Konsulten skrev:
Vill man inte ha täljsten så finns ju alternativet att köpa en vattenmantlad kamin och koppla den till en mindre accumulatortank.
Vattenmantlad kamin?? Kan inte finnas många på marknaden, kan bara tänka på "Timell-kakelugnen-som var-vattenmantlad" och den har ju hitills inte blivit någon succé men den kanske fungerar bra (lite OT)??

Våran granne installerar en sådan här i sitt nybygge tillsammans med en acktank med solslingor och en elpatron.

5kakelugnar.jpg

www.kakelugnspannan.com

Konsulten skrev:
Utbudet är ju begränsat. Men man ser det mer och mer.

[länk]

[länk]
Det var som fan, ett par av dem var ganska snygga att se på dessutom och skapliga verkningsgrader. Jag hittade inga prisuppgifter, har du nån uppfattning vad de kostar på ett ungefär (utan rörinstallationer) så vore det intressant att veta.

Och en sådan kakelugnspanna kostar??
Det första intrycket känns dyrt..

Skall ut imorgon iallafall och titta på braskaminer..

/Mats

brasse skrev:
Det var som fan, ett par av dem var ganska snygga att se på dessutom och skapliga verkningsgrader. Jag hittade inga prisuppgifter, har du nån uppfattning vad de kostar på ett ungefär (utan rörinstallationer) så vore det intressant att veta.
Braskaminerna ligger mellan 23 tkr och 35 tkr.

Om du går in via http://www.nordic-trabygg.se/varme/ och väljer "kontakta oss" i menyn så kommer du till ett formulär där du kan beställa prislistan till din e-postadress. Kan skicka den jag har om du inte orkar vänta, om du PM:ar mig din mailadress.

Funderar själv på en Ecofire Freddy Aqua pelletskamin. Går lös på saftiga 53900 kr, men då kan den leverera 12,5 kW till accumulatortanken. Borde räcka till hela huset + tre bubbelbad efter varandra. :)

Rätt snygg är den också. Visserligen inte samma hemtrevliga låga som vid vedeldning.

Hejsan!
Undrar om någon har erfarenhet med kassett från Heta (Scanline) eller Spartherm (Varia 2LR h). Vad kan de kosta ???

Hej Anna,

har köpt Achat med murstockanslutning hos www.kaminkungen.se. 5500+900SEK totalt. Har hämtad själv, annars skicka dom grejorna igenom hela Sverige för ett par hundralappen. Achatten har täljsten på sidorna vilket jag tyckte var riktigt snyggt.

hoppas detta hjälper dig
;)
lycka till

mvh

Henrik

Är på väg att köpa insats från Spartherm, men OJ vad dyra de är i sverige.

Nä, det får bli en Polenresa. Om nån är intresserd kan jag kanske ta hem ett par stycken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.