Värme allmänt
David: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Isolering;action=display;num=1122295768;start=0]Isolering[/link] av MathiasS.
MathiasS: [citat] Ja ok, det låter ungefär som de siffror jag gissat mig till.
Gearhead: Sutteräng källarplan/övervåning! 113 m2 Stockholm/Tyresö!
Pebbeman: Hej Peter! Har du blivit klokare än? Min installation är gjord i Strängnäs. ( som svar på din tidigare fråga). Vad gäller pannval så är det en djungel därute. Cometen har ganska litet askutrymme har jag hört. Själv kör jag med en ny Effectapanna idag (billig och passade bra till min brännare) - än så länge nöjd ;D. Min pelletsanläggning kompletteras nu också av en l/l pump av
BobTheBuilder: Tack! Vad skönt.. jag blev lite orolig ett tag. Ja visst, tänkte inte på det. Det är precis på det sättet som jag ska skära i våden när jag ska laga hålet som lastbilen rev upp i samband med leverans av taktegel (chauffören knäckte tassen på en av takstolarna när han backade längs med garaget).
El_-micke: hej har inte hittat nåt här ikrokarna............eldar med ved i dag.........men skulle va skönt o slippa i från det sommartid..........har en fjärrvärmeväxlare jag tänkte använda.............har en över om nån är intresserad....
zoviey: Hej. Håller på att renovera huset och har satt in ny pelletspanna (baxi). Eftersom vardagsrummet är stort, 5m i takhöjd och ca 75kv/m med öppet loft, valde vi 2 fläktelement som cirkulerar värmen bättre. Har inte tänkt så mycket på detta tidigare, men enligt ivt´s hemsida kan man även använda elementen till kyla om man har bergvärmepump... Men om man som vi har pellets, hur gör
quilding: Kommer fortfarande inte in på Byggigen så jag siktar nog på Tradera...
malinochjohan: Om du gjuter med 300 mm cellplast under så blir värmeförlusten minimal. Det måste vara sämre för betong plattan att tex dela av den med ett lager aluminiumfolie. Då får man ju två betongplattor.
TummenMittI: Bakgrund Har två timrade stugor mitt i naturen långt från bebyggelse. El-anslutning är otänkbar. Avser att bygga ytterligare en timmerstuga innehållande WC, dusch och bastu. (Den senare vedeldad). För att detta skall vara möjligt behöver jag borra efter vatten samt installera solceller, mindre vindsnurra samt ackumulatorbatterier. Kommer dessutom att införskaffa trekammarbrunn. Avsikten
Mjölnaren: Du delar med grannen/grannarna eller? Om så är fallet står du fullt ut för det kostnader som blir i samband med det nya borrhålet. Kan du dra nytta av "din" matarledning från den gemensamma brunnen om att detta inte stör de övriga. Då är det bara en "bonus". Det finns dock någon bestämmelse på hur nära du får borra den befintliga brunnen. Har glömt :-/ antal meter men det får du
TN-Funkis: Då vet vi att mätningen gjorts under eldningssäsong och att radonet tar sig upp från källaren till de andra våningsplanen. Vad vi INTE vet är husets konstruktion, årtal, hur de geologiska förutsättningarna är för ditt område m.m så vi kanske fortfarande ger dig fel råd. Som jag skrev tidigare bör du ringa Miljökontoret och kolla om det finns aktuella mätningar i angränsande hus
TN-Funkis: Aj-aj, förstår ditt dilemma. Läser "men vi kommer har bjälklag i armerat lättbetong", så om huset inte är byggt ännu kanske byggfirman har någon smidig lösning, många "prefab-block" har olika kanalsystem i sig. Om det inte är för lång till närmaste vägg skulle du kanske kunna kombinera kolfilter i din köks-ö-fläkt och sen sätta en speciell fläkt utmed ena vägglivet som suger
ppalm: Ja du har rätt tänkte inte, den massa som känner av tempen sitter i vredet och inte i den del du har. Hur tror du det är med oringarna i gummi ni efter alla är. Har själv precis sådan ventiler som du har i mitt system fast en dimension klenare. har byttat ut några mot markaryds insatser och då kostade instatsen ca280:- st, kan vara bra att veta om du vill kränga dom. Men du kan man
atteso: I sommarstugan har vi alltid tidigare stängt av värmen under vintern. Nu funderar vi på att koppla in de värmeslingor som redan finns nergrävdra. Två frågor i samband med detta? 1) Hur kan man räkna fram kostaden för att ha hus och ledningar uppvärmda under vintern? 2) Vad händer vid ett strömavbrott (som kan inträffa emellanåt på landet) - ska man ha något reservsystem, finns det
Ubbe: Det finns ställen där slangen mha tjälen kommit upp på marken igen, "frusit upp" efter några år. Har hört talas om detta fenomen i Sollefteå.
MathiasS: Glespanel är ofta en prisvärd lösning för gördetsjälvaren. Ska man ta hjälp att lägga in golvet så är det nog totalekonomiskt bättre med tex spårad spånskiva. Om du skall lägga klinker på golvet så får du lägga in en #4,5 Gips i din lista. Har du bjälkar på cc30 så är glespanel och dubbel golvgips också ett bra alternativ för rum där du ska ha hårda övergolv (ej
malinochjohan: På värmepumpar och pannor idag är anslutningen 22. Frågan är ju dessutom vad du har för radiatorer. Om du har panel eller sektions radiatorer. Sektionsradiatorerna behöver ju ett större flöde än panelradiatorer och i så fall 35 istället för 28. Större flöde i röret mindre motstånd för pumpen och mindre susning i rör och radiatorer.
bimbosorken: Vi står i portarna för att bygga ett trivselhus och då får vi värme grund min fråga är kan man ha lamninat golv på en sådan grund ?
CarMan: Låter som om du har ett grunt borrhål, men nån nyta gör det säkert ändå. du ska köra en minder pump via en bypas, detta ger billigare drift. kolla på nibes hamsida, bär kan du ladda hen montering & sködsel handboken till en markvärmepump som heter 1215 i den finn koplings schema på hur man kopplar frikyla
tynnis: Du får väl ta en bonde till hjälp. ;) kan väl inte vara värre än gammal hederlig åkerplöjning.
erito: Okay tack för tipsen! Jag har satt en 110 böj + ett 110 rör som luftning i slutet av infiltrationsröret. Jag borrade två små hål i luftningsböjen så att man kanske undviker lukt. Om infiltrationen sätter igen så kommer de små hålen inte att kunna transportera bort vattnet så man kan ändå använda det som "inspektionsrör". Jag tycker inte att det blev dyrare med in-drän, nu
Sonander: Kontrollera med ansvariga för huset att det är ok att du kopplar en köksfläkt till befintliga kanaler. Det kan bli fel flöden i rören om du gör så vilket medför att grannarna kan få in din stekos. Samt som El_-micke sa så måste kanalen vara brandsäker.
Ubbe: [citat] Jag gjorde en krök för att slippa fåglar & snö och satte även i myggnät för att slippa insekter ;)
2an: [citat] Tror du Andreas är minst beroende av el priset o har billigaste uppvärmningen i längden.. Om du har billig ved förstås..
Clas: Jag håller själv på att inreda min övervåning och jag har kontaktat Älvsbyhus och fick endast ritningar för bottenvåning. De säger att de inte har något till övervåningen. Efterlysning!! Kanske någon i forumet har några bilder, beskrivningar eller ritningar.
ClasseClas: Hej Arne! ;) Om du ska ha en cirkpump och inte enbart självcirk så kan du titta på den här produkten: http://www.angelfire.com/la/caprioli/sol.html Jag tror den gör ett bättre jobb än en mekanisk termostat och priset är ju inte helt avskräckande.
zeb7890: Jag hade ett liknande problem med att pumpem gick ständigt och jämt och ändå inget bra tryck. Det var en läcka på sugledningen genom att en trädrot delat sig och vuxit på båda sidor om slangen så att en spricka uppstått på ledningen. Jag kom på det genom att fylla vatten i ledningen vid anslutningen till pumpen och när slangen var full kunde jag se att vattnet försvann sakta, det