Hejsan.

Sorry för att jag startar en ny tråd i ämnet, Jag bara måste ventilera mitt specifika problem.

Har varit inne innan och försökt få svar på frågor kring luft och knackningar i rör.
Har fått en del svar men vårt problem kan vara större och ha fler orsaker, så jag kommer redogöra lite vilka problem vi har och sen får ni skrika till
Om ni vill ha fler uppgifter kring ämnet.

Vi bor i ett hus som är byggt -95 med en frånluftvärmepump från samma år.
Det är en Elektrostandard aquaes 380/480 som nu är IVT.
Vi har vattenburet system med utanpåliggande rör i ett suteränghus, där VP står i källaren.
Vi har inte bott i huset hela tiden utan flyttade hit i början på detta år.
Ända sedan vi flyttade in har det bubblat i ett element ev ett till.
Vi har avluftat flera gånger men bubblandet kommer alltid tillbaka.
Vi upptäckte också att jordfelsbrytaren löste då och då kanske någon gång i månaden och då vp hade varit avstängd ett tag kunde JFB återställas.
Jag vet att det är VP som gjorde så att JFB löste eftersom den inte gick att återställa då vp var igång men när jag slog ifrån Huvubrytaren till VP så gick JFB att återställa.
En del här i forummet trodde detta berodde på fukt.?? Kanske kanske inte.
Jag har pratat med en elektriker som antydde något om kompressorn var kass eller påväg.

Ibland när vp pytsar ut värme i systemet så kommer en ordentlig smäll från VP och man hör shuntventilen jobba till sitt läge sen kommer knäppningarna som vandrar i rören, (jag vet att knäppningarna kommer från infästningar för rören pga värme och att rören rör sig) men den första smällen vet jag inte vad det är och vad jag kan göra åt det. Man hör samtidigt som smällen kommer (1 smäll) och när värmen förflyttar sig i rören hör man även att det bubblar i systemet, precis som att luft bubblar upp i vårt bubblande element och lägger sig där.

Trycket i systemet ligger 1,8bar och funderade på att sänka det till 1,5 för att se om smällen försvinner då men utan resultat. Smällen låter ibland högre och ibland lägre.
Nattsäkning har jag nog i min VP men fenomenet händer även under dagtid. Detta fenomen är inte regelbundet men 2gg per dag, ibland mer och ibland mindre.

Under sommartiden stände vi av värmen och då Löste aldrig JFB och aldrig kom dessa smällar. Men nu när VP är igång igen så börjas det.

Det tråkiga är smällen som skrämmer slag på en, helst då man ligger tyst och skall somna, tickandet kan jag leva med det vet jag dessutom vad det beror på, Luftandet av elementet är också något som stör eftersom det får man göra 1gg i veckan om inte offtare(har hört att det inte är bra att avlufta för offta?). sen har vi det här med JFB att den löser och då offtast på natten då vi somnat (har hänt en gång då vi var på jobb)och har strömlöst tills vi vaknar och offtast kan man återställa JFB då men några gånger har jag fått vänta ett par timmar in på dagen innan jag kunnat slå på Huvudbrytaren på VP igen utan att JFB löser.

Vi har haft en service kille från iVT som gjord en massa mätningar men hittade inget konstigt, han höll på i 1,5timmar innan han gav upp, Då var han där för att JFB löst ut.
Men när han kom kunde man återställa den utan problem alltså var det inget fel när han var där.

Jag skall kontakta en elektriker som kommer att titta på det hela, han hade själv haft en likadan VP, så han har kanske lite tips, han trodde som sagt att det var kompressorn.

Vad har ni för tankar om det hela?
Har alla saker ett samband? Smäll, jfb som löser, knäppningarna i röret, luft i ett element.
Vad kostar en kompressor? Ca. snackar vi ny VP 50 000kr eller 1000kr?
Tror ni Elektrikern kan hitta något när allt funkar som det skall?
Bör jag ta dit en rörläggare också eller istället för elektrikern? Eller service killen från IVT?

Några här på forumet har talat om ett kärl efter pumpen för att få en jämnare utsrömning av varmvatten till radiatorer, kan detta vara något jag skall titta på? och vart hittar jag mer information om det? och kan det vara orsak till hela problemet?

Hjälp!
Jag fyller på med mer information om det saknas något, kan även ta bilder på VP om det skulle behövas, bara säg till.

Visst hör jordfelsbrytaren under el. men eftersom jag trodde det fanns ett samband skrev jag allt här.

Värmepumpen används till både varmvatten och uppvärmninga av huset genom radiatoror.

Elementet som bubblar sitter på den översta våningen, tillsammans med flera element.

Tackar för tipset om rinkebyrör skall kolla det.

Nu satt jag och väntade på smällen.
VP arbetade för att värma upp varmvatten och när den var färdig öppnade ventilen väldigt snabbt till radiatorsystemet, då uppkom en idag inte så hög smäll inne i pannan sen kom knäppningarna i rören allteftersom varmvattnet rann ut i systemet, för att sedan försvinna. just under smällen hickade mätaren för trycket till.
Upptäckte också att spillvatten koppen var full av någon genomskinlig sörja (gele). vilket jag rensade och satte på plats igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.