Värme allmänt
Immobil: [citat] Det kan räcka men i allmänhet rekommenderas 12 grader. ;)
Haegermeister: Hej, har en utbyggnad på huset som är en 'öppen' plintgrund med dusch/Toa/Tvätt Förre ägaren har byggt små lådor med frigolit (som sticker ner nedanför asfaboarden) runt de olika avloppen, golvbjälkarna är 175x65mm och isolerade hela vägen, och nu undrar jag är detta nödvändigt ? Finns det något mått på hur nära asfaboarden man kan lägga ett avloppsrör i ett sådant golv, hur
CarMan: el är bibigt i instalation & bygger väldigt lite på höjden. vatten är billigt i drift, har du vattenburet i resten av huset ska du koppla ihoppdet med detta system, eller inebär detta att du måste dra rör utomhus för att komma dit? ska du värme med varmvatenberedaren & den drivs av el så kan du likagärna ha direkt el i badrumet
aiskylos: Ekohus av den kalibern rör det sig inte om för vår del, snarare praktiska skäl där vi behöver en stor sval. Att det sen är mer miljövänligt än ytterligare en kyl/sval skulle vara en ren bonus. Jag letar vidare - skall till en metallskrot vid tillfälle, sist fanns det alu-rör med ca 150 mm diameter i ca enmeterslängder. Man brukar kunna köpa per skrotvärde, så det är ju
winge: Hej Letar nu själv efter vattenburet värmegolvsystem. Har du fått någon erfarenhet av detta? Kollade lite på ditt system och det verkade lätt att lägga och instalera. /Ulf
villmenkanej: Tack. Jag försöker nu få tag i nägon VVS kunnig som kan hjälpa mig. Grovgörat kan jag själv men jag har aldrig kopplat avlopp förut så det vill jag ha hjälp med.
que: Luft till Luft menade jag en "vanlig" luftvärmepump som nu snart säljs i varje närbutik. Har du en värmekamin så kan du ha den som komplement också, prova du och se hur det går.
CarMan: 3st 60W lampor i hallen, jag har 9st 50W spottar i min hall + 12 spottar till i vardagsrummet & dessa står på hala dagarna när det är mörkt (har dom på dimmer ioförsig)
2an: [citat] Ok de kan ju va en fördel att ha lite ved till hands då man ska elda.. ;)
Renoveraren: Tack för svaren. Skall ringa min rörmockare nästa vecka och prata regler Jag tror att det blir en brunn framför tvättmaskinen då vi tänker flytta tvättstugan. Dock kommer jag att låta vattnet från maskien att gå ut i ett rör/vattenlås för att slippa spill på golvet. Tvättstugan kommer då att hamna bredvid pannrummet och då går det att dra tömslang till den brunnen från
StarGate: Någon som hunnit installera och dra några erfarenheter av luft/vattenvärmepumpen Sanyo Inverter CO2 Eco? Mer info finns på http://www.kcc.se/product.php?cid=6&pid=34.
Mr_T: Du har givetvis rätt. Vad man är lite rädd för är ju snararast att sotaren känner sig tvingad att dömma ut skorstenen pga att det finns något mindre fel bara för att ha ryggen fri. Allt gammalt har ju någon defekt, oavsett hus, bilar eller människor och ska man rusta allt till nyskick så blir det ganska dyrt och jobbigt. Men givetvis kommer säkerheten först så jag ska prata med
FrittDrag: flöde/area=hastighet :) (och håll ordning på enheterna så dur får hastigheten i m/s) Se sedan till att hastigheten ligger under 3 m/s så brukar det inte vara något problem med ljud/tryckfall och så. Lindab hade förr en "räknesticka" (den jag använder som lathund) lite svår att använda vid låda flöde (<100 m3/h).
Ubbe: Jag skulle välja ett rör "med botten" för att kunna rensa brunnen utan att få med en massa skit/sten från botten. Tänk även på att lägga brunnen "frostfritt" så den inte kommer upp. Ang pumpar så är det vettigt att använda dubbla ifall den ena ballar ur. Jag skulle nog överväga pumpar av högre kvalité än Jula & Rusta mfl. på en permanent lösning... Man kanske kan tänka
Ubbe: Vi har en såndär saltavhärdare och det stämmer som någon skrev att smaken på vattnet inte blir riktigt bra. Det smakar inte illa på något sätt utan snarare - inte alls.. Rörmokaren jämförde det med att suga på ett plattjärn ::) men jag har inte provat plattjärnet så jag vet inte om det stämmer :P Ett annat fenomen är att avhärdningen endast kan avhärda en viss mängd vatten
Wigert: Nu riskerar jag väl att dra igång en lååång tråd, och frågorna har ju diskuterats tidigare (har läst alla inlägg om vp...) Vi har ett 150 kvm trähus från -44 med tilläggsisolerad vind och halvvärmd källare. Sedan 1 juli 2004 är vi ägare till detta hus i Stockholmsområdet. Idag finns en CTC1100 olja/el samt en sep vvb på 60 liter. Första året förbrukade vi 21000 kWh el, 1 m3
pinscher: Eftersom tomter i stlm är väldigt mycket dyrare inom detaljplanerat område är det ju inte att man kan låta bli att kika lite på de tomter som finns utanför. De har ju dock aldrig VA så där för har jag lite frågor som några av er säkert kan svara på. Att det går på kanske 100 000 att fixa brunn har jag sett här men hur väl fungerar filtren mot tex kemiska föroreningar och
APC-mannen: [citat] Den enda fördelen som jag ser det är att du kan skita inomhus i stugan, om du bygger toan där vill säga.
BobTheBuilder: [citat] Det hade jag väl inte behövt skriva med tanke på den dumma frågan. Svar till mig själv efter empiriska studier: Självklart ska jag inte dra gängorna i botten, för då blir det svårt att få tätt. /Micke
Tjoffe: Grundläggarna har satt en kallbockfixtur på en 32 mm PEM-slang i grunden. Det verkar som om det är ganska hög spänning i slangen och vi är lite rädda att det ska uppstå något otrevligt. Är det någon som har sett att man gjort så tidigare?
greebfighter: http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/se under produkter finns tabeller över hur stor volymen på radiatorerna är
Dem00niX: Hmm var det priset med acktankar ?? Då var det rätt billigt iaf. Jag köpte en Calmar v33 med 2*750 liters tankar o expansions kärl o sånt. Rubbet inburet och monterat. 90 000 slutade min nota på då. Vet att jag kunnat kapa priset några tusen men det var ett hellsike att få tag i nån röris som hade tid med jobbet då. Så jag e nöjd iaf fick ju tillbax en del på rot avdraget iaf.
synpunkter: Jag ser, fortfarande, fram emot att höra från nån som faktiskt har installerat en Kakelugnspanna som kan berätta om sina erfarenheter från ett skarpt läge.
2an: [citat] Jag har oxå stora motorn.. Körde med den lilla motorn i 2 veckor den va helt tyst utan gummiupphängning..
Johan Gunverth: [citat] Inga problem än så länge. Har installerat det på farsans gård och en del gånger på rörfirman. Det där med att det inte är godkänt känner jag inte igen. Vanliga PEX-rör är godkända för 90° värme och 10 bars tryck. Oljefria kompressorer dock.
UffeA: okej, tackar för svaren!! ;D Har kollat mer nu, lyckades hitta en pil(ej tydlig!) på själva pumphuset och flödesriktingen är in till pannan. Jepp, pumpen sitter på returledningen. Så det verkar vara okej ;D