Hej

Har en 2 panels radiator 800*590mm, R10 rör.
Har hittat en ersättare på Rinkaby Panelradiator 20x59 MP2 med rätt cc-mått för rören så det borde vara lätt match att byta.

*Går det att stänga termostat-vred och även stänga nedre röret så man inte tappar systemet?
*Eller måste man plugga nedre röret snabbt så man inte tappat för mkt?
*Bör man täta med lin i nya radiatorn innan man skruvar fast rören?

Nästa problem:
Har en gammal radiator i tvättstugan som har gammalt mässingsvred, således ingen termostatfunktion, denna har börjat läcka ordentligt.

*Går det att muttra av mässingsvredet och montera på en Danfoss-termostat*
*Eller bör man sätta dit en Danfoss rak ventil 10R och en ny termostat?
*Samma här, täta med lin eller?
*Spelar det nån roll vilken DanfossTermostat man sätter dit?

*Hur fyller jag på systemet om det behövs när jag är klar?
Tacksam för lite svar.

Det brukar sitta en avstängning på nedre röret, ser ut som en 90-graders böj med ett sexkantigt "lock". Under detta lock finns en avstängningsskruv. Stäng den, och stäng termostaten så ska det inte läcka för dig.
Finns ingen avstängning på nedre röret brukar man använda en frystång som sätts över röret. Då blir det en isplugg som gör jobbet.
Efteråt, låt cirkulationspumpen vara avstängd, öppna alla termostater (och nedre avstängningen såklart) och lufta samtliga element. Har du expansionskärl, så leta rätt på den kranen å fyll upp. Har du tryckkula finns någon motsvarande påfyllning antar jag (har aldrig skött ett sånt system).
Lin + linolja är den klassiska gängtätningen. Numera är det vanligare med teflonband. Någon form av gängtätning bör du ha.

tack, jag gör ett försök så får vi se ;)

Vad tror du om den gamla radiatorn med gammalt mässingsvred?

Vet ej, men tror knappast att en modern termostat passar i det gamla ventilhuset. Troligen får du byta hela rasket. Läcker den där axeln kommer ut? Prova å dra åt den muttern varur axeln kommer ut, kan hjälpa.

ja det läcker där axeln kommer ut. Satsar nog på att sätta dit en riktig termostat så man får lite styrning på det hela.

Blir att köpa ett ventilhus också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.