Är det någon som kör calmar v33 eller ctc v35 med pellets?
Och i så fall fungerar det bra?

MVH Anders

Hej!

Vi kör med V33 med sidomonterad Pellex på svänggångjärn.
Det fungerar bra.Kör vintertid ca 4-5 veckor mellan sotning.
/ Jocke

Hej

Komer att beställa antingen en Baxi Bonus eller Calmar v33 inom kort och tänkte höra hur mkt jobb/tid det är att byta mellan ved och pellets med din v33.
Nedrekeramiken åker ut ? Fläkten ? Övre keramik? Hur många kg pellets mellan uraskning 4-5veckor låter bra men jag har ett ganska energikrävande hus så det blir nog oftare för mig.
Kör du med veckoförråd?

Hur tycker du kvaliteten är på V33 känns den gedigen? :-?

Mikael

Holmsund

Hej Mikael
Om jag byter från ved till pellets så då åker nedre keramiken ut och alla 6 retarderplåtarna ska bort och sedan tar jag bort locket till sidomatningen.
Därefter svänger jag in brännaren på plats.
Det tar ca:15 minuter från att jag lättar från soffan tills jag är tbx. :)
Lägg till 5 minuter så då är veckoförrådet fyllt oxå.
Jag har kört allt mellan 800 kg till 1400 kg mellan uraskningarna.
Jag tycker pannan verkar vara av bra kvalitet och dessutom har Trebema väldigt bra service.Fick sprickor på övre luckans isolering och påtalade det på en Villa Bo mässa.
Hade ny isolering hemma efter tre dagar utan kostnad.Även bra service via telefon vid frågor...Kanon...

/ Jocke

Forester:
Svängarmen du har på din v33 är det något du köpt till eller har du gjort den själv?
Finns det någon bild på den någonstans?
Ska själv köra pellets i min sen och tyckte det lät som en smart lösning.
Låter du fläkten sitta kvar?

forester skrev:
alla 6 retarderplåtarna ska bort och sedan tar jag bort locket till sidomatningen.

/ Jocke
Varför måste dom bort??
Är det för att brännaren (Pellex) inte klarar av de pga av fördåligt drag el för låg rökgastemp..

Hej dof !

Svängarmen har jag köpt av min pannleverantör,kommer inte ihåg om det var Trebema eller Pellex som levererade den.Har för mig att den kostade ca 1200:-.
Jag har lagt ut bilder på min tillfälliga hemsida.
http://spaces.msn.com/members/Husprojekt/
kolla där ...Vad gäller fläkten så körde jag med den i ibörjan men sedan fick jag lite driftstörningar (stopp) genom att sot fastnade på fläkthjulet och det blev högre mostånd i rökkanalen och då löste överhettningsskyddet ut på brännaren.

Hej 2an !

Jag måste ta ut dom för att få upp rökgaserna..har ca:170grader..
Har inte provat med dom i,men när jag kör med ved då har jag i alla 6 och kommer upp i ca 210-220 grader(nysotat)

/ Jocke

forester skrev:
Hej 2an !

Jag måste ta ut dom för att få upp rökgaserna..har ca:170grader..
Har inte provat med dom i,men när jag kör med ved då har jag i alla 6 och kommer upp i ca 210-220 grader(nysotat)

/ Jocke
Där ser man.. Både och med effektiva panna.. ;)

Har du kollat tempen i skorstens toppen??

Har sett flera som rekomenderar 65° 50 cm från toppen med pellets t.ex nibe skriver de.. Enligt Tigerholm (motdragsluckor) så sänks daggpunkten med 10° med motdragslucka.. Så du får väl kolla vad som händer med alla 6 retarderplåtarna i o tempen i skorstenstoppen.. ;)

Har inte kollat rökgaserna vid skorstenstoppen men enl sotarn så har det inte hänt någonting där uppe ännu...har kört med denna panna i drygt ett år..Den tidigare pannan behövde man nog inte mäta,med ved eldning så var rökgasena oftast uppe i ca:400 grader i rökröret...

/ Jocke

Det där såg väldigt smart ut. Får fixa en sådan sen då det är dags för pellets. Ang rökgastempen så har jag 1m ner nästan 100 grader vid 220 grader ut från pannan. Pipan är en 8m hög tegelpipa.

kan man inte ha pellets brännaren monterad i sidan hela tiden fast man eldar men ved?
Och vad bör man ha i rökgastemp?

MVH Anders

abel48 skrev:
kan man inte ha pellets brännaren monterad i sidan hela tiden fast man eldar men ved?
Och vad bör man ha i rökgastemp?

MVH Anders
Nog går den ha i hela tiden men problemet är att det lär sugas luft via brännare då..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.