4 753 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Konvektorradiator kallras
Hej!
Jag har ett stort gavelfönster som går ända ner till golvet. Kallras här är bara förnamnet!
Nu hade jag tänkt att såga upp golvet framför fönstret och lägga ner ett konvektorelement med ett galler över i golvnivå.
Detta borde väl vara ett sätt att eliminera kallraset?
Vet någon var man kan få tag på lämplig radiator, (för vatten!) att "bygga ner" i golvet?
Inte behövs väl någon fläkt för att sprida värmen? Den går väl rakt upp framför fönsterpartiet? Eller?
Tack på förhand!
Canuto
Jag har ett stort gavelfönster som går ända ner till golvet. Kallras här är bara förnamnet!
Nu hade jag tänkt att såga upp golvet framför fönstret och lägga ner ett konvektorelement med ett galler över i golvnivå.
Detta borde väl vara ett sätt att eliminera kallraset?
Vet någon var man kan få tag på lämplig radiator, (för vatten!) att "bygga ner" i golvet?
Inte behövs väl någon fläkt för att sprida värmen? Den går väl rakt upp framför fönsterpartiet? Eller?
Tack på förhand!
Canuto
Varm luft går upp men det ska mycket värme till om det är ordentlig kallras annars kylls det varma luften rätt snabbt och kanske orkar inte hålla kallraset på avstånd. Det kanske skulle vara säkrare med en fläkt om det blir minus 15 ute? Eller en mycket varm element? En tjock gardin under vintertid kan också hjälpa till :-/.Canuto skrev:
gaia
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Något liknande denna kanske?
http://www.epecon.se/upload/files/Proj.bok Under 6_4.pdf
En tråd här på forumet
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1127071139;start=1#1
http://www.epecon.se/upload/files/Proj.bok Under 6_4.pdf
En tråd här på forumet
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1127071139;start=1#1
Jag kan vräka på upp till 90 grader C. Räcker nog?
Men det var ju hemskt vad det är dyrt. 5000 kr metern!
Nästan lite löjligt tycker jag.
Och inte vill leverantören sälja direkt till mig i heller p.g.a. risken att stöta sig med rörmokarna.
Men nu säljer dom inget alls, eftersom det får nog bli en 10-15 kopparrör sammanlödda i ett batteri. Detta paket lägger jag sedan ner i golvet och ansluter till en radiatorkrets med egen matning. Detta borde väl fungera oxå?
I mitt fall blir det då c:a. 100m rör till en kostnad av c:a. 4000-6000 kronor i st.f. 25 000!
Eller fungerar det inte.(bra)?
Nog hade tillverkaren tjänat på att sälja ett radiator till mig en 10 000 billigare än att inte sälja något alls, eftersom jag nu löser det på annat sätt?
Konstig branch det där med rörmokeri och annat......
Vad är dom rädda för??
Men det var ju hemskt vad det är dyrt. 5000 kr metern!
Nästan lite löjligt tycker jag.
Och inte vill leverantören sälja direkt till mig i heller p.g.a. risken att stöta sig med rörmokarna.
Men nu säljer dom inget alls, eftersom det får nog bli en 10-15 kopparrör sammanlödda i ett batteri. Detta paket lägger jag sedan ner i golvet och ansluter till en radiatorkrets med egen matning. Detta borde väl fungera oxå?
I mitt fall blir det då c:a. 100m rör till en kostnad av c:a. 4000-6000 kronor i st.f. 25 000!
Eller fungerar det inte.(bra)?
Nog hade tillverkaren tjänat på att sälja ett radiator till mig en 10 000 billigare än att inte sälja något alls, eftersom jag nu löser det på annat sätt?
Konstig branch det där med rörmokeri och annat......
Vad är dom rädda för??
Kika på kamflänselement http://www.backer.se/nytt/sidor/luftuppv/kamfl.asp#
Borde vara både smidigare ich bättre än bara en massa kopparrör.
Om du gör en egen konstruktion kika lite på epecons funktion med gallren så att du får bra luftcirkulation runt kamflänsen.
/Patrik
Borde vara både smidigare ich bättre än bara en massa kopparrör.
Om du gör en egen konstruktion kika lite på epecons funktion med gallren så att du får bra luftcirkulation runt kamflänsen.
/Patrik
Försiktighet anbefalles vid gördetsjälv
köp Z-proflen, gallret och någon bra konvektor
lådan 200 bred och 230-250 djup
sett från vänstra änden av konvektorn fås:
placera konvektorn till Hö i lådkanten mot rummet
nästan ända uppe mot gallret (2-3 cm ifrån underkant)
poppa fast en "skorstensplåt" längs Vä sidan av konvektorn
den skall gå från nedre Vä hörn av konvektorn
ända upp till underkant galler (för att öka skorstenseffekten och så att luften inte smiter fel)
placera ej flera konvektorer uppepå varandera
skorstenseffekten kan tom bli sämre
är fönstret brett dela upp konv på två för att ej få för stort tempfall på vattensidan
(var rädd om tempen, 60-70 C fram skall räcka, ej 90)
lådan skall vara slät och lätt att rengöra
lika mykcet utrymme under som till Vä om konvektorn
gallret skall ha ordentlig spalt (>60% helst 70%) - om du fundrar på egen konstruktion
men sätter du in en fläkt så krymper måtten och det blir bättre skjuss på luften
kanske ligger en takventil också och hjälper till att blåsa nerför rutan? - vrid den 180 grader om det går
köp Z-proflen, gallret och någon bra konvektor
lådan 200 bred och 230-250 djup
sett från vänstra änden av konvektorn fås:
placera konvektorn till Hö i lådkanten mot rummet
nästan ända uppe mot gallret (2-3 cm ifrån underkant)
poppa fast en "skorstensplåt" längs Vä sidan av konvektorn
den skall gå från nedre Vä hörn av konvektorn
ända upp till underkant galler (för att öka skorstenseffekten och så att luften inte smiter fel)
placera ej flera konvektorer uppepå varandera
skorstenseffekten kan tom bli sämre
är fönstret brett dela upp konv på två för att ej få för stort tempfall på vattensidan
(var rädd om tempen, 60-70 C fram skall räcka, ej 90)
lådan skall vara slät och lätt att rengöra
lika mykcet utrymme under som till Vä om konvektorn
gallret skall ha ordentlig spalt (>60% helst 70%) - om du fundrar på egen konstruktion
men sätter du in en fläkt så krymper måtten och det blir bättre skjuss på luften
kanske ligger en takventil också och hjälper till att blåsa nerför rutan? - vrid den 180 grader om det går
Tack för svar!
Jag förstår hur du menar.
En annan aspekt:
Skulle det inte gå bra med att helt enkelt försänka en "vanlig" radiator (för vattenburen värme) ner i golvet framför fönstret och ett galler över?? :
Finns ju radiatorer som är bara 25-30 cm höga samt olika bredder!
mvh
Canuto
Jag förstår hur du menar.
En annan aspekt:
Skulle det inte gå bra med att helt enkelt försänka en "vanlig" radiator (för vattenburen värme) ner i golvet framför fönstret och ett galler över?? :
Finns ju radiatorer som är bara 25-30 cm höga samt olika bredder!
mvh
Canuto
nä en radiator funkar inte
en konvektor skall det vara (lite definitionssak men det skall vara mera yta än vad en radiator har för att få erf värmeövergång till luften)
och i konvektorn skall det skapas en skortstensverkan
och eftersom "skorstenen" inte är så hög, tom endast 1-2 dm i praktiken så ger inte naturlagarna så mycket
mao det får inte vara så mycket som bromsar luftrörelsen och med slunkande vattentemp så sjunker snabbt lyftkraften/skorstensverkan
en fläkt (typ Epecon) gör att man kan ha lägre temp på vattnet och hela alltet blir mera kompakt, men
kan man få in ett byggdjup på bortåt 3 dm så går det att få det att funka utan fläkt och med säg 60-70 gradigt vatten
en konvektor skall det vara (lite definitionssak men det skall vara mera yta än vad en radiator har för att få erf värmeövergång till luften)
och i konvektorn skall det skapas en skortstensverkan
och eftersom "skorstenen" inte är så hög, tom endast 1-2 dm i praktiken så ger inte naturlagarna så mycket
mao det får inte vara så mycket som bromsar luftrörelsen och med slunkande vattentemp så sjunker snabbt lyftkraften/skorstensverkan
en fläkt (typ Epecon) gör att man kan ha lägre temp på vattnet och hela alltet blir mera kompakt, men
kan man få in ett byggdjup på bortåt 3 dm så går det att få det att funka utan fläkt och med säg 60-70 gradigt vatten
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden