Hej, alla nybyggare och gamla.
har en fundering, hur länge måste ved torka innan man kan elda den (för värme)?
Hoppas på svar
Mvh luppe ??? ??? ???

Jag tror att bondepraktikan säger att veden skall vara kluven och travad senast vid påsk om den ska eldas till vintern...

• Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Den ska även ladas före midsommar..

Farsan kollade veden med fuktmätare före midsommar då låg de 16-17% o när vi gick in i rötmånaden va fukten 24%

Huggen till påsk stämmer bra. Det är under våren det torkar mest. Att köra in den till midsommar är dock onödigt. Själv kör jag in den till hösten. Den fukt som ev kommer in i veden vid regn eller hög luftfuktigeht under sensommaren torkar snabbt ur. Det som tar tid är att torka ur saven. Att köra in redan vid midsommar minskar denna uttorkning och fördröjer det hela, såvida inte det är bra luftgenomströmning även i ladan, t.ex med gles vägg så det blåser igenom.

Tompa

Läste i går kväll att man får högre energi innehåll om veden torkas inomhus.. ::)
Verkar va som med hö Ju längre de ligger i solen ju lägre energivärde..

Följande har jag fått lära mig.

År 1
Kapad och kluven före Påsk. (gärna tidigare)
Torkas utomhus och täcks över vid midsommar.

År 2
Flyttas veden in under tak och torkas ytterligare

År 3
Eldning

1 år är alltså för lite för att den ska torka ordentligt. Man får ut betydligt mer energi ur ved som torkat 2år jämfört med den som bara torkat 1 år.
Att elda "1-årig" ved går, men det ska ses som en nödlösning och det innebär avsevärt högre förbrukning.
Det gäller alltså att ha god framförhållning :)

Ang lagring så ska man naturligtvis eftersträva att den ligger fuktfritt, luftigt, regnskyddad och varmt.
I praktiken innebär det att man ska ha en fuktspärr på marken, en rejäl luftspalt under själva högen, luftiga väggar (Gunnebostängsel alt armeringsmattor?), rejäl med luft mellan tak och ved, rejäla takutsprång för att undvika regn från sidan.
Vedboden bör dessutom placeras på en blåsig plats i söderläge :)

Ibland får man dock göra kompromisser ::)

2an skrev:
Läste i går kväll att man får högre energi innehåll om veden torkas inomhus.. ::)
Verkar va som med hö Ju längre de ligger i solen ju lägre energivärde..
Om man torkar den ja, men om man inte har dålig luftcirkulation inomhus så är torkningen dålig. Speciellt den första torkningen då saven skall ur tar tid. Då torr ved blir blöt så går det betydligt fortare att torka den. Sedan hur länge den torkar är inte så viktigt, det är vatteninnehållet som spelar roll. Det optimala är ju att torka veden med varmluft, men då är det å andra sidan billigare att inte vedelda överhuvudtaget. Att torka veden 2 år är givetvis bättre än bara över sommaren, men det är endast små skillnader. Att hugga under vintern, kapa och klyva till påsk och sedan ta in den till hösten för förbrukning under höst, vinter är helt OK. Övertäckning som inte förhindrar luftgenomströmmning förbättrar givetvis. Har man möjlighet och utrymme för att lagra ytterliggare ett år förbättrar, men bara marginellt.

Tompa

Tompa01 skrev:
Att hugga under vintern, kapa och klyva till påsk och sedan ta in den till hösten för förbrukning under höst, vinter är helt OK.
Tompa
Håller med dej. Hade ved som legat ett par år.... mycket kryp som hunnit flytta in i veden, barken ramlade av och skräpade.
En säsong räcker väl om man lagrar veckovis i pannrummet innan det bränns ;).
Men det är ingen fel att ha ett årsförbrukning liggande som reserv för att slippa stressa före nästa vinter .... men inte för fukthaltens skull ;)
gaia

Ubbe skrev:
Följande har jag fått lära mig.

År 1
Kapad och kluven före Påsk. (gärna tidigare)
Torkas utomhus och täcks över vid midsommar.

År 2
Flyttas veden in under tak och torkas ytterligare

År 3
Eldning
Att misslyckas med att torka ved på ett år är det ingen som gör så det är ett säkert tips.
Om man däremot gör "rätt" (som om man nu skulle kunna göra fel) så kan du få eldningsbar ved på bara några månaders torktid. Och torkar man veden 1 år så spelar det ingen roll vilken tid på året den är färdig, det torde ju iaf innefatta minst en påsk och sommar.

Skillnaden mellan ved som torkat 3 månader och ved som torkat 1 år är liten. Skillnaden mellan ved som är nyklyven/huggen och 3 månaden är stor.

Men många som säger sitt om torktiden säger ofta just det, ett år. Och visst det funkar alltid, då man är helgarderad.

ja det stämmer, c77
men visst kan det göras fel
släng in sur eller halvtorkat i källaren tex
ved dir på backen inte heller så bra

men visst, vår o (för)sommar sen är den "färdig", om man gjort rätt ;)

och skall man klyva björk med yxa så är det lite, lindrigt sagt, skillnad när man klyver
och gran går också lätt att klyva, men vid en annan tidpunkt/fas, tyvärr

och sen skall man inte lagra (spec dåligt torkad) ved längre än nödvändigt, man får energiinnehållsförlust, faktiskt,
men vad gör det om man ändå eldar fel :-/

En fråga:
Vi tog ner en sex-sju björkar och granar innan huset kom. Dessa hann vi bara kapa och la i en stor hög.
Detta var i jan-feb i år. Sedan dess har vi inte hunnit göra något åt högen. Nu ser det ut som att det har börjat mögla i ändarna på en del av kubbarna.
Frågan är då: är veden förstörd? eller kan man klyva den senare i höst och hoppas att den går att använda till hösten/vintern om ett år. Vad är i så fall bästa tillvägagångssättet? Hur sent kan vi ta tag i klyvningen?

Om det är klart, staplat, innan sommaren april-maj så kan du elda till vintern. Eventuellt redan i Augusti.

Ha ett tak över veden, eventuellt, låt det vara kanske en decimeter ovanför. Men låt inte veden ligga direkt på backen i en hög. Men staplar du och lämnar 5-10cm mellan varje rad så har du tillräckligt torr ved över sommaren.

Sedan kan man börja med detaljer som att man lägger barken uppåt och sådant. Taket är också en detalj som är bra.

Skriver stapla en tredje gång, du slänger alltså inte in vedboden i något som liknar en friggebod eller så. Fyra stolpar med ett par plåtar på, skitfult men funktionsdugligt.

Björkarna torkar ju också som dom ligger, hur mycket beror på hur de blivit avverkade. T.ex maskin river  sönder barken. Är den fälld med löv så torkar det också ut björken om dess grenar suttit kvar på björken.

EDIT: Såg att det var kapat, det innebär alltså att det är kortare än längre... Då har den också torkat en del nu, om än att när du kommer in i kärnan och mot backen av din vedhög så kan du nog säkert börja studera hur mögel/svamp ser ut. Den veden är alldeles säkert jättegrisig.

Majgårdarna
Barken uppåt? Den var ny..

Andreas_Hansson skrev:
Barken uppåt? Den var ny..
Ja jag hittade på den nyss...
Vattnet rinner av veden, mycket möjligt en fabel. Har ingen aning om varför jag skrev det, skulle _ALDRIG_ falla mig in att göra så. Så roligt är det faktiskt inte att stapla veden.

:) Men jag låter det stå kvar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.