3 463 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Byta från olja till?????
Sida 1 av 2
Ny som man är i denna djungel av uttryck och intryck tänkte jag ställe en fråga som säkert varit på tapeten 100gånger men jag har letat o letat i forumet och inte riktigt hittat det jag söker.
Vi, jag och min fru, kommer att flytta till ett sten hus från -53 på 137 m2 i två plan med en oljepanna från -72 (med trasig elpatron). Pannan har jag planerat byta ut mot något bättre och mindre kostsamt, huset är beläget i Stockholm. Ganska stor tomt, 1760m2 med delvis berg, alltså tror jag inte att jag får ner markvärmeslinga. Enligt förra ägaren har det gått ca 3 kubik olja om året, elförbrukningen vet jag i nuläget inget om.
Självklar vill man inte att det kostar skortan o halva armen och med tanke på att jag kommer börja begära in offerter ganska snart är jag mkt intresserad av vad era notor hamnat på så att jag har en realistikt bild över hur mkt kalaset bör kosta.
Det lutar åt ett luft vatten värme system eftersom bergvärme är svårt att motivera med den boyta vi kommer att ha. Huset har självdrag så en frånlufts VP verkar inte gå att sätta in enligt de jag pratat med.
Ni som har L/V VP och bor i Stockholm, var köpte ni era och vilket fabrikat valde ni? Och hur mkt blev slut notan på?
Känner sig som bambi på hal is då detta är ett helt nytt område för oss plus att detta är vårt första hus.
Tacksam för alla svar jag kan få, eller länkar till liknande trådar med samma förutsättningar.
Mvh
Peter
Vi, jag och min fru, kommer att flytta till ett sten hus från -53 på 137 m2 i två plan med en oljepanna från -72 (med trasig elpatron). Pannan har jag planerat byta ut mot något bättre och mindre kostsamt, huset är beläget i Stockholm. Ganska stor tomt, 1760m2 med delvis berg, alltså tror jag inte att jag får ner markvärmeslinga. Enligt förra ägaren har det gått ca 3 kubik olja om året, elförbrukningen vet jag i nuläget inget om.
Självklar vill man inte att det kostar skortan o halva armen och med tanke på att jag kommer börja begära in offerter ganska snart är jag mkt intresserad av vad era notor hamnat på så att jag har en realistikt bild över hur mkt kalaset bör kosta.
Det lutar åt ett luft vatten värme system eftersom bergvärme är svårt att motivera med den boyta vi kommer att ha. Huset har självdrag så en frånlufts VP verkar inte gå att sätta in enligt de jag pratat med.
Ni som har L/V VP och bor i Stockholm, var köpte ni era och vilket fabrikat valde ni? Och hur mkt blev slut notan på?
Känner sig som bambi på hal is då detta är ett helt nytt område för oss plus att detta är vårt första hus.
Tacksam för alla svar jag kan få, eller länkar till liknande trådar med samma förutsättningar.
Mvh
Peter
Hej!
Inte är det lätt inte. Jag gick själv från olja för 2½ år sedan. Först en pelletsbrännare i gamla oljepannan = halva kostnaden mot tidigare. Nu är den gamla pannan utkastad och en ny pelletspanna med samma brännare står där istället. Kommer antagligen spara en hel del i o m bättre isolering och verkningsgrad. Nu skriver jag i och för sig inte om l/v pump men ändå. Du har ju uppenbarligen en fungerande skorsten och det är ju synd att inte använda den. investeringskostnaden för mig har varit 23000 för brännaren med förråd och installation samt 28000 för nya pannan installerad och klar ( då tog dom oljetanken med sig också).
Lycka till vad du än väljer
Inte är det lätt inte. Jag gick själv från olja för 2½ år sedan. Först en pelletsbrännare i gamla oljepannan = halva kostnaden mot tidigare. Nu är den gamla pannan utkastad och en ny pelletspanna med samma brännare står där istället. Kommer antagligen spara en hel del i o m bättre isolering och verkningsgrad. Nu skriver jag i och för sig inte om l/v pump men ändå. Du har ju uppenbarligen en fungerande skorsten och det är ju synd att inte använda den. investeringskostnaden för mig har varit 23000 för brännaren med förråd och installation samt 28000 för nya pannan installerad och klar ( då tog dom oljetanken med sig också).
Lycka till vad du än väljer
Intressant med Pellets. Men alla jag pratar om gällande det säger att det säkerligen kommer att straffskattas så så småning om eftersom man inte vet hur miljöfarliga gaser den släpper ut. Är det något som du hört talas om? Sen undrar jag, motsvarar 1 ton pellets 1 kubik olja?
Läste även nånstans att de eventuellt måste börja importera pellets, och då kan man ju tänka sig att priserna kommer gå upp.
Annars är det ju ett mkt prisvärt alternativ och om man kompletterar med en Luft Luft VP så borde det ju bli mkt bra.
Var köpte du din installation?
Mvh
Peter
Läste även nånstans att de eventuellt måste börja importera pellets, och då kan man ju tänka sig att priserna kommer gå upp.
Annars är det ju ett mkt prisvärt alternativ och om man kompletterar med en Luft Luft VP så borde det ju bli mkt bra.
Var köpte du din installation?
Mvh
Peter
Jag köpte mitt hus nu i november -04.
Bodde en tant här innan som brände iväg 3m3 olja om året.
Hon bodde alltså ensam, och vi är 4 personer.
Oljepannan var som huset från -65 så verkningsgraden var gissningsvis max 60%.
Köpte en 7Kw IVT Greenline och grävde jordvärme. Har som du föstår inga riktiga uppgifter på helårs förbrukningen, men i början av april bytte jag el-lev. och fick då sluträkningen.
Slår man ut den på tiden jag hade haft den inkopplad så hamnade min uppvärmning och hushålls el på 1000:-/mån.
Jag bor i östra skåne, men hade en väldigt kall period dec-mars.
Är väldigt nöjd med den iallafall.
Kostnad 65.000:-
kompis priser då, men väl investerade känns det som.
Bodde en tant här innan som brände iväg 3m3 olja om året.
Hon bodde alltså ensam, och vi är 4 personer.
Oljepannan var som huset från -65 så verkningsgraden var gissningsvis max 60%.
Köpte en 7Kw IVT Greenline och grävde jordvärme. Har som du föstår inga riktiga uppgifter på helårs förbrukningen, men i början av april bytte jag el-lev. och fick då sluträkningen.
Slår man ut den på tiden jag hade haft den inkopplad så hamnade min uppvärmning och hushålls el på 1000:-/mån.
Jag bor i östra skåne, men hade en väldigt kall period dec-mars.
Är väldigt nöjd med den iallafall.
Kostnad 65.000:-
kompis priser då, men väl investerade känns det som.
vill bara göra dig uppbärksam på att luft/vatten värmepump är nästan lika dyrt som bergvärme att instalera, men den har sämre verkningsgradPeter-M skrev:Ny som man är i denna djungel av uttryck och intryck tänkte jag ställe en fråga som säkert varit på tapeten 100gånger men jag har letat o letat i forumet och inte riktigt hittat det jag söker.
Mvh
Peter
nu när det är billigt at låna så ser jag ingen anledning till att spara några kronor i instalation för att sedan betala dyrare uppvärmningskostnad.
det lånet kostar extra för bergvärmen tjänar du in på den bättre verkningsgraden, så det blir sägert samma kostnad dom 10 första åren & sen blir det billigare med bergvärmen
Varför skulle sverige behöva importera pellets, bland det dummaste jag hört på länge om du ursäktar. Skog är ju åtminstone något som vårt land har gott om. Vidare när det gäller straffbeskattning på pellets tror jag det kommer att bli genom taxeringsvärdet. Pelletsen kommer bli svår att straffbeskatta då det snart finns pelletsmaskin på varje snickeri/sågverk ;D
Jo detta med pellets. 1M3 olja = 2,1 Ton pellets.
Och idag så importeras det pellets från norge, polen, Canada mm.
Visst så kommer det bli något form av skatt på pelletsen. men tror dock att farbror staten förlorar en massa på dessa Pumpar som installeras vilka i sin tur drivs av kolkraftverk mm. Enligt min mening så kommer elen skattas hårdare än pelletsen då pelletsen kräver lite mer i arbetsinsats.
Kan strarkt rekomendera www.pellets.info, sedan så finns det väll ett www.varmepumpsforum.se.
Och idag så importeras det pellets från norge, polen, Canada mm.
Visst så kommer det bli något form av skatt på pelletsen. men tror dock att farbror staten förlorar en massa på dessa Pumpar som installeras vilka i sin tur drivs av kolkraftverk mm. Enligt min mening så kommer elen skattas hårdare än pelletsen då pelletsen kräver lite mer i arbetsinsats.
Kan strarkt rekomendera www.pellets.info, sedan så finns det väll ett www.varmepumpsforum.se.
Ang import av pellets så är det bara positivt för oss konsumenter eftersom vi har bland världens högsta pellets pris.. Så importen pressar våra egna tillverkare att hålla lägre priser..
Tror inte de blir skatt på bra många år iaf..
Men de är nog inte långt borta med toppskatt på el o då blir de inte kul.. Då kan elen komma att kosta mot 5-10:-/kWh då de är brist på el = kallt som f-n..
Detta trodde gubben som bytte min el mätare skulle bli verklighet då alla mätare i sverige är utbytta till fjärravlästa mätare..
Tror inte de blir skatt på bra många år iaf..
Men de är nog inte långt borta med toppskatt på el o då blir de inte kul.. Då kan elen komma att kosta mot 5-10:-/kWh då de är brist på el = kallt som f-n..
Detta trodde gubben som bytte min el mätare skulle bli verklighet då alla mätare i sverige är utbytta till fjärravlästa mätare..
Har nu läst lite mer om Pellets och jag blir mer o mer intresserad. Men det är som med allt annat, för o nackdelar.
Största nackdelen som jag ser det är att vi har oljepannan mitt i huset på 1:a våningen och detta gör det lite problematiskt med lagring av Pelletsen. Hur har ni andra löst detta?
Sen så måste gamla pannan bytas, och förklara gärna för mig som om jag vore ett litet barn ;D Vad jag behöver och vad det kostar att byta till Pellets och ta med att den gamla pannan inte ska användas.
Såg nån Panna, Biona 2000, som inte ska behöva rengöring så ofta, någon som har erfarenhet av den?
Mvh
PeM
Största nackdelen som jag ser det är att vi har oljepannan mitt i huset på 1:a våningen och detta gör det lite problematiskt med lagring av Pelletsen. Hur har ni andra löst detta?
Sen så måste gamla pannan bytas, och förklara gärna för mig som om jag vore ett litet barn ;D Vad jag behöver och vad det kostar att byta till Pellets och ta med att den gamla pannan inte ska användas.
Såg nån Panna, Biona 2000, som inte ska behöva rengöring så ofta, någon som har erfarenhet av den?
Mvh
PeM
Jag vet inte inuläget vad pannan heter, men eftersom elkasetten är paj och den är så gammal vill jag inte ha den kvar, den lär ju inte va energisnål direkt :-/
Vad tror ni om denna kombination: Comet Kombi panna olja/pellets/el för ca 27700:- och nån prisvärd brännare som man inte måste rengöra en gång i veckan?
//P
Vad tror ni om denna kombination: Comet Kombi panna olja/pellets/el för ca 27700:- och nån prisvärd brännare som man inte måste rengöra en gång i veckan?
//P
Håller med om biona köp den inte.. Har haft 2 st ingen funkade levde om som f-n om kvarnen.. >ppalm skrev:
Nu kör jag med Thermia bequem 15D brännare o är mycket nöjd.. ;D
Under hållet på den är att ta en skruvmejsel o skrapa bort slagen som blir i brännar koppen.. Jag gör de efter 2 ton pellets är förbrukad.. Brännaren håller reda på förbrukningen o larmar när det är dags för rengöring..
Så om jag var du skulle jag nog kolla på Thermia biomatic 20+ (panna/brännare o elpatron) ca 50000:-
Thermias skruvar går då fint med 24 meters längd..
Annars Bequem brännare o combifire panna med spaksotning (du drar bara i en spak då du sotar pannan) då dammsuger du bara ur askan med en grovis när du rengör brännaren.. combifirepannan kostar 25100:- med spaksotning o brännaren 19-25000:- beroende på var i landet du bor/köper den.. Billigast i norrland..
Som tredje alternativ Janfire NH (no hands) klarar 4,2 ton pellets mellan varje tillsyn/rengöring med automatisk spaksotning.. Så då fixar sotarn allt om du vill.. Den pannan o brännaren kostar 56000:-..
Enda med denna är att den kommer på marknaden nu i höst så det finns inga referenser om den håller vad den lovar.. :
Eller föresten om du bara ska köra med veckoförråd o funderar på solfångare så kolla på Thermia bionet el Ecotec Ekonom dom har liten pannvatten volym som de ska va om du ska köra mot acktank.. Bioneten ligger på ca 33000:- + acktank o ekonomen på 43000:- + acktank... Det är nog tvecksamt med lönsamheten med solfångare.. :
Kolla dessa länkar..
http://www.thermia.se/docroot/svenska/sidor/bionet_id462.pdf
http://www.thermia.se/docroot/svenska/sidor/biomatic20plus_id287.pdf
http://www.ecotec.net/
http://www.lantbruksnet.se/vedsol/pellets.htm
Glömde denna länk http://pellets.info/
Problemet med denna panna är att det endast går att köra framåt brinnande brännare vilken kräver tillsyn oftare ca 7-14dgr. en uppåt har avsevert längre tillsynsintervall (oavsett vad värmebaronen säg).Peter-M skrev:Jag vet inte inuläget vad pannan heter, men eftersom elkasetten är paj och den är så gammal vill jag inte ha den kvar, den lär ju inte va energisnål direkt :-/
//P
Vi bytte från kombipanna el/olja till Bergvp.
Har ej kört med olja. Slut i tanken när vi flyttade in dec.03. En-plans hus 150m2. Förra året med elpannan låg förbrukningen på ca 30.000kwh.
I år blir troligen förbrukningen runt 12.000kwh!!
Det här med luft/vtn vet jag inget om. Kolla med olika firmor i sthlm. vi anlitade svensk ecoenergi i täby. De var bra att ha å göra med.
Har ej kört med olja. Slut i tanken när vi flyttade in dec.03. En-plans hus 150m2. Förra året med elpannan låg förbrukningen på ca 30.000kwh.
I år blir troligen förbrukningen runt 12.000kwh!!
Det här med luft/vtn vet jag inget om. Kolla med olika firmor i sthlm. vi anlitade svensk ecoenergi i täby. De var bra att ha å göra med.