en svaka stär inte själva anläggningen när den väl är i bruk. men en svacka gör at det kan vara mycket svårt att bli av med luften, om du har luft i systemet kan du få en frysning.
en vattenslang som liger ihopp med ytjordvärme kan frysa, då man ofta har minusgrader i slutet på vintern