Hej.
Jag är nybörjare på rörmokning. Har gjort en liten labmiljö med vattentryck för att öva lite innan jag lägger rören i garageväggarna. I väggarna blir det PEX (tack för tipset, Johan).

Till den stora kopplingen (inkommande vatten i garageplattan) kör jag 32mm PRK. Den vet jag att den ska dras i botten. Detta var för övrigt en baggis med PRK-nyckel och skiftnyckel.

Men resten av kopplingarna? PRK:n åtföljs av en 25-20 nippel, därefter en avstängningsventil, därefter ett förgreningsrör. Jag drar gängorna med gängkit och lin.

Jag vill ha handtaget på ventilen samt grenarna på grenröret åt bestämda håll. Kan jag nöja mig med åtdragningen ett varv före botten om jag är nöjd med riktningen på prylarna? Annars är ju risken att jag drar sönder grejerna sista varvet bara för att få rätt riktning på dem.

Åså ett par PRK-fråga: Jag måste byta PRK (ska ha en så'n med genomföring för värmekabel).

1. Ska jag skära av PEM-slangen på nytt för att få en ren kontaktyta? (PRK:n gör väl lite märken i slangen?)

2. Kan jag återanvända en redan dragen PRK-koppling?

Tack för all hjälp jag har fått hittills av alla hjälpsamma forumare!

/Micke

Jag är nybörjare på rörmokning
Det hade jag väl inte behövt skriva med tanke på den dumma frågan.

Svar till mig själv efter empiriska studier: Självklart ska jag inte dra gängorna i botten, för då blir det svårt att få tätt.

/Micke

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.