Satt idag & pratade om huruvida vi ska ha en täljstenskamin eller dylikt i vardagsrummet i vårt kommande husbygge...

Då kom frågan upp: finns det kaminer som man kan värma upp vattnet till det ordinarie värmesystemet i huset som komplement...funkar det eller ?? ???

Vi har tänkt 1 3/4 planshus,vattenburen golvvärme i båda plan med frånluftsvärmepump som värmekälla...

Hemmakatten
carlsson_pa_taket skrev:
Då kom frågan upp: finns det kaminer som man kan värma upp vattnet till det ordinarie värmesystemet i huset som komplement...funkar det eller ?? ???
Visst funkar det! Vi skall ha en vattenmantlad pelletskamin som värmekälla. Värmen går sedan via en liten tank för tappvarmvatten och vattenburen värme vidare ut i huset.

Vi har tänkt 1 3/4 planshus,vattenburen golvvärme i båda plan med frånluftsvärmepump som värmekälla...
Nu är jag ju ingen superexpert precis, men en frånluftsvärmepump bidrar endast till en minskning av energikostnaden. Själva pumpen drivs ju fortfarande med el. Man kan använda den för att värma varmvatten och får då en beräknad besparing på ca 3000kWh/år. Har man pump som även används för att värma huset kan man räkna med dubbla besparingen. Detta räcker inte på långa vägar till att värma ett hus utan en elpatron kommer att få stå för större delen av uppvärmning (=dyra elräkningar). En sådan vp kostar uppåt 50.000kr har jag för mig.

Att däremot installera ett FTX-aggregat om man bygger nytt tror jag på. Det är ett ventilationssystem med återvinning av värmen. Och sedan till det ha en annan/riktig värmekälla.

Hemmakatten skrev:
Detta räcker inte på långa vägar till att värma ett hus utan en elpatron kommer att få stå för större delen av uppvärmning (=dyra elräkningar).
Går att docka en acc-tank till en del frånluftsvärmepumpar (i.a.f. Nibe:s) så att man kan spetsa med en vattenmantlad kamin t.ex. när elpatronen annars skulle ha gått. Hade också planerat att installera FTX, men fick välja bort det av olika skäl. Att docka en extern värmekälla till frånluftsvärmepumpen känns då ändå som en hyffsad kompromiss, och det är den linjen vi är inne på nu.

http://www.nibe.se/vvs/produkter/fvp/dockning.asp

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.