Hej,
Man vet aldrig vad man hittar när man gräver. När vi nu dränerar om hela huset visste vi var vatten och avlopp kom in, det var ju renoverat och fint hette det. Avloppet syns i en modern plastbrunn nere nära fastighetsgränsen och vattenservisen inne vid mätaren är en 32mm PEM-slang.

Men vad hittar jag? PEM skarvas till gammalt järnrör en dm utanför sulan med en ärgande koppling och avloppet är betongrör så vitt jag ser i dräneringsdiket.

Avloppet har mycket bra fall och går ju att spola om det krånglar, så det överväger jag faktiskt att inte bry mig om. Men servisen? Grävarens åsikt är att vi skall skrota den och dra ny PEM hela vägen ner till gatan i drän- och dagvattengraven. Det medför sannolikt ny servisanslutningspunkt som kommunen vill ha betalt för. Ett annat alternativ skulle vara att skjuta in 25mm PEM i järnröret, men det blir ju fortfarande ett ingrepp i gatan för att koppla.

Det skulle kännas som en fördel att ha oskarvad 32mm PEM från servisventil till mätare, men allt kostar och "if it ain't broke, dont fix it" heter det ju.

Vad göra?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.