Hej alla V/A kunniga

(Bilder i slutet på meddlande)

Jag håller på att sätta upp en 45 graders innervägg i vårt kök (för att kunna montera hörnspis).
Problemet är att Vatten och avlopp kommer in precis där snedväggen börjar på ena sidan så jag får välja att:

A. Dra avlopp framför med en liten S-kruva som följd.
Jag är rädd att skiten kommer samla sig där samt det blir ju inget direkt fall på två 45-gradersböjar på 1dm styck. Förvisso går ju avloppet vidare efter det men ändå?
DSC00017.JPG.xs.jpg
(klicka på bild för större bild)

B. Dra avlopp bakom gipsväggen. Då jag misstänker att man måste komma åt skarvarna så tänkte jag lämna 20 cm fritt från golvet men det innebär ju fortfarande att man måste rycka ut halva köket (hörnspis mm) ifall det skulle bli läck.
DSC00019.JPG.xs.jpg
(klicka på bild för större bild)

Frågan är vilket som är det "korrekta" alternativet om man ser till avloppets effektivitet samt "korrekt" (laglig?) installation.

Här är en bild som visar överlicken lite mer för förstålse.
DSC00016.JPG.xs.jpg

Info mottages tacksamt :)
Boogieman

Bob_the_builder
Det är helt i sin ordning att bygga in avloppsrör (även skarvar). Du behöver alltså inte bekymra dig om besiktningsmöjligheter, utan kör på det alternativ du tycker blir bäst. Att det inte är fall lokalt i en böj är inget problem, det viktiga är att rören har fall.

JISSES vad snabbt svaret kom.
Jag hann inte ens modifiera klart inlägget :)

Ok, jag trodde man var tvungen att komma åt skarvarna om det skulle läcka. Men det är kanske mer för ens egen skull :)
Lika bra att byta till ny rör när man byter i så fall.

Jag hade tänkte lägga det framför men är lite orlig att skiten samlar sig i "S-kruvan" precis innan det går in i väggen. Tror du att det är någon risk för det?
Vårt gamla rör stank sopor (såg varför när jag plocka ner det - tjockt lager med "gegg" inuti på väggarna) hela vägen upp i vasken och jag vill helst slippa det om jag nu drar nytt. Inte pigg på att riva ut köket ;)

Tusen tack för svaret - hoppas på synpunkter på ovan undringar också
Boogieman

Bob_the_builder

Boogieman skrev:
JISSES vad snabbt svaret kom.
Jag hann inte ens modifiera klart inlägget :)
Nej, här gäller det att hålla tempot uppe. ;)

Jag hade tänkte lägga det framför men är lite orlig att skiten samlar sig i "S-kruvan" precis innan det går in i väggen. Tror du att det är någon risk för det?
Nej, du kan kallt räkna med att det finns ganska många mystiska krökar inne i väggar och golv. Ett par till gör varken till eller från... :) Visst kommer det lukta apa om du får för dig att plocka isär avloppet om några år, men jag tror inte det blir något problem. Rinner det undan långsamt får du väl rensa?
Nej, det tror jag i

Aah såklart - luken kan ju inte ha kommit från de "nedre" rören - va dum jag är....där är ju ett vattenlås mellan...  :-[ måste ju ha varit i röret ner till låset *slår mig för pannan*

Tack för svaren - då blir det framför väggen ifall att det skulle bli en läcka :) Lite lättare att bara lossa sockeln på köksskåpet och sträcka sig in efter röret (kanske inte riktigt så enkelt men ändå :))

Finns det nån riktlinje hur mkt fall man skall ha?
Eller skall man försöka få så mkt fall som möjligt (dvs montera så att röret nästan slår i undersidan på köksskåpen innan det går upp i diskbänkssåpet?)

Tusen tack för snabba och upplysande svar
Boogieman
ps
Mitt tempo är tokigt lågt då jag är alldeles för noga, tur detta forum finns så man slipper tänka ut allt själv :)
Hjulet två ggr o allt det där :)
ds

Till handfat ska fallet vara om jag inte minns helt fel 2 cm per meter (minst).. Lär väll vara samma till diskstället.. Fast mer är ju bara bra...

Hej.
Jag vill bara komplettera lite i diskussionen om fall på avloppsrör. Mer är inte alltid bättre. Vid horisontella rör från toastolar skall man inte ha mer än 1cm fall per meter. Då rinner spolvattnet ifrån "det andra" som torkar fast i röret.
Mvh Tommy

Kan nog stämma.. Det skiljer sig en del beroende på vilket sorts avlopp amn talar om. Det jag sa om 2 cm per meter gäller endast handfat.

mycket o hålla reda på är det jue.. :-/

JO, vi får väl anta att de flesta inte planerat att göra det stora i handfatet ;D

T
Drar också om avlopp, och på en leverantörs hemsida anger man att man också ska beräkna rörens utvidgning (på längden vid olika temperatur-förändringar) och sätta på en "expansionsmuff" som tar hand om detta fenomen, räknar man lika på olika typer av plast, eller finns det en "lathund " i detta ?

Tillverkaren anger följande:

För att hantera den längdutvidgning som sker när varmt vatten leds genom rören är det nödvändigt att sätta in expansionsmuffar i systemet. Alla dimensioner av expansionsmuffar kan var för sig hantera en utvidgning av rörets längd på 10 mm. Antalet expansionsmuffar är beroende av två parametrar: skillnaden mellan installationstemperatur och användningstemperatur
samt rördragningens längd.

Bifogar länken nedan:
http://content.wavin.com/WAXSE.NSF/pages/broschyr_astoSE/$FILE/Asto_SE.pdf

Ang fall:
Jag håller ju på att lägga avloppsröret för köket.
Där borde det väl vara ok att ha 2cm fal per meter eller mer då saker och ting bör fastna i silen och gör de inte det så tar nästa vattenladdning hand om det...eller?

Men då är krökarna (S-kurvan) inga problem i alla fall

Boogie

TN-Funkis skrev:
Drar också om avlopp, och på en leverantörs hemsida anger man att man också ska beräkna rörens utvidgning (på längden vid olika temperatur-förändringar) och sätta på en "expansionsmuff" som tar hand om detta fenomen, räknar man lika på olika typer av plast, eller finns det en "lathund " i detta ?

Tillverkaren anger följande:

För att hantera den längdutvidgning som sker när varmt vatten leds genom rören är det nödvändigt att sätta in expansionsmuffar i systemet. Alla dimensioner av expansionsmuffar kan var för sig hantera en utvidgning av rörets längd på 10 mm. Antalet expansionsmuffar är beroende av två parametrar: skillnaden mellan installationstemperatur och användningstemperatur
samt rördragningens längd.

Bifogar länken nedan:
http://content.wavin.com/WAXSE.NSF/pages/broschyr_astoSE/$FILE/Asto_SE.pdf
Är det inte för rör infällda i vägg eller "fast" sammanfogade rör typ metallrör som sitter gängade i varandra?
För plaströren sitter ju bara ihopatryckta med en gummipackning emellan.
De kan ju glida fritt i förhållande till varandra om man inte spänner fast alla rören....men det kasnke man skall så att de inte glider isär :o

Boogie

Där jag köper mina rör så sa man att jag skulle trycka ihop plast rören så mycket som det bara går.. sedan dra ut dom en liten bit (typ 1cm) just för att det kan förekomma rörelser..

Vet inte om det är fel.. men så har iallfall jag gjort..

Jag har inte använt mig av några expansionsmuffar och har hittills inte upplevt några problem. Peppar peppar.

Mitt hus har krypgrund och där har jag hängt upp avloppen i hålband med ca 1m mellan banden. Detta för att de inte skall hänga ned sig och glida isär.
Mvh Tommy

T
Tror att bästa lutning ligger mellan c:a 1-3cm per /m.
Aldrig 90* krök utan 2 x 45 enl expertisen.
Enligt tillverkaren är expansionsmuffen både för inbyggt och fritt monterad ( se min tidigare länk)-men som sagt-de vete fan...?

Själv sätter jag minst 2 "rensrör" per stråk så jag inte "hamnar i skiten" ( 1 nere vid golvplatten och 1 halvvägs upp på stammen, båda i vertikal montering vinklad så att man lätt kan öppna/spola ur)

Det som slår mig är att det gamla gjutjärns-avloppet som jag river är ihoplött med bly i skarvarna, alltså tji skarvmuff på 70 år= ingen åtgärd för expandering, och metall utvidgar sig mycket mer än plast, men fy f-n att riva ned det gamla, det sitter verkligen fast !

Men det som gör mig misstänksam är hur bra dagens gummipackningarna egentligen är och hur lång tid som dom håller innan dom börjar åldras (torka/spricka) ?
Såg på ett ställe att man limmat runt skarven på utsidan av moderna plaströr, är detta något att rekommendera eller ska man låta utsidan vara ?

Det som gör mig orolig är skarvar i horisontellt läge med några cm lutning, det är väl där som ev läckor i skarv gör mest skada, på vertikala rör är det ju "fritt fall".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.