Har sett att mina Wirsbo golvvärmerör börjar bli mörka, nån annan som råkat ut för det?
Jag har kopparrör från pannan fram till fördelarna.
Jag har också noterat att trycket i systemet har sjunkit något, från drygt 1,3 till strax under 1,2 vilket tyder på någon form av läckage. Trycksänkningen har kommit krypande under några månader så det är inte direkt alarmerande (tror jag), men kan det vara så att det kommer in luft i systemet som gör att kopparn oxiderar och avsätter koppar i golvvärmerören?
Har det nån betydelse?

Tänkte slänga ut frågan här innan jag kontaktar Wirsbo.

Det är helt normalt att det blir svart, det är oxid.

Bennos kommentar kring flödesmätare tål att tänka på: Jag pratade med Wirsbo om detta innan jag köpte prylar och dom konstaterade kallt att flödesmätare är bra när man skall justera in systemet första gången, därefter är dom kass för det går inte att läsa vad det står.... trist när mätarna kostar ett par hundra styck....

Min bergvärmepump la sig på rygg och tjöt HP/MS (?) larm efter 8 mån drift. Ringde direkt installatören (=grannen), upptaget i telefonen.

Slet tag i installationsanvisningen, letade upp felsökning och det första det står är att rengöra filtret (sitter ett på kalla samt varma sidan). Stängde av cirk.pumpar, drog igen ventiler och skruvade upp filtret (varma sidan) = hittade massa svart gucka :o. Filtret var i princip igensatt och enligt Nibe skall detta rengöras ett par gånger första året, sedan cirka 1 gång/år.

Så lite rost under inkörningsperioden är tydligen inte så ovanligt, det lär ju minska i takt med att syret försvinner (oxiderar)....

Tackar, jag har kollat med Wirsbo också och det är tydligen helt normalt, skönt att höra från flera håll.

Ska nog ta en titt i VP filtret, bra tips!

Precis samma symtom hos mig, fast jag kör inte med Wirsbo utan med LK ;). Vad beror trycksänkningen på? Den var för mig större i början, men efterhand så har det stillnat av något?

Mina rör var helsvarta efter tre år. Vid sänkning av cirk.pumpen från max till medium så blev de renare??? Sänkningen var dock enbart för att få bort oljud!

läckage/trycksänkning kan bero på att säkerhetsventilens fjäder är för vek.
Säkerhetsventilen är den där röda ratten man även luftar med någon gång.
Trycket på Aquas 380 sjönk så mycket att jag fick tappa på ett par gånger om dagen, så jag var på väg att köpa nytt expansionskärl. Men eftersom pannan är 11 år gammal villa man serva den. Och det var just den där lilla ratten som det står 1,5 bar på som fick bytas till en 2,0 bar, så var problemet löst

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.