19 513 läst ·
20 svar
20k läst
20 svar
Hela huset knackar efter installation av värmepump
Sida 1 av 2
Har en nu en och en halv vecka gammal installation av bergvärme i en gammal kåk med vattenburen värme. Allt frid och fröjd med pump, installatör osv. MEN, med ca 45-60 minuters intervall upplever vi ett återkommande, knackande ljud som startar långsamt för att efter ca 10 sekunder knacka ganska högt med sisådär 3-4 tiondelars intervall för att avta och flytta sig till motsatta delen av huset och därefter avstanna. Trodde initaialt att det berodde på att kåken "satte sig" efter att helt plötsligt fått en jämn värmetillförsel. Installatören säger att det antingen kan vara nyinlagd parkett som krymper utrymmet för rören (har inte lagt in någon), eller så menar han att det kan vara en eller flera termostater på radiatorerna som är felvända. Har testat och stängt och öppnat dom en efter en och det verkar inte heller vara problemet. Vad göra?
Du är inte ensam om att ha problem med knackningar. Det är ofta rören det knäpper om pga hastig temperaturändring. Ett sätt att lösa detta är att installera en liten acktank på röret som går till elementen (den behöver inte alls vara stor, kanske 10liter). Konstigt att inte din rörputte övervägt detta som orsak till problemen. ??? :
Kan det vara så att pumpen går n och värmer varmvattenberedaren med 45-60 min intervall. När den sedan kopplar över till radiatorkretsen så kommer det en första våg av varmare vatten. Kan förklara varför knäppningarna vandrar.
Vet att detta kan hända med golvvärmesystem och det löses genom att sätta in en liten "blandartank" som jämnar ut värmen (precis som Mathias säger).
/Jögga
Vet att detta kan hända med golvvärmesystem och det löses genom att sätta in en liten "blandartank" som jämnar ut värmen (precis som Mathias säger).
/Jögga
Jo det är väl just när växelventilen slår om som det blir problem. Men det är nog klokt att prova BAS höftskott också....både billigare och enklare...jorwes skrev:Kan det vara så att pumpen går n och värmer varmvattenberedaren med 45-60 min intervall. När den sedan kopplar över till radiatorkretsen så kommer det en första våg av varmare vatten. Kan förklara varför knäppningarna vandrar.
/Jögga
Det där fenomenet låter precis som vad vi har. Se tidigare post.
Ca en gång i timmen så börjar det knacka i hela huset, först tyst, sedan högre och högre för att sedan avta och vara helt tyst ca en timme.
I vårt fall vet jag vad det är men inte vad man ska göra åt det. På våran panna sitter en shunt (tror jag det är) står Esbe på den och knackningarna går precis i takt med att armen på ena sidan tickar upp eller ner, ett hack itaget.
Har du också en sådandär Esbe mojäng?
Berit
Ca en gång i timmen så börjar det knacka i hela huset, först tyst, sedan högre och högre för att sedan avta och vara helt tyst ca en timme.
I vårt fall vet jag vad det är men inte vad man ska göra åt det. På våran panna sitter en shunt (tror jag det är) står Esbe på den och knackningarna går precis i takt med att armen på ena sidan tickar upp eller ner, ett hack itaget.
Har du också en sådandär Esbe mojäng?
Berit
Hejsan, vi installerade en luftvärmepump mot vårat vattenburna system för snart 2 år sedan. Det bästa vi gjort, litet ingrepp och stor energibesparing. Det fanns olika fabrikat att välja på men en av dem shuntade inte ut värmen utan släppte på fullt när tempen sjönk.. Dumt! det valde vi bort med en gång just för att knackningarna kommer då. Gå på säljaren, han borde upplyst er om det. kollade de inte vilket rörsystem ni hade och att det var lämpligt? lycka till. :-/
"Installatören säger att det antingen kan vara nyinlagd parkett som krymper utrymmet för rören (har inte lagt in någon), eller så menar han att det kan vara en eller flera termostater på radiatorerna som är felvända." - dylika fackmän borde namnges.
Forumet är problemet på spåret. Det blir tydligen kraftiga/snabba tempändringar i systemet. Förutom att det är irriterande ljud så mår inga kopplingar bra av dylikt, dvs bör åtgärdas. Detta borde inte vara ngn nyhet för din leverantör och därmed vad göra. Är detta inte en garantigrej?
Forumet är problemet på spåret. Det blir tydligen kraftiga/snabba tempändringar i systemet. Förutom att det är irriterande ljud så mår inga kopplingar bra av dylikt, dvs bör åtgärdas. Detta borde inte vara ngn nyhet för din leverantör och därmed vad göra. Är detta inte en garantigrej?
Svar 1: Nej jag har ingen shunthistoria vid namn Esbe.
Svar 2: Upplever inte på något sätt att installationsfirman undandrar sig ansvar för att knackningarna startade i samband med installationen av värmepumpen. Frågetråden startad just för att jag ansåg de föreslagna lösningarna som något långsökta för att uttrycka det försiktigt. Det är då, vilket torde vara bevisat, som forumet är allra bäst, utbyte av erfarenheter, korta felsöknings och åtgärdstiderna och därmed indirekt priset.
Svar 2: Upplever inte på något sätt att installationsfirman undandrar sig ansvar för att knackningarna startade i samband med installationen av värmepumpen. Frågetråden startad just för att jag ansåg de föreslagna lösningarna som något långsökta för att uttrycka det försiktigt. Det är då, vilket torde vara bevisat, som forumet är allra bäst, utbyte av erfarenheter, korta felsöknings och åtgärdstiderna och därmed indirekt priset.
Hejsan.
Intressant tråd eftersom vi har samma problem, knackningar i ledningarna.
Jag har ingen kunskap om detta men jag tror som andra här sagt att det handlar om värme växlingar i rören.
Eftersom vår frånluftvärmepump värmer upp vattnet lite då och då, varför vet jag inte riktigt men den gör det. och då tror jag det är då knackningarna uppstår.
Men frågan återstår ju, är det farligt kan det påverka anläggningen mer än bara ljud? Och vad kan man göra åt det?
Vi hade tidigare luft i systemet och då uppkom smällar ibland när luft vandrade nerifrån huset och upp, då var det kraftigare smällningar, detta åtgärdade vi genom att gå igenom alla radiatorer och avlufta dessa och fylla på med mer vatten för att hålla jämt tryck.
Intressant tråd eftersom vi har samma problem, knackningar i ledningarna.
Jag har ingen kunskap om detta men jag tror som andra här sagt att det handlar om värme växlingar i rören.
Eftersom vår frånluftvärmepump värmer upp vattnet lite då och då, varför vet jag inte riktigt men den gör det. och då tror jag det är då knackningarna uppstår.
Men frågan återstår ju, är det farligt kan det påverka anläggningen mer än bara ljud? Och vad kan man göra åt det?
Vi hade tidigare luft i systemet och då uppkom smällar ibland när luft vandrade nerifrån huset och upp, då var det kraftigare smällningar, detta åtgärdade vi genom att gå igenom alla radiatorer och avlufta dessa och fylla på med mer vatten för att hålla jämt tryck.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 229 inlägg
För er som har golvvärme som knackar:
när PEX-rören gnider sig mot ev.träbjälklag kan det uppstå knackningar och knäppningar. PEX och träfibrer tycker nämligen väldigt mycket om varandra och släpper gärna inte taget.
Detta avhjälpes enklast med att linda ett par varv med markväv (polypropylen) runt de ställen där PEX:en ligger an mot träet.
när PEX-rören gnider sig mot ev.träbjälklag kan det uppstå knackningar och knäppningar. PEX och träfibrer tycker nämligen väldigt mycket om varandra och släpper gärna inte taget.
Detta avhjälpes enklast med att linda ett par varv med markväv (polypropylen) runt de ställen där PEX:en ligger an mot träet.