Hej,

jag har en NVI skorsten, med skorstenen följde det en liten klen isoleringsskiva som "kallrasskydd". Jag vill isolera mera då det bokstavligen rasar ner kallluft runt skorstenen p.g.a. husets frånluftsventilation om man bara har den skivan där(som knappt räcker runt skorstenen). Till det tänkte jag använda Paroc brandsäker stenull UNS 39z, vidare så står det i installationsanvisningen till NVI skorstenen "...som kallrasskydd får endast isoleringsskivan som medföljer innertaksplåten användas....O.B.S Att bjälklagets isolering under inga omständigheter får ligga än mot modulskorstenens yttermantel. Detta gäller alla typer av isolering, även lösull".

Säkerhetsavstånd till brännbart material är 50mm, men hur är det med obrännbart material då, räknas inte brandsäker stenull som obrännbart material?

Dessutom måste jag bygga igen det gigantiska hål på vinden för skorstenen som föregående ägare av huset sågade upp vid skorstensinstallationen. Räknas då gips som obrännbart material?

Det fullkomligt kryllar av möss här så jag måste få det så tätt som möjligt, man kan ju visserligen tillverka en plåt som sluter runt om man inte får ha gips dikt an.

Jag har ställt frågan ang. isoleringen till NVI också, men vad säger ni som har erfarenheter?

mvh Erik.

Brandmattor av stenull får ligga direkt mot skorstenen och kan användas för att hindra övrig vindsisolering att hamna mot skorstenen.
Golv, lister och takspont ska också gå ända mot skorstenen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.