vad är det för panna du ska docka mot? nån form av kombi panna?

oftast får man stora värmeförluster när man dockar mot gamla pannor & då måste du kompensera med högre värmekurva på pumpen & deta frsämrar verkningsgraden!

Citat från frågeställaren:
"har sedan tidigare en befintlig ackumulatortank med elpatron från -04, en Strömsnäspannan TS500."
Det är alltså en ackumulatortank med elpatron i. Dessutom från 2004. Inte direkt en gammal kombipanna, alltså.

Jag tvivlar starkt på att en ny panna, som då skulle bli två år yngre, skulle tillföra så mycket mer att det någonsin kommer att betala uppgraderingen.

Hej
Håller med dig.
Har en liknande anläggning som du sen feb -02
En Nibe keram på 20kw tank 750liter ak.
eco air 7kw,eco logic fixar styrningen
8500kwh + 7-8kbm ved
värme 130kvm + 35kvm garage
är mycket nöjd
vi bor i södra småland

det är ju inte åldern som är problemet här.
det ä'r ju hur man ska få billig drigft med en ack istället för elpanna.
sak du köra fast eller flytande kondensering?
ska du alltid värma acken?

värmepumpen får högst verkningsgrad om du kör flytandekondensering.
om du kopplar in acken i serie, kommer systemet bli mycket trögt & du riskerar stora mängder spets el av elpatronen.
om du inte kopplar den i seria, hur kopplar du då?

är det en panna eller ack vi prater om?

Hej Daniel!

Det är klart att du behåller din "gamla" panna.
Sedan kör du VP flytande mot den.

Du bör nog komplettera med en liten elektrisk VVB på ca 50 liter som du kopplar in i serie med utgående VV ifrån pannan.
El VVB ställer du in på ca 65 grader.

Klart billigast!

AlfM skrev:
Hej Daniel!

Det är klart att du behåller din "gamla" panna.
Sedan kör du VP flytande mot den.

Du bör nog komplettera med en liten elektrisk VVB på ca 50 liter som du kopplar in i serie med utgående VV ifrån pannan.
El VVB ställer du in på ca 65 grader.

Klart billigast!
varför ska han ha el vvb ?
det blir ju billig instalation om men inte köper en komplett utrustning, men man vill väll ha billig drift? eller har jag missa nåt?

CarMan skrev:
det blir ju billig instalation om men inte köper en komplett utrustning, men man vill väll ha billig drift? eller har jag missa nåt?
Hej CarMan!
Eftersom han dockar VP till panna så blir inte VV varmare än 35-50 grader.
Då behövs en liten elektrisk VVB för att få upp temp till 55-60 grader.
En ny elektrisk VVB kostar inte många kronor i drift per dag.

AlfM skrev:
[quote author=CarMan link=1138226089/0#6 date=1138306155]

Hej CarMan!
Eftersom han dockar VP till panna så blir inte VV varmare än 35-50 grader.
Då behövs en liten elektrisk VVB för att få upp temp till 55-60 grader.
En ny elektrisk VVB kostar inte många kronor i drift per dag.
[/quote]

det är ditt system o du gör som du vill, men du får stora värmeförluster i pannan, vilket gör att du måste tilvärka varmvare vatten än du behöver & detta sänker verkningsgrader + att det går åt el till att värma ditt varmvatten, desutom så går ju inte värmepumpen alls sommartid, hur får du då varmvatten? el beredarn är ju då för liten.

nä det där ÄR INTE en bra lösnign, så är det bara, var inte dumsnål!

sen när värmepumpen inte orkar så behövs hjälp av elpatronerna, hur fort kan dina elpatroner höja värmen i pannan? tar det för långtid kommer inomhustempen bli lidande.
när det blir varmvare igan så komer du att ha 500 lite för varmt vatten & inomhustempen stiger.

det är också viktigt att pannans reglering gör så att vattnet inte blir varmare än 55 grader, o det utan schunt ! du kan itne ha schunten kvar, ialla fall komer inte jag på en bra ihoppkoppling då.

CarMan skrev:
det är ditt system o du gör som du vill, men du får stora värmeförluster i pannan, vilket gör att du måste tilvärka varmvare vatten än du behöver & detta sänker verkningsgrader + att det går åt el till att värma ditt varmvatten, desutom så går ju inte värmepumpen alls sommartid, hur får du då varmvatten? el beredarn är ju då för liten.

nä det där ÄR INTE en bra lösnign, så är det bara, var inte dumsnål!

sen när värmepumpen inte orkar så behövs hjälp av elpatronerna, hur fort kan dina elpatroner höja värmen i pannan? tar det för långtid kommer inomhustempen bli lidande.
när det blir varmvare igan så komer du att ha 500 lite för varmt vatten & inomhustempen stiger.

det är också viktigt att pannans reglering gör så att vattnet inte blir varmare än 55 grader, o det utan schunt ! du kan itne ha schunten kvar, ialla fall komer inte jag på en bra ihoppkoppling då.
Hej igen CarMan!
Vill du vidareutveckla värmeförluster i pannan? Jag förstår inte.
Beträffande körning av VP på sommeren.
Då kör man med fast kondensering och stänger av VVB.

Jag förstår inte dina frågor om elpatron. Pannan är ju inte ny utan den har värmt upp huset under tidigare vintrar. Där måste ju vara tillräckligt med effekt.
Vidare så styrs VP med inomhustermostat.

Precis som Daniel sa i sitt första inlägg:
Problemet är bara att vissa säger att det inte är lika effektivt att göra på detta viset utan att vi hellre ska köpa en eko el på en gång och sälja vår panna vi har nu.

Det tycker inte jag i alla fall.

det är klart att elpatronerna räcker, grejen är att dom kanske i dag ger allt & sen har man en schunt som sänker tempen.
inte like effektivt, ja det är ju det jag säger, men jeg andvände mig av orden lägre verkningsgrad (på grund av onödigt hög framlednings temp)

efter som ingen kunde svara mig på om det var en kombi panna eller ack, så antog jag at det var en typ av kombi panna, vilket jag nu efter att ha sökt lite ser att det inte är.
efter som det är en avk så får du nog inga värmeförluster, men jag tror inte styrningen blir bra, ett såns system funkar bara bra om du kör fast kondensering o det ger sämre verkningsgrad.
men du få till styrningen bra så kanske det funkar, men jag tror systemet blir lite för trögt vid väderomsvängningar

Daniel!
Jag förstår inte hur du läser. :)

Vi är tre för som är för att du behåller din panna, och en är emot.

Mitt tips:
Gå in på http://www.varmepumpsforum.com
och fråga samma sak som du gjort här.

Daniel!
Lyssna inte på Carman, det han kan är bergvärme. Behåll din gamla panna, koppla in din luftvattenpump med flytande kondensering. Efter din gamla panna ska du som nämns ha en elektrisk VVB för att höja varmvattentempen.
Denna koppling/system är precis samma sak som du får om du sätter in en ny Ecoel, då ligger elpatroner i toppen av pannan och ser till att du har tillräcklig och varmt varmvatten, nu får du denna varmvattenfunktion utanför din panna men effektiviteten är precis densamma. Carman har precis samma sak fast han har inte insett det ännu.
Vi är tre för som är för att du behåller din panna, och en är emot.
Fyra nu
Mvh rogge

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.