abel: ett tips (om du inte redan tänkt på det) sätt en strypventil på returen (en sån där som man sätter på radiatorreturen) eller i vart fall en ballofix. På det sättet kan man hålla ner tempen i golvet manuellt genom stt strypa flödet av inkommande hett vatten i slingan. Om man har ett liten golvyta och stengolv så funkar detta utmärkt. Så har man gjort i många herrans år innan de nya pexgolvvärmesystemen kom med shuntar och fördelare. Många jag frågat säger att det funkar inte, det blir för varmt osv. För mig och många andra funkar det utmärkt, förutsatt att golvslingan inte är för lång, du har sten/keramikgolv, du sätter en termostat på tillopp och du sätter en strypning på returen. Jag tror det räcker med en luftning på reuren -så högt som möjligt. Innan du kopplar på slingan på systemet så föreslår jag att du spolar slangen en bra tag med typ trädgårdsslang för att få bort alla små bubblor i pexröret.

jaha det låter inte så dumt, har inte tänkt på det. Men vad menar du för strypventil/ballofix? hur ser en sådan ut.
Det är en kort värme slinga jag har, och klinkers golv och då vill man ju inte köpa fördelare och pumpar för tusenlappar.
Har en kompis som bara har kopplat så som jag tänkt, tror inte han har någon strypventil heller. Men han är nöjd och golven känna behagliga när man är där.

MVH Anders

oj, borde jag ha skarvat slangen för golvärmen på övervåningen och satt in en avluftningsventil i skarven ?

I slangarna på nedervåningen så var jag tvungen att skarva pexen. Där jag kopplat slangen sticker den upp i en båge ovanför betongplattan, bör jag lägga in avluftningsventiler här också ?

Vad blir konsekvenserna av att ha luft i systemet ?

Tack för dina inlägg MattiaSS !
/Johan

MathiasS skrev:
Det räcker med en, se till att den sitter på högsta punkten (eller att det finns en annan avluftning på högsta punkten, tex ett element). Att lufta tex golvvärmeslingor där slingorna sitter ovanför avluftningspunkten är helt hopplöst.

Har du inte din golvvärmeslinga ansluten till ett fördelningsblock? Då brukar det gå att avlufta på fördelningsblocket!

Johan_74 skrev:
o

Vad blir konsekvenserna av att ha luft i systemet ?
I värsta fall utebliven cirkulation!

Alltså vad jag menar med strypventil eller ballofix är att det är bättre att strypa flödet i slutet av golvvärmeslingan än i början (om man inte har shunt). Då kan man manuellt se till att genomströmningen av nytt hett vatten till slingan går långsammare. Strypventil (returkoppling) se t.ex. rinkabyror.se artikelnummer 2867. Ballofix är en vanlig avstängningsventil. Det finns en ganska ny typ av grej till små golvvärmeslingor från TA som heter Multibox som saknar shuntpump, den jobbar efter principen att strypa i slutet av slingan.

ok då förstår jag vad du menar.

MVH Anders

har nu kopplat in det nu.
Prövar utan strypventil i slutet av slingan.
Räcker det inte att strypa med termostaten? Vad är det för fördel att strypa på returen.
Jag har nu termostaten på 3 av 10 och golvet blir skönt varmt, men rören vid termostaten blir ju jävligt heta. Jag kör ju ut ca 60grader från pannan. Men eftersom jag har termostaten på 3 så borde dom inte bli så heta ?
Eller är det lika varmt, fast flödet går saktare igenom slingan?

MVH Anders

Om det räcker med att strypa med termostaten i ditt fall kan nog du själv svara bäst på. Prova olika lägen på termostaten och känn efter. Återkom och berätta! Jag tror att det är bättre att strypa i slutet på slingan men strypventil eller i värsta fall en ballofix, och därutöver reglera med en termostatventil i slingans början. Kolla på TA:s Multibox och jämför. Där tror jag i o f s att termostaten sitter i slutet på slingan. Jag har själv satt en ballofix i slutet (som jag stryper med) och en termostat i början och det funkar helt ok.

abel48 skrev:
Jag har nu termostaten på 3 av 10 och golvet blir skönt varmt, men rören vid termostaten blir ju jävligt heta. Jag kör ju ut ca 60grader från pannan.
kvittar väl vad du har ställt termostaten på ...när den väl öppnar så skickar de på åt helvete för varmt vatten............det är där för golvslingor skall ha en schuntgrupp :o

kör nu termostaten på läge 1, det räcker blir skön värme över hela golvet. Så cirkulationen är det inget fel på, vissa säger ju att man måste ha extra pump på slingan även om den är kort, det stämmer inte.
På badrumet på har jag golvvärme med pump, shunt och blandnings ventil, som en rör firma installerat. Där blir golvet bara lite varmt, och det tar lång tid att få det varm när det har varit kallt. Jag eldar ju med ved så det är inte konstant värme ut från pannan.
Enda nackdelen är ju att rören blir jävligt heta, men de ska ju tåla 90drader.

/Anders

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.