En värmeväxlare drar himla mycke mindre el än en flvp. Dessutom håller den väldigt väldigt länge och de mest kritiska punkterna är "sommarspjället" och fläktarna.

Min syster m.fl har inte mycket gott att säga om 310P.... kolla vidare. Själv var jag inne på thermias flvp ett tag men det blev värmeväxlare istället pga "strulfaktorn" plus elförbrukning.

Kolla även Stiebel Eltron, finns med solslinga !!! DET är nåt för framtiden de. Då behöver pumpen inte jobba över sommaren för VV +uppvärmning vår/höst.

snillet skrev:
Min syster m.fl har inte mycket gott att säga om 310P.... kolla vidare.
Vad är det som de inte tycker fungerar??
Berätta gärna..så man vet :)

Yondalar skrev:
BAS - den bet inte
(orkar ej kolla Molliere, finns det ingen som orkar re ut detta - 6 kW "aldrig")

om man får ut säg 1-1,5 kW vid 22 ner till -5 C så får man kanske ut 2 kW vid ner till -15.

en fuskformel som ej beaktar fukten i luften men som duger i sammanhanget är: m x cp x dT, säg m=1kg/m3 luft, cp= 1kJ/kg,C
så från -5 till -15 med 375 m3/h blir det (och här gäller formeln hyfsat bra)
375/3600*1*10 = 1 kW
Hej Yondalar - jag tror Du glömde en grej här - och detta är orsaken till att Comfortzone verkeligen kan få ut 5 kW ur sin flvp...det sker ju faktiskt en fasomvandling som ger ett stort energitillskott, som det verkar Du glömt att ta hänsyn till i Dina räkningar ovan - när man kyler vattenånga sker det faktiskt ting vid ca 0 grader ;-)) och kylning ner till -15 grader så 'kramar' man faktiskt ut så mkt som de säger. Det är faktiskt inte alls någe konstigt....

sofia_k skrev:
Vad är det som de inte tycker fungerar??
Berätta gärna..så man vet :)

Är detta inte något som gälelr 'gamla' pumpar mest? Jag har också träffat på många som inte gillar denna varianten och skall man tro försäkringsbolagens statistik så är de mååååånga!

Nej jag glömde inte det!

Jag jämförde från minus 5 vidare neråt till minus 15 och där gäller "mcpdT" tom exakt.

Jag har inte kläm på hur mycket NETTO man får ut vid fasomvandlingen till is. Det är ju så att man måste ju också få bort det islager som kontinuerligt fryser på på förångaren. Att smälta bort den ger ju i bästa fall ett nollsummespel.

Den "stora fasomvandlingseffekten" är vatteångan (fukten) i luften till vatten.
Följande illustrerar proportionerna:
Till is =0,09 kWh/kg,
till vatten (tex vid 1 atm & 100C) =0,63 kWh/kg.
och den energi man får ut ur 1 kg fukt vid varje grads tempsänkning är 0,001 kWh/kg.
Kan då nämnas att om man sänker tempen 1 grad på 1m3 (säg = 1 kg) luft så ger det = 0,0003 kWh/kg.

Gummigum skrev:
Är detta inte något som gälelr 'gamla' pumpar mest? Jag har också träffat på många som inte gillar denna varianten och skall man tro försäkringsbolagens statistik så är de mååååånga!
Gäller framförallt de äldre varianterna.
Något som inte heller framgår av Försäkringsbolagens statistik är att antalet pumpar av de mest representerade är också de som är överlägset flest i drift.
En annan jämförelse man kan göra från ex. bilbranschen är att då är bilmärket Simca en mycket bättre bil än Volvo, då antalet anmälda fel på Simca var betydligt färre än antal anmäld fel på Volvo 2003.
Rätt eller fel ? ? ?
Hade procentsatsen varit med i bolagens statistik så hade den sett annorlunda ut, för det är trots allt så att NIBE säljer flest värmepumpar i Sverige. ::)

Allt som säljer mest i sverige är inte bäst ;D

För att sammanfatta. Sannolikheten att träffa på nöjda kunder såväl som missnöjda är dock större.

snillet skrev:
Allt som säljer mest i sverige är inte bäst  ;D

För att sammanfatta. Sannolikheten att träffa på nöjda kunder såväl som missnöjda är dock större.
så rätt :)

FrittDrag skrev:
Så skulle inte kalla FVP "smäck" däremot är det ingen "Hallellulljamaskin" som vissa försäljare får det att framstå.

Min Comfortzone är ju det iaf! (Hallellulljamaskin)

Det är roligt att läsa om normkraven men varför bryr ni er om dom ?
Jag resoner så att upp lever vi en bra luft kvalite med lägre flöde så använder jag självklart det lägre luftflödet. Vinter tid är det självklart att ha ett lägre flöde detta medför att luften inte blir så torr !!
Dessutom är huset i allmänhet tomt under många immar vilket medför att det blir väl ventilerat när vi kommer hem.
En skola eller kontors fastighet stängs alltid av på kvällar mätter och helger, för det fins inga krav på att väntilera om det är tomt.

Besparingen för utetmperatur styrd ventilation är mycket stor. för vår del innebär det att vikan minka flödet från projekterat 75 l/s till ca 40 l/s (nibe 360) dvs 30 l/s i minkning.
Vid en ute temp på -10°C inebär det en besparing på ca 1,2 kw som jag annars hade fått spetsa med el.

Har läst hela tråden och känner mig inte klokare av det. Det här med att välja uppvärmning är definitivt det svåraste när man ska bygga hus tycker jag... iaf hittills :P

Hej annann!
Har du svårt att bestämma dig, då tycker jag att du skall läsa hela tråden om/på comfortzone eller comfortzone ce50. sök på de två så hittar du nog en del.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.