Skulle gärna vilja ha tips på hur man ska bete sig vid igångkörning av en vedpanneanläggning.

Installationen ser ut så här.
Nybyggt hus med friliggande garage/pannrum.
35 meter kulvert med vvc.
Atmospanna 40kW med 2,5m3 acktank.
Ladomat
Två schuntgrupper (hus/garage)
Inomhusgivare till schuntstyrningen.
Golvvärme i både hus och garage.
6 golvvärmeslingor i hus (100m2) och 2 i garage (100m2) .

Hur börjar man smidigast för att komma igång.

/Tacksam för input.
/Thrax

Majgårdarna
Finns det vatten i systemet?

Håller på att fylla.
Snart klar.
Jag har lite dåligt med vatten så jag tar lite varje dag.
/Thrax

Det jobbigaste och mest förhatliga man kan tänka sig näst efter läckage är LUFT i systemvattnet.
Luftbubblor som stoppar cirkulationen och leder till driftstörningar både här och där.
När du har fyllt upp ditt system kan du provköra en slinga i taget för att försäkra dig om att all luft är borta från golvvärmen och kulvertar.
Öppna den stora blanka centrumskruven på cirkulationspumparna för att släppa ut luft från pumphuset.
Stäng och öppna ventiler för att tvinga/styra vattnet igenom alla rör och habrovinker för att ”köra ut” luften.
När systemet är fyllt med vatten och urluftat kan du börja elda i pannan.
Det kan vara bra att elda försiktigt i början så att keramiken i pannan inte tar skada av för häftig start. Läs manualen till pannan.
Var beredd på att det kommer att rinna ordentligt med vatten från skvallerröret första gången som systemvattnet hettas upp.
I början kommer mycket luft att frigöras från det syrerika vattnet (speciellt i pannan).
Du får vara beredd på att det hörs när det bubblar i rören från panntoppen.
Är installationen bra utförd kommer luften att ta sig upp och ut ur systemet utan besvär.
Om inte kommer luften att kunna ställa till besvär med stoppad cirkulation som följd.
Laddomaten har en 72graderstermostat bipackad, den kan man använda i början om man har problem att bli av med luften.

Efter ett tag kommer ditt systemvatten att vara urkokat och syrefattigt och det är dit vi vill komma.
Lycka till! Det är spännande med uppstart och provkörning av nytt system.

Tack!
Det där med termostaten till laddomaten visste jag inte.
Att man kunde lufta puparna var oxå nytt.

Mer tips!!!
/Thrax

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.