7 250 läst ·
34 svar
7k läst
34 svar
Kondens på fönster..
läste nu någonstans att det var sista elementet på slingan
ettrörssystem?
låter då som att byta till större element/radiator vore nåt
men ett billigt sätt att stora på radiatorn och få mera luft att svepa mot fönstret är att sätta en liten fläkt som ökar konvektionen
sen ger en skiva av något slag mot väggen några % till (typ Superskivan som diskuterades för länge sen och som jag högg hårt emot och där det visade att vadsomhelst ger "samma" effekt)
ettrörssystem?
låter då som att byta till större element/radiator vore nåt
men ett billigt sätt att stora på radiatorn och få mera luft att svepa mot fönstret är att sätta en liten fläkt som ökar konvektionen
sen ger en skiva av något slag mot väggen några % till (typ Superskivan som diskuterades för länge sen och som jag högg hårt emot och där det visade att vadsomhelst ger "samma" effekt)
Ja jag läste det om ettrörssystemet men tolkade det som att det inte var bra på först radiatorn men att det är värst på sista. Och med en fläkt blir det kanske något bättre men troligen inte helt bra.
Lösningen med en fläkt liggande på golvet under radiatorn med stickproppsanslutning tycker jag känns provisoriskt och ser inte så roligt ut och fläkten kräver elenergi och låter illa.
Finns andra lösningar som sparar energi och ger bättre inomhusklimat.
/Patrik
Lösningen med en fläkt liggande på golvet under radiatorn med stickproppsanslutning tycker jag känns provisoriskt och ser inte så roligt ut och fläkten kräver elenergi och låter illa.
Finns andra lösningar som sparar energi och ger bättre inomhusklimat.
/Patrik
Risken med att öka flödet på en ettrörsslinga är att det blir för varmt på första radiatorn eftersom allt vatten går genom alla radiatorer på slingan och därför är första radiatorn större än sista relativt dimensionerande effekten.
/Patrik
Huset är byggt 1968. Det finns ingen mekanisk ventilation alls i huset från grunden, med undantag för köksfläkten. Jag har kompletterat med fuktstyrda frånluftsfläktar i badrum och tvättstuga. Det finns ingen murad murstock heller, utan skorstenen består av ett rör i ett schakt. Så jag är helt med på att konstruktionen som gjordes -68 uppenbart inte skulle vara OK idag med dagens regler och krav.Pasta skrev:Hur menar du att du har självdrag?
Med självdrag menas att ventilationen vintertid drivs av termiska stigkrafter och oftast i skorstensstocken där den varma temperaturen ger drivkraft till ventilationen.
Fönstrens kallras och kalla yta bidrar inte till att öka självdraget snarare tvärt om.
Har inte du mekanisk frånluft ?
Vilket år byggdes ditt hus?
I 70 tals är problem med imma på fönster väldigt vanligt då husen byggdes täta och saknade fullgod ventilation.
Läs här om kondens på fönster:
[länk]
Och här om ventilation:
[länk]
Jag menar inte att tjata men bättre ventilation löser problemet.
/Patrik
Klicka här för att svara