Hej alla glada
Kan ni hjälpa en okunnig? Kolla på bilden, jag undrar över några saker som jag har satt ut siffror på.
Kan någon tala om vad det är och (kort) vad den har för uppgift?
micke
PS bilden är "stulen" från en annan sida, om det inte uppskattas tar jag bort den asap! DS
Kan ni hjälpa en okunnig? Kolla på bilden, jag undrar över några saker som jag har satt ut siffror på.
Kan någon tala om vad det är och (kort) vad den har för uppgift?
micke
PS bilden är "stulen" från en annan sida, om det inte uppskattas tar jag bort den asap! DS
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Det är ju inte bara en golvvärmefördelare, det är ju MIN golvvärmefördelare.....
Det är prylar från Wirsbo så om du tittar bland wirsbos broschyrer så hitttar du mycket info också. Push 20 heter shunten, den är dock mycket smartare uppbyggd nuförtiden.
1. är en ventil som man reglerar flödet in till shunten med. (här kommer varmt vatten in, dvs framledning)
2. Det längst till vänster i 2an är avluftningen av shunten den gråa prylen med det smala röret in på toppen är inget annat än en just en fyrvägskorsning
3. är termostaten. I detta fall finns ingen utetempjustering av tempen utan jag ställer den fast på ett maxvärde, det är värmepumpen som reglerar framledningstempen.
4. är en bypass till shuntkresten. Har aldrig pillat på den.
Det är prylar från Wirsbo så om du tittar bland wirsbos broschyrer så hitttar du mycket info också. Push 20 heter shunten, den är dock mycket smartare uppbyggd nuförtiden.
1. är en ventil som man reglerar flödet in till shunten med. (här kommer varmt vatten in, dvs framledning)
2. Det längst till vänster i 2an är avluftningen av shunten den gråa prylen med det smala röret in på toppen är inget annat än en just en fyrvägskorsning
3. är termostaten. I detta fall finns ingen utetempjustering av tempen utan jag ställer den fast på ett maxvärde, det är värmepumpen som reglerar framledningstempen.
4. är en bypass till shuntkresten. Har aldrig pillat på den.
Jo det gör det, och sedan sitter det ytterligare en på fördelaren på våningsplanet ovanför. Om det hade räkt med en låter jag vara osagt men jag ser inga nackdelar med cirkulation i systemet. Bypassen på nästa fördelare är förvisso tryckstyrd, så den är iprincip bara öppen när det behövs.pellefant skrev:
Det räcker med en bypass.
Bypassen ska alltid i normalfallet vara stängd.
(vi vill ju inte ha cirkulation den vägen, vi vill ju ha cirkulation i slingorna)
Bypassen ska bara släppa igenom när alla andra slingor av någon anledning är stängda (tex på sommaren när inget värmebehov föreligger någonstans)
Man behöver ingen särskild bypass om man kan se till att en slinga aldrig stänger (tex ett badrum).
Syftet med bypassen är att alltid säkerställa flöde igenom pumpen.
Bypassen ska alltid i normalfallet vara stängd.
(vi vill ju inte ha cirkulation den vägen, vi vill ju ha cirkulation i slingorna)
Bypassen ska bara släppa igenom när alla andra slingor av någon anledning är stängda (tex på sommaren när inget värmebehov föreligger någonstans)
Man behöver ingen särskild bypass om man kan se till att en slinga aldrig stänger (tex ett badrum).
Syftet med bypassen är att alltid säkerställa flöde igenom pumpen.
Den varianten funkar ju inte bra med en värmepump som hela tiden behöver ett flöde på värmebärarsidan för att fungera bra. Jag har dessutom en stor acktank i systemet och då är det ännu viktigare med cirkulation.pellefant skrev:
Med "pump" i min tidigare post menade jag värmepump, inte c-pump...
Om ett system är konstruerat på så vis att det är omöjligt att alla slingor någonsin är stängda samtidigt så behövs inga bypasser.
Onödiga bypasser kan vara ett problem då man inte har full koll på om dom ligger och kortsluter kretsar.
Det bästa är att slippa bypasser och istället säkerställa flödet på annat vis (tex att se till att aldrig stänga alla slingor samtidigt)
Onödiga bypasser kan vara ett problem då man inte har full koll på om dom ligger och kortsluter kretsar.
Det bästa är att slippa bypasser och istället säkerställa flödet på annat vis (tex att se till att aldrig stänga alla slingor samtidigt)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden