Jag är helt ny på det här med pannor och hus. Så min fråga kanske är lite dum, men det är så att jag har nu under sommaren stängd ner shuntventilen till 0. Så det ända som pannan gör nu är att värma varmvattnet. Men pannan står och lyset på 2.25kwh (En CTC 1100) i stort sett hela tiden. Är detta någon form av underhållsdrift, eller är det något som inte stämmer med min panna???

Den lilla värmetjuven slår till när gamla pannor står och går, vilket ger en viss förbrukning. Kanske har du läck på vv-ledningen eller i shunten? Är framledningen varm eller ljummen? Hur fungerar panntermostaten?

Jag har för mig att pannan är från år 2000, så speciellt gammal e den inte. Har hört mig för med en rörkrökare och han sa att jag skulle kolla om det blev varmt fram till termostaten på elementena när shunten står på 0 och det blir det inte. Rören är bara varma runt själva radiatorpumpen, men den i sig verkar utveckla ganska mycket värme. Panntermostaten fungerar bra, effekten ökar när jag höjer och slår ifrån om jag sänker. Men det är just som sagt när den står still aoch går så står den på ständig effekt 2.25kWh. Med risk att verka dum här, men e som sagt helt ny på området. framledningen?? Av varmvatten?? Har inte märkt någon läcka på vv-ledningen. Finns det någe bra sätt att kolla?? Vad är det bästa att göra i mitt fall???

Även om den är relativt ny blir det större förluster i den typen av panna jämfört med en separat elvvb. Testa att sänka panntemperaturen till 60 grader, i teorin bör det ge mindre förluster.

Men den här typen av tomgångskörning är alltså inget ovanligt??
Så det kan vara vanligt med värmeförluster på pannan?
VAd kan man göra förrutom att testa och sänka termostaten på pannan?

Thom, jag sitter själv med en CTC1100 och för att slippa onödiga förluster har jag skaffat en 120 l vvb som vi använder när inget värmebehov finns. Iofs blir det nog en värmepump till vintern så då åker den ut helt. Med elvvb förbrukar vi bara ca 5 kWh per dygn på varmvatten (2 vuxna och 1 barn)

Du kanske ska stänga av själva cirkulationspumpen om det går? Vi hade en som stod och gick hela tiden mot ett stängt system och då producrar den en hel del värme. Den Nibe EVC 240 vi har nu ser själv till att motionera cirkpumpen ibland även då den är avstängd. Annars kan man göra det själv var 14:e dag tex

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.