hej

Jag upplever det som att vår källare är extremt fuktig (dock inte rått och kallt för värmen är på) dessa dagar då det är varmt ute. I höstas ersatte vi oljapannan mot bergvärme. Jag satte då in en fläkt ansluten till kanalen i skorstenen som ständigt går sommartid.

Det luktar alltså inte illa eller mögel vilket det gjorde tidigare, även med oljepanna men utan fläkt. Däremot blir högen med handdukar fuktiga samt kläderna som hänger på tork tar extremt lång tid på sig att torka.

Funderar på att göra ventilationshål i väggen för tillluft kan detta vara någon som kan hjälpa, hur har ni gjort?

//Anders

Jag har precis samma situation. Bytte vedpanna mot bergvärme. Satta samtidigt in en Woods 28 avfuktare. Har funkat kanon. Den går nästan non-stop under andra halvan av juli till mitten av september, men överiga år ett har den mest funkat som klädtorkare.

Samma probelm här. Löste också det genom att sätta in en avfuktare. Köpte en billig modell för omkring 2000:-, fungerar kanon och samlar in ca 5 liter vatten/dag under sommaren, vilket blir 150 liter per månad, så visst skulle det bli fuktigt utan!!

Drar inte dessa avfuktare hutlöst med el?

//Anders

Kolla på Munters hemsida för att köpa en "riktig" avfktare. ca 14000 ink moms för allt du behöver. Beställde just själv en sådan. Dom funkar bra även när det blir lite kallare typ + 10 grader. Jämfört med en en kondensavfuktare som bara funkar allt sämre desto närmare 0:an du kommer

Har jobbat inom försvaret med dessa saker och jag kan bara ge rådet att satsa på riktiga grejor.

Den är på ca 700W nominell effekt och kommer antagligen att gå några enstaka timmar/dag när det är som fuktigast. Så några oerhörda pengar kostar det definitivt inte att driva dom.

Mvh

Skogstomten

skogstomten skrev:
Kolla på Munters hemsida för att köpa en "riktig" avfktare. ca 14000 ink moms för allt du behöver. Beställde just själv en sådan. Dom funkar bra även när det blir lite kallare typ + 10 grader. Jämfört med en en kondensavfuktare som bara funkar allt sämre desto närmare 0:an du kommer

Har jobbat inom försvaret med dessa saker och jag kan bara ge rådet att satsa på riktiga grejor.

Den är på ca 700W nominell effekt och kommer antagligen att gå några enstaka timmar/dag när det är som fuktigast. Så några oerhörda pengar kostar det definitivt inte att driva dom.

Mvh

Skogstomten
Munters sorbtionsavfuktare är kanon, men jag ser ingen anledning till att ha en sådan i en källare där temperaturen aldrig är under 15 grader (snarare kring 20 grader). Till och med Munters personal tycker då att det funkat fins med "en billig" om man ställer dem lite mot väggen. Krypgrunder mm är det dock en bra investering.

Att de drar lite el kan ställas mot en totalrenovering av källaren. ;)

De billiga avfuktarna <5000kr funkar som ni säger när värmen i rummet inte blir mkt lägre än 20 grader.

Munthersmodeller och liknande är mer för krypgrunder och riktigt svala utrymmen.

Skogstomten, mätte du fuktigheten innan du satte igång din avfuktare? Tänkte mest på hur bra det blev med avfuktaren igång....kanske skaffar en själv

Skaffa en billig avfuktare. Fungerar jättebra och drar inte mycket ström.

sol = öppna ventiler!
Jag hade förra sommaren väldigt fuktigt i källaren, trots att jag hade fläkt igång stora delar av tiden. I år har jag låtit dom vara stängda och det har blivit mycket torrare!.
Min teori är att den varma fuktiga uteluften kommer in i den kalla källaren och kondenseras på golv och väggar.
Om ni monterar en fläkt som ventilerar källaren låt den bara vara igång när det är torrt ute. Mitt förslag är att man skaffar en 12V solcell och en 12V elektronikfläkt, när solen skiner startar fläkten!

brevik skrev:
Jag köpte idag en Mitsubishi luftavfuktare MJ-E 16 SX. Den vann Råd och Röns test av 12st luftavfuktare som testades januari 2004. Testet finner ni här: [länk]

Info om Mitsubishi MJ-E 16 SX finns här: [länk]

Hittils fungerar den bra :). Den är väldigt tyst.
Brevik: Funkar den fortfarande bra? Funderar på att köpa denna eller dess lillebror (MJ-E 16 S).

Jag såg Råd och Röns test och det verkar ju vara en effektiv avfuktare. Jag ska sätta upp den högt upp på önskelistan så får det bli en sådan.

Lite Teknikfreak som jag är vill man ju se fuktigheten och kunna ställa in lite extra parametrar så en SX kan man väl kosta på sig.

Tack för tipsen
//Anders

Jaha, jag blev med avfuktare idag. Det blev en MJ-E 16 SX pga att den hade en display och mer knappar :-)

Hade tidigare en torrboll och denna har sugit upp ungefär lika mycket på 2 månader som MJ-E 16 SX nu har gjort på 2 timmar .... ;D

Jag älskar den :)

Vår inredda källarvåning är på 77kvm med badrum, pannrum, tvättstuga o.s.v.

Avfuktaren står i ett stort rum i mitten och den går defentivt sitt jobb på hela undervåningen i alla rum. Underbart!

Avfuktaren är nu införskaffad. Den kördes igång sent i går kväll och fick gå under natten. Det blev ungefär en halvliter vatten i behållaren på dessa timmar.

Det blev förresten en Mitsubishi MJ-E 16 SX. Tack för tipsen.

//Anders

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.