Nu är jag väl ute och cycklar, men jag skulle stänga av pumpen mellan pannan och tanken när bara elpatronen är på . Annars kommer man (väl) att pumpa (en del av) det varma vattnet från tanken till pannan, där det nog kyls av lite . Därför blir returen varmare än tillloppet.

Radiatorsystemet har ju sina egna pumpar som drar varmvatten från tanken.

Men jag kan ha fel som vanligt.......

/spiker

(shuntstyrning sa Bill)

Och när jag då nyss har skrivit det förra inläget så börjar jag fundera på hur jag tänkte.
Men om man jämför bilden med de principskisser man ser för vedsystem, så ser det ialla fall mystiskt ut.

Jag undrar hur tusan vattenlödena blir i systemet.

Nu är jag väl för trött för att komma med något vettigt, men jag skulle ha kopplat tillopp från pannan till toppen på tanken, botten på tanken till pannreturen .

Tillopp till värmesyst. från topp på tanken, värmesyst. retur till botten på tanken.
Shunten mellan tillopp och retur på värmesyst.sidan. Nått i den stilen.

/sp

Det ser onekligen felkoppat ut. Någon verkar ha tänkt att flödet ska vända i en av ledningarna beroende på om pannan är igång eller inte. För att det ska fungera så måste man antagligen öppna/stänga någon eller några ventiler. Dessutom kan man inte säkert veta vilken väg flödena tar, (såvida det inte finns backventiler på några ställen). Flödesvägarna kan bero på pumpkarakteristik och tryckfallen i de olika ledningarna.

Firman som kopplade detta heter Motala vvs & Energicenter. jag har visat ritningen för andra rörfirmor och även de säger att pannan kyler tanken så som det är kopplat.
Frågan är vad man ska göra för att de ska ta fingret ur och fixa det som är fel?
Skulle vara bra om någon kunde göra en skiss på hur det skulle vara kopplat.
Har även köppt en motorstyrd shunt (dock en kopplat in den än)

Dokumentera och be någon granne intyga det hur allt är gjort innan du gör något.
Har du verkligen ritat av allt rätt och är det så skall du ha det åtgärdat kostnadsfritt. Sen beror det på avtal/överenskommelse hur det skulle se ut och vad som skulle ingå.
I princip så funkar schemat o det är kanske inte komplett, men

- har du ingen shunt till golvvärmen, som nu är så har du samma framtemp i rad och golv
- vad är det för pump mellan ack o panna? Vad/hur styr denna pump?
Verkar som om den blandar bara vattnet runt runt i ack o panna? och då har du svaret där på de konstiga temperaturerna
- vad är det för panna, MultiHEat?
sitter givare rätt och ligger an som de skall?

stäng av allt och fyll vatten?
är det rätt förtryck på det slutna exp, om slutet exp
om öppet exp, var anslutet ? (botten på ack är best)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.