Denna vintern skall vi köra på den gamla pannan. MEN! Nästa vinter vet vi inte.
Har ju somsagt vattenburen värme (kombipanna (olja,ved,el) från 1979, ingen automatik. Känns som allt inte är 100%.
Huset byggt 1957, tegel, 1-plans med källare, självdrag, ca 84 kvm boyta+lika källare.

Således inte "mkt" å värma. Tror inte jag räknar "hem" (på länge) luft/vatten, då detta kostar 80.000 å uppåt (har 2 grannar som installerat detta, fast de har mkt större hus).
Det jag sitter å funderar på är om man skulle installera oljefyllda element+en luft/luft-pump (typ Panasonic) istället.
Samtidigt vill jag berätta att ekonomin är begränsad (därför jag väljer bort, luft/vatten, markvärme etc etc), samt jag är en människa som INTE vill springa i källaren å kolla pannan, kolla om det behövs köpa pellets...osv osv....

Hoppas ni förstår min situation lite....

P.S Huset är beläget i GBG+vi kan tänka oss runt 22 grader i huset (lite mindre i källaren) D.S

Att byta ut befintliga element verkar lite jobbigt. Varför inte installera en luft/luft-pump för 20kSEK och sedan se till att den befintliga pannan kan ge spetsvärme när det är som kallast? Även om du måste installera några kronor på att få regleringen av den gamla pannan att funka så låter det lite rimligare än att byta alla radiatorer. Du kan ju också köpa en beggad elpanna nästan gratis om din befintliga är risig.

Konvertera INTE från vattenburet till direktel. Då är du ju låst i framtiden ifall du vill byta system när elpriserna stiger ytterliggare. Och det kommer de att göra. Men som MathiasS sa, så är det nog en bra idé att köpa en ny (eller bättre begagnad) elpanna som dels har enormt mycket mindre förluster än en sådan kombipanna som du har (massor av värme läcker ut mot skorstenen), och som har automatisk shunt.

En luft/luft-värmepump kostar nästan ingenting i sammanhanget (15-20tkr) och den kan spara en hel del. Plus att en sådan kan köras baklänges och på så sätt fungera som en underbar luftkonditionering på sommaren!

Jupps, en luft/luft värmepump blir det nog.
Men om jag skall köpa el-panna eller vad, vet jag inte...
En ny elpanna från tex nibe ligger på ca 22.000 (ex. installation, vad nu en sådan går på), samt tycker jag att vv-beredaren i den som jag kikat på är lite för liten (165l), men det kanske räcker....vi är 4 personer i hushållet.
+en L/L pump runt 20.000 då är vi ändå uppe i säg närmare 50.000.

Håller med Mattias !

Kollade lite på blocket, och där finns bra begagnade elpannor att köpa för ett par tusenlappar, och komplettera sedan med en L/L pump.

Och som sagt, ta inte bort det vattenburna !

Se upp med ventilationen (och ev fukt i källare och skorsten när pannan försvinner) ty självdraget blir lidande. Det kommer fler o fler rapporter som understryker god ventilation- god hälsa och omvänt. Kanske dags att också ta med ett FTX system i de framtida kalkylerna.

och behåll det vattenburna

och så det vanliga - ev isolera o täta

Vad är det som inte är 100% ?

Har pannan installerats på rätt sätt och körts vid rätt temp. så håller den bra mycket mer än 20 år i normalfallet. Sedan kan svetsfogar spricka om man har otur. Det som ger upp är varmvatten beredare/slingor och de går att ersätta med VVX.

Shuntautomatik kan man köpa till löst om man vill ha det, kostar några tusen, skulle det fortfarande vara problem med värmeregleringen innomhus så kan man komplettera med termostatventiler om sådana saknas. Fast först ska systemet strypas in om det inte är gjort.

Så börja med att lista vad som inte fungerar.
Lista sedan eventuella farhågor om vad som kan gå sönder.

Börja inte ändra systemet på lösa grunder. Det blir bara pannkaka.

Hmmm, jag tror inte verkningsgraden är den bästa på pannan om man säger så,
samt vv-beredaren i den är för liten, om det ens finns nån beredere i den!
Sen tycker jag att pannan går "väldigt" mkt, jag vet inte vad som är normalt för ett hus i el-kostnader. Men i somras va det ju ok, då värmen var avslagen å endast vv-varmvattnet värmdes, låg vi på ca 25kW/dag (om jag minns rätt).
Nu när vi shuntar ut ca 45gradig värme till radiatorerna, så förbrukas det ca 90-100 kW/dag. Så det är det jag tänker på att inte pannan är "100".

Så tur att vintern är så kort i gbg, å inte så kall! 8-)

Poggan kör du på elpatronen nu??

Om du gör det har du stoppat igen rökröret med isolering??

25 kWh/dygn förmodar jag är total el förbrukning då du kollade för bara vv o de är inte alls så farligt.. Kollade hos farsan i sommras där det bara är elberedare o med elradiatorena avstängda då gick det 19 kWh/dygn..

Förmodligen behöver ditt hus 90-100 kWh/dygn då du shuntar ut 45 gradigt.. ::)

låter väl som en någotsånärrimlig förbrukning, fast jag vet ju inte vikken utetemp du har då. en standardhus ligger höftat runt 6kW per timme vid minus 15 grader. å du har krin 3 kW per timme..

2an: Jaoo, all el inräknat, (datorer, lampor, tv tvätt´maski, etc etc etc).
Då kanske min förbrukning inte är så knasig då.....  ::)
Jag hade säkerligen tjänat ett par kr om jag installerat en shuntautomatik....
Nu orkar man ju inte springa ner i källaren så fort det blir varmare/kallare....

Din förbrukning ser inte onormal ut.

Du shuntar ut 45 gradigt vatten vid ca 0 grader utomhus. Det gör att
Luft/vattenVP och markVP blir lite tveksamt att använda. Jag skulle fundera på
FJV (om det finns, även om jag personligen nog skulle välja bort det pga pris politiken från gbg-energi) annars pellets i befintlig panna eller en ny pelletspanna.

Janfires nya pelletspanna kräver ju ingen tid i källaren.
En sådan plus ett bulkföråd med nivåmätare som ger en signal att det börjar bli ont om pellets . så äre bra ringa o beställa hem nytt. Hade jag nog valt idag.
Fast när jag gjorde mitt val föll det på en vedpanna med acktankar. Billig värme.
Mera jobb.

Hade en CTC total som kördes på elpatron med. drog ca 150 kw/dygn när det var -5 ute.

Det där med shuntautomatik asså jag körde en vecka med vedpannan utan shuntautomatiken sen instalerade jag den. Vilken skillnad. Samma temp inne hela tiden. Alla element står på max och sen en innegivare som ser till att rätt framledningstemp håller huset varmt.
Med elpannan och utegivare så shuntade jag ca 60 grader vid -5-10 nu shuntar jag max 50 grader vid samma temp. och har ändå samma innetemp fast stabilare nu då..
Så en shuntautomatik kanske du ska fundera på att testa. kostar runt 2000kr
Mitt tips på sådan är en Automix 20. Lätt att instalera och lätt att sköta.

Om du söker enkelhet och har tillgång till fjärrvärme skulle jag inte tveka. Fast då känner jag förstås inte till de ekonomiska villkoren i just Gbg  :-/

Själva kommer vi att ha jordvärme  ::) eftersom Fjv förmodligen aldrig kommer att erbjudas där vi bygger.

//Marge II

det var nåt inslag på tv för ett tag sen om att fjärrvärmepriserna stigit mycke dom sista åren. man blir ju rätt låst med fjv, fast de är ju bekvämt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.