Hej alla glada

Kan ni hjälpa en okunnig? Kolla på bilden, jag undrar över några saker som jag har satt ut siffror på.

Kan någon tala om vad det är och (kort) vad den har för uppgift?

micke

PS bilden är "stulen" från en annan sida, om det inte uppskattas tar jag bort den asap! DS

• pict0006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en golvvärmefördelare. Den har som uppgift att födela värmen ut på dom olika värmeslingorna.

Det är ju inte bara en golvvärmefördelare, det är ju MIN golvvärmefördelare.....

Det är prylar från Wirsbo så om du tittar bland wirsbos broschyrer så hitttar du mycket info också. Push 20 heter shunten, den är dock mycket smartare uppbyggd nuförtiden.

1. är en ventil som man reglerar flödet in till shunten med. (här kommer varmt vatten in, dvs framledning)
2. Det längst till vänster i 2an är avluftningen av shunten den gråa prylen med det smala röret in på toppen är inget annat än en just en fyrvägskorsning
3. är termostaten. I detta fall finns ingen utetempjustering av tempen utan jag ställer den fast på ett maxvärde, det är värmepumpen som reglerar framledningstempen.
4. är en bypass till shuntkresten. Har aldrig pillat på den.

Det är ju inte bara en golvvärmefördelare, det är ju MIN golvvärmefördelare.....
;D

Världen är liten...

MathiasS! sitter det inte en bypass på golvärmefördelarrören längst till vänster i bilden åxå? om det är så så är det ju två parallella bypasser?

pellefant skrev:
MathiasS! sitter det inte en bypass på golvärmefördelarrören längst till vänster i bilden åxå? om det är så så är det ju två parallella bypasser?
Jo det gör det, och sedan sitter det ytterligare en på fördelaren på våningsplanet ovanför. Om det hade räkt med en låter jag vara osagt men jag ser inga nackdelar med cirkulation i systemet. Bypassen på nästa fördelare är förvisso tryckstyrd, så den är iprincip bara öppen när det behövs.

Det räcker med en bypass.
Bypassen ska alltid i normalfallet vara stängd.
(vi vill ju inte ha cirkulation den vägen, vi vill ju ha cirkulation i slingorna)

Bypassen ska bara släppa igenom när alla andra slingor av någon anledning är stängda (tex på sommaren när inget värmebehov föreligger någonstans)
Man behöver ingen särskild bypass om man kan se till att en slinga aldrig stänger (tex ett badrum).

Syftet med bypassen är att alltid säkerställa flöde igenom pumpen.

såvida man inte har som jag gjort i garaget, då behövs ingen by-pass. cirkpumpen slås av och på mha en termostat och slingorna är instrypta efter slinglängden

pellefant skrev:
såvida man inte har som jag gjort i garaget, då behövs ingen by-pass. cirkpumpen slås av och på mha en termostat och slingorna är instrypta efter slinglängden
Den varianten funkar ju inte bra med en värmepump som hela tiden behöver ett flöde på värmebärarsidan för att fungera bra. Jag har dessutom en stor acktank i systemet och då är det ännu viktigare med cirkulation.

Med "pump" i min tidigare post menade jag värmepump, inte c-pump...

Om ett system är konstruerat på så vis att det är omöjligt att alla slingor någonsin är stängda samtidigt så behövs inga bypasser.
Onödiga bypasser kan vara ett problem då man inte har full koll på om dom ligger och kortsluter kretsar.
Det bästa är att slippa bypasser och istället säkerställa flödet på annat vis (tex att se till att aldrig stänga alla slingor samtidigt)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.