3 135 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Golvvärme - Vatten
Lite Hjälp här skulle vara fint..
följande finnes limmat golvspån. enbart.
(och det handlar INTE om våtutrymmen)
går följande på detta ?
gles 22*120
golvvärmeplåten + pexslang 20mm
foam/lump ??
14mm parkett
Alt
gles 22*120
foam/lump ??
golvgips tjcoklek ???
8-10mm laminat/parkett
någon vänlig själ som vet detta ?
följande finnes limmat golvspån. enbart.
(och det handlar INTE om våtutrymmen)
går följande på detta ?
gles 22*120
foam/lump ??
14mm parkett
Alt
gles 22*120
foam/lump ??
golvgips tjcoklek ???
8-10mm laminat/parkett
någon vänlig själ som vet detta ?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 229 inlägg
Ända upp till lumpen kan jag svara på att det är OK. Glöm för sjutton inte att limma OCH skruva glespanel i spånplattan, annars får du ovillkorligen knarr överallt. Golvvärmeplåtarna fäster du med 30mm gipsskruv.
Kolla vidare på Wirsbo typkonstruktioner.
Kolla vidare på Wirsbo typkonstruktioner.
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Jag har gjort som beskrivet ovan, ungefär, och skulle inte göra så igen. :
Min erfarenhet är följande: Det som låter när man lägger rör i glespanel det är PEX-slangens gnidning mot just glespanelen. Plåten är tyst mot träet och slangen, även om slangen rör sig i plåten.
Av detta skäl är det viktigt att slangeländet är still, dvs inte rör sig när man går på golvet. Lägger man 14mm parkett direkt på gles så kommer det flexa lite hit och dit om golvet inte är exakt plant, och antagligen även då. Jag föreslår således att man lägger ett lager med gips mellan golv och gles. Konstruktionen blir som följer:
gles, plåt, gips, lump, övergolv.
Jag brukar häfta fast plåtarna på ena sidan, då ligger dom still när jag lägger rör och kan fortfarande röra sig en smula (värmeutvidgning). Jag har nöjt mig med att tokskruva glespanelen på underlaget - hittils har jag inte haft några problem med det.
Min erfarenhet är följande: Det som låter när man lägger rör i glespanel det är PEX-slangens gnidning mot just glespanelen. Plåten är tyst mot träet och slangen, även om slangen rör sig i plåten.
Av detta skäl är det viktigt att slangeländet är still, dvs inte rör sig när man går på golvet. Lägger man 14mm parkett direkt på gles så kommer det flexa lite hit och dit om golvet inte är exakt plant, och antagligen även då. Jag föreslår således att man lägger ett lager med gips mellan golv och gles. Konstruktionen blir som följer:
gles, plåt, gips, lump, övergolv.
Jag brukar häfta fast plåtarna på ena sidan, då ligger dom still när jag lägger rör och kan fortfarande röra sig en smula (värmeutvidgning). Jag har nöjt mig med att tokskruva glespanelen på underlaget - hittils har jag inte haft några problem med det.
MathiasS:
låter vettigt..
då kan jag köra , gles 22*120,plåt,gips,lump
och sen tex, tarkett's 8,5mm laminat
eller man ska ta ett grovare golv ? alt parkett eller dylikt ?
ang plåten, häfta du i ytterkant eller inne på ena sidan om pexen ?
låter vettigt..
då kan jag köra , gles 22*120,plåt,gips,lump
och sen tex, tarkett's 8,5mm laminat
eller man ska ta ett grovare golv ? alt parkett eller dylikt ?
ang plåten, häfta du i ytterkant eller inne på ena sidan om pexen ?
Har inget vetenskapligt svar på detta - det finns säkert inga anvisningar för gips på gles. Jag skulle nog sätta en skriv i varje glespanelbräda längs med kanterna och kanske något glesare på mitten av skivan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden