Det luktar sot och tjära från skorstens muren. har gjort det en längre tid men jag tycker det luktar mer nu. Har en garderob intill muren med handukar m.m i och det luktar av dom åxå. Muren blir väldigt varm, nästan som ett element när jag eldar. Har en ctc v35 kombipanna som jag eldar med ved. Och sista tiden så har jag eldat lite halv sur ved. Börjar bli orolig för att jag ska få sot värme och att det är nogon liten spricka som gör så att det luktar. Gjorde provtryckning av skorstenen när jag köpte huset för drygt 2 år sen. Vad tror ni? bör jag kontakta sotaren för en koll?

MVH Anders

Det kan vara värmen som gör att det luktar nu p.g.a. tidigare tjärutfällningar. Halvsur ved är ingen hit. :P Det bör du undvika för att inte få soteld i pipan. :P

Är fogarna på skorstenstoppen ok? Mina var det inte och det läckte in vatten som rann längs med skorstensstocken och det luktade illa i hela huset.

sur ved ? elda bra brännved så blir ditt boende mera fritt från bränder

Jag kan inte låta bli att rekommendera att du skaffar en förugn + dragbegränsare. Pipan blir sval, verkningsgraden ökar drastiskt och du kan köra med din sura ved - kan det bli bättre?! 8-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.