långt in på hösten den solvärmen räckte för att värma huset INNAN anläggningen kopplats in.
Hur vi räknade - jo givetvis så tittade vi ju på våra uppvärmningskostander innan och så med större hus och som alla så räknade vi på bergvärme. Vi bor i södra Sverige, huset är numera välisolerat - solrummet består av treglas, vi kar en kamin, som fungerar, och så skall man räkna hem en investering på minst 130 000. Även om vi har 0 meter till berg.....avskrivningstiden för oss översteg 15 år - var t o m bortåt 20 år och vad är det för vits då? En värmepanna säg en konventionell luft - vattenpanna kostar en 40 000, våran dyrbara ComfortZone runt 57000, jag måste spara in hur mkt som helst för att komma up i de däringa 130 000, och det får man mkt räkmackor för ;-)
Jag förstår ju att fok med stora dåligt isolerade kåkar och kåkar i norra Sverige behöver bergvärme, men många räknar på - värm huset med olja - hur mkt tjänar jag på bergvärme och så går det dit. Vedeldning är inte för alla, det kan jag hålla med om och att bygga om till frånluftsvärme och varianterna är ju större ingrepp, men när man byger nytt - ja DÅ har man chansen att ta i ordentligt med isolering, och väljer man golvvärme, var då medveten om att det inte är jätteeffektivt att värma huset via golvet, det har gjorts undersökningar och avhandlingar och det är faktiskt så. Man får förluster som går nedåt....
Nåja - det var lite av mina tankar. Om Du orkar - gå runt till alla försäljarna och kör 'racet' med dem - bergvärme är en religion precis som vilket kök man skall välja.....och det är ju NU Du kan påverka utformningen och även Dina fasta utgifter i månaden.
Gummigum: Hur lång garanti fick du på din pump ?
Hur lång tid tror du att det tar att tjäna in kostanden på din pump från en vanlig frånluftsvärmepump ?
Ska bestämma mig inom kort på vilken pump jag ska ha det är inte lätt val när man väger in service som ett argument tillsammans med det ekonomiska (Nibe svarar inte på mina mail >
).
Hur lång tid tror du att det tar att tjäna in kostanden på din pump från en vanlig frånluftsvärmepump ?
Ska bestämma mig inom kort på vilken pump jag ska ha det är inte lätt val när man väger in service som ett argument tillsammans med det ekonomiska (Nibe svarar inte på mina mail >
Hej Johan,
Det är lit eolika det här med garanti för man kan faktiskt betala och få 'mer' garantitid än vad som följer med och vi har int ebestämt oss riktigt ännu kan jag säga!
Sex år rörde det sig om i alla fall......Elpatronen står för 6 kW, pumpen 6 kW. Ja hur man räknar - det beror ju på det ;-) och ens effektbehov! Vi ahr inte jämfört med en konventionell vanlig frånluyft, vi jämförde istället med vad vi får ut av denna pumpen jämfört med de konventionella samt med en bergvärmepump.
Det är lit eolika det här med garanti för man kan faktiskt betala och få 'mer' garantitid än vad som följer med och vi har int ebestämt oss riktigt ännu kan jag säga!
Sex år rörde det sig om i alla fall......Elpatronen står för 6 kW, pumpen 6 kW. Ja hur man räknar - det beror ju på det ;-) och ens effektbehov! Vi ahr inte jämfört med en konventionell vanlig frånluyft, vi jämförde istället med vad vi får ut av denna pumpen jämfört med de konventionella samt med en bergvärmepump.
ComfortZone kyler frånluften till en lägre temperatur, därav får dom ut mer energi av frånluften.BAS skrev:
Konventionell FVP kyler till ca 5C, ComfortZone kyler till -10/-15C (allt enligt deras hemsida).
Hur bra det sedan fungerar i verkligheten är jag nyfiken på, någon på forumet som har erfarenheter av denna FVP ? ???
Hoppsan - en femma vart en sexa i effekten ;-) tack Abuquir för att Du skrev det rätta! Nä Bas - helt riktigt - det skulle vara 5!
De har funnits två år på marknaden - de ger sex års garanti och man kan köpa till tio om man vill. Vi har ju nyköpt våran så kan ju inte säga ett iota hur det skall gå - och vi har aldrig kört huset på enbart el så det är svårt att säga avd egentlig energiförbrukning kommer att gå på - luft-luft-pumpen har vi haft i nästan sex år nu och har fungerat bekymmersfritt, vi hade eldningsförbud ett år i huset och körde då på luft luft och ved så vad vi *egentligen* skulle spara om man gick ifårn ett konventionellt system jämfört med det vi har nu - ja det vete gudarna. Så jag kommer aldrig kunna att säga vad jag egentligen kommer att spara om nu inte några vänliga själar hade lust att sponsra mig
)
Därmeot är ju konstruktionen av pumpen inget konstigt, det är ingen 'egen hemsnickrad revulotionerande teknik' - så då kan man ställa sig frågan, varför finns dt inga andra som tillverkar en sådan pump?
Enkelt - Nibe och IVT skulle då konkurrera med sig själva inom det marknadssegmentet som heter bergvärme...de har sina pumpar och sitt koncept och folk/byggnadsfirmor köper.... de säljer ju ändå....
referenser - Comfrotzone ahr referensanläggningar i Stockholmstrakten - jag har tagit del av deras referenslista och man kan ju maila och få ta del av den - hmm - jag tror inte jag får kopiera in den här....men summasumarum - det är ju hus byggda 1986 med en elförbrukning på 27000 kWH och oljepanna m elkasset - de sparade 17000 kWh med den nya pumpen. De hushåll som var med på referenslistan sparade runt 50%. Tjaaa-a föreslår att Ni frågar ComfortZone, frågar man inte får man inte veta mer ;-))
De har funnits två år på marknaden - de ger sex års garanti och man kan köpa till tio om man vill. Vi har ju nyköpt våran så kan ju inte säga ett iota hur det skall gå - och vi har aldrig kört huset på enbart el så det är svårt att säga avd egentlig energiförbrukning kommer att gå på - luft-luft-pumpen har vi haft i nästan sex år nu och har fungerat bekymmersfritt, vi hade eldningsförbud ett år i huset och körde då på luft luft och ved så vad vi *egentligen* skulle spara om man gick ifårn ett konventionellt system jämfört med det vi har nu - ja det vete gudarna. Så jag kommer aldrig kunna att säga vad jag egentligen kommer att spara om nu inte några vänliga själar hade lust att sponsra mig
Därmeot är ju konstruktionen av pumpen inget konstigt, det är ingen 'egen hemsnickrad revulotionerande teknik' - så då kan man ställa sig frågan, varför finns dt inga andra som tillverkar en sådan pump?
Enkelt - Nibe och IVT skulle då konkurrera med sig själva inom det marknadssegmentet som heter bergvärme...de har sina pumpar och sitt koncept och folk/byggnadsfirmor köper.... de säljer ju ändå....
referenser - Comfrotzone ahr referensanläggningar i Stockholmstrakten - jag har tagit del av deras referenslista och man kan ju maila och få ta del av den - hmm - jag tror inte jag får kopiera in den här....men summasumarum - det är ju hus byggda 1986 med en elförbrukning på 27000 kWH och oljepanna m elkasset - de sparade 17000 kWh med den nya pumpen. De hushåll som var med på referenslistan sparade runt 50%. Tjaaa-a föreslår att Ni frågar ComfortZone, frågar man inte får man inte veta mer ;-))
(Angående ComfortZone)
Man undrar hur det funkar med så kall avluftskanal, borde kräva rätt rejäl isolering så man inte får kondens på röret.
Sedan undrar man lite hur kompressorn jobbar vid så låga temperaturer.
Men man får se, som med all annan tenik ser man bäst efter några år hur bra den är.
Man undrar hur det funkar med så kall avluftskanal, borde kräva rätt rejäl isolering så man inte får kondens på röret.
Sedan undrar man lite hur kompressorn jobbar vid så låga temperaturer.
Men man får se, som med all annan tenik ser man bäst efter några år hur bra den är.
Den är tämligen nystartad, så tyvärr kan jag inte komma med några inlägg om förbrukning eller om den är bra eller dålig. Det får framtiden utvisa.
Det är mycket viktigt med att man issolerar frånluften bra för att inte få någon kondens. Efter ett par veckors drift så har jag inte sett några problem med den saken iaf.
Det är mycket viktigt med att man issolerar frånluften bra för att inte få någon kondens. Efter ett par veckors drift så har jag inte sett några problem med den saken iaf.