5 212 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Kamin... hmm, plåtrör?
Skall köpa K-rautas billigaste kamin, klä in den med täljsten (tur man har kontakter) och sen ha vabligt plåtrör upp genom vinden.
Ej hittat uppgifter på nätet om plåtrörspris... nån som har en hint?
Har sedan ett rörsystem på vinden med en fläkt som blåser ut varmluften från kaminen i v-rummet till köket och sovrummet.. Mmm härligt.
Bye bye att använda el elementen...
Har sedan ett rörsystem på vinden med en fläkt som blåser ut varmluften från kaminen i v-rummet till köket och sovrummet.. Mmm härligt.
Jag vet inte vilken typ av rör du tänker på , men här är en länk till enklare skortenar med priser.
http://www.botniabygg.se/index.php?name=skorsten
/spiker
http://www.botniabygg.se/index.php?name=skorsten
/spiker
Jag tvivlar på att du får den skorstenen godkänd av sotarenSnickar_Palle skrev:Skall köpa K-rautas billigaste kamin, klä in den med täljsten (tur man har kontakter) och sen ha vabligt plåtrör upp genom vinden.
De är väldigt noga med isolerade skorstenar och avstånd till brännbart osv
Japp. Om du inte ska bygga ett skorstensschakt måste röret isoleras med dubbla lager brandsäker isolering med förskjutna skarvar och dessutom kläs in. Men du kanske hade koll på det innan och bara ville ha tag i cortenstålrör för att bygga själv? Man kan hitta sådana på skroten ibland.
Jajemen, sotarn godkänner vanligt "plåtrör" även numera men föredrar isolerad skorsten, Jag med men ej min plånbok. Enda jag bryr mig om är om det blir varmt och säkert vilket det blir då Palleman är i farten.
Fan måste ju förbereda sig för rekordkylan alla snackar om..
Fan måste ju förbereda sig för rekordkylan alla snackar om..
Klicka här för att svara