5 247 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Rök-rörs funderingar
Hej,
Jag tänke slänga ut min gamla kombi panna och installera en Ren vedpanna istället och nu har jag börjat fundera på hur man löser det mer rök-röret ,det kommer idag ett fyrkantigt rör ur murstocken som sedan gör en 90 graders böj och ansluter i pannan.
Men om jag stället dit en annan panna så kommer ju detta inte att passa ihop.
Nu till mina funderingar , är det okej att svetsa till ett adapter rör skälv ?
Hur gör man med tätning? behövs det ?
Hur har ni andra gjort , har rör killarna fixat detta eller har ni gjort något eget?
Johan
Jag tänke slänga ut min gamla kombi panna och installera en Ren vedpanna istället och nu har jag börjat fundera på hur man löser det mer rök-röret ,det kommer idag ett fyrkantigt rör ur murstocken som sedan gör en 90 graders böj och ansluter i pannan.
Men om jag stället dit en annan panna så kommer ju detta inte att passa ihop.
Nu till mina funderingar , är det okej att svetsa till ett adapter rör skälv ?
Hur gör man med tätning? behövs det ?
Hur har ni andra gjort , har rör killarna fixat detta eller har ni gjort något eget?
Johan
Jag har precis gjort samma ingrepp som du funderar på. Jag plockade ut det gamla rökröret, bilade upp ett nytt hål i murstocken högre upp, fyllde nedre delen av rökgången med singel avslutat med lite bruk. På så vis förhindras att sot ligger kvar som inte går att komma åt. Därefter murade jag in mitt nya rökrör, anslutningen på pannan är bakåt men jag hade ingen möjlighet att ansluta på det viset, då skulle pannan ite fått plats så jag köpte till en anslutning uppåt som avslutas i en rund stos på denna sitter det ett vinkelrökrör detta går rakt över pannan, vid centrum på pannans långsida har jag ytterliggare en 90 gradare in i muren. inga problem att lösa det så här! Man får vara noggran så att man inte får bakfall på röret och tänka på att det måste finnas sotningsluckor i varje böj. Ev. Skarvar tätas med pannkitt och värmetåligt packningssnöre ( vitt, ser ut som glasfibersnöre)
Det finns flexibla rökrör att köpa. Dom kan man vrida och vända och anpassa hur man vill
. Vi har murat in en sådan för att undvika 90 graders vinklar och minska inbromsningen av draget i skorstenen. Håller tätt med litet pakning mellan det flexibla och pannan ;D.
gaia
gaia
Najs att forumet är uppe igen!gaia skrev:
Gaia
Har du någon URL eller liknande?? Jag har googlat förtvivlat utan att hitta det röret som du beskriver....... :-/ ....
/johan
Här finns något http://www.skorsten.org/erbjudande_syrafast_ror.htm [smiley=vrolijk_26.gif]
Klicka här för att svara