3 777 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Avloppsrör
Vårt avloppsprojekt (utbyte av rör mellan huset och kummunens rör vid tomtgränsen) närmar sig inhandlingsstadiet på Rinkabyrör. Då jag aldrig gjort något av detta blir jag mer o mer som ett frågetecken. T.ex. detta:

Vilka övergångar ska jag använda vid a & b?
Här är lite fler frågor:
1.) Vad är skillnaden på dubbelmuff & skjutmuff och när används dessa?
2.) Räcker 110mm? Finns ju ingen spolbrunn till 160 så jag antar ju detta och tidigare indikationer här på forumet visar på att 110 duger. Känns bara lite fånigt då prisskillnaden är marginell (250:- totalt) men visst räcker 110 så behöver jag ju inte fundera mer på det. Det är ju 160 mm. på bägge sidorna om det nya plaströret det är mest därför jag funderar på om det räcker.
3.) Ner med röret och på med jorden eller ska det vara andra massor närmst röret? Sand? Makadam?
4.) Det står: "Övergång betong-PVC 4" vad står 4 för?
5.) Hur svårt är detta projekt för en avloppsgröngöling som mej? På en skala 1-10 ???
Måååånga frågor blir det. Alla tankar tas varmt emot!

Vilka övergångar ska jag använda vid a & b?
Här är lite fler frågor:
1.) Vad är skillnaden på dubbelmuff & skjutmuff och när används dessa?
2.) Räcker 110mm? Finns ju ingen spolbrunn till 160 så jag antar ju detta och tidigare indikationer här på forumet visar på att 110 duger. Känns bara lite fånigt då prisskillnaden är marginell (250:- totalt) men visst räcker 110 så behöver jag ju inte fundera mer på det. Det är ju 160 mm. på bägge sidorna om det nya plaströret det är mest därför jag funderar på om det räcker.
3.) Ner med röret och på med jorden eller ska det vara andra massor närmst röret? Sand? Makadam?
4.) Det står: "Övergång betong-PVC 4" vad står 4 för?
5.) Hur svårt är detta projekt för en avloppsgröngöling som mej? På en skala 1-10 ???
Måååånga frågor blir det. Alla tankar tas varmt emot!
Skall du ta bort en gammal brunn och då behöva skarva, eller?
Om det är så, skulle jag förorda att du fyllde brunnen till rören och sedan gjuta en ränna mellan dom. Eller skarva med ett 160 rör. Spolbrunn behövs inte.
Skarva inte med ett mindre rör om det blir nivåskillnad. då är risken stor för stopp.
Fyll med sand. Väl packad så att inte plaströret sjunker med tiden.
4:an står för 4" = 110 mm.
Om det är så, skulle jag förorda att du fyllde brunnen till rören och sedan gjuta en ränna mellan dom. Eller skarva med ett 160 rör. Spolbrunn behövs inte.
Skarva inte med ett mindre rör om det blir nivåskillnad. då är risken stor för stopp.
Egentligen är det anslutningen mellan brunnen och gatan som är kass men i samband med detta ska jag rationalisera bort brunnen också.... Precis som du skriver så känns det inte rätt tycker jag att gå ner från 160 till 110 mm. Spolbrunnen var det första spolkillen frågade efter sist han var här, hur gör han om det inte finns sådan?valter53 skrev:Skall du ta bort en gammal brunn och då behöva skarva, eller?
Är det verkligen bra att skita i (;D) spolbrunnen?
Nej där finns ingen brunn inte ens kommunen verkar (såvitt jag får veta) kunna säga vart jag är kopplad, de säger bara att jag är kopplad på en gren... ??? Kommunens tips är att sätta egen spolbrunn vid tomtgränsen...
Såklart men om inte spolkillen eller kommunen vet hur gör jag då?
Mmm jag får försöka pressa kommunen lite mer!
Tackar allra ödmjukast för tipset med rännan i brunnen. Det gör ju faktiskt att jag inte behöver nån spolbrunn denna lösningen ger mig ju möjligheten att spola så det är ju klockrent!!
Tackar allra ödmjukast för tipset med rännan i brunnen. Det gör ju faktiskt att jag inte behöver nån spolbrunn denna lösningen ger mig ju möjligheten att spola så det är ju klockrent!!
Ingen mer som vill hjälpa mig med mina andra frågor? :-*
Klicka här för att svara