Hej

Har direktverkande el i hela huset idag (1 1/2 plans med källare). Har gjort iordning hela källaren och har även direktverkande el där.

Min fråga är om man skall byta ut elementen i källaren till vattenburet system om det finns saker till detta. Har inte frågat någon fackman ännu men kommer att göra detta.

Mvh
Jonas

Hej!

Håller på med att installera rör och vatten radiatorer i källaren ,
7 radiatorer av varierande storlek ca. 30m Prisol 15 , allt beställt
från Rinkaby .

ca. 12000:-

mvh/sae

Du kommer att göra allt jobb själv då eller ? Fick ett tumme pekfinger pris på 4500 per radiator utan vattentanken. Nu är detta iofs ingen brådska att göra utan detta är under en 10 års period.

Japp , har borrat ett antal 25mm hål i källarväggarna med lånad Hilti , väggtjocklek 300-600mm. monterar allt själv så att kommunens energibolag kan koppla in även källaren när fjärrv. inst. göres i vår när tjälen släppt).

mvh/sae

jacs skrev:
Hej

Min fråga är om man skall byta ut elementen i källaren till vattenburet system om det finns saker till detta. Har inte frågat någon fackman ännu men kommer att göra detta.
Vattenburet system i min källare blev klart i höstas. Rören går synligt under källartaket och på några ställen även upp genom taket till bottenvåningen, så jag fick en delkonvertering direktel->vattenburen även där. I källaren ser det iof mindre snygg ut, men man slipper så synliga rör i bottenvåningen.

Jag köpte radiatorer via http://www.vvs-butiken.nu/radiatorer.htm priserna beror ju mycket på storleken. Rör, kopplingar osv kostar också en slant, ~10000 för mig. Det tar en rörmåkare ~20 +/- timmar att koppla ihop allt. Jag dimensionerade enligt effekterna på gamla elradiatorerne gånger 1.5-2 för att kunna har låg framledningstemp (solvärme under sommaren). Jag är nöjd med resultatet.

Hej
Vad tänker du värma vattnet med ? Att bara byta till vattenburet och t.ex köra med elpatron är ingen vits för ett sånt system får väl sämre verkningsgrad än direktel.
Men om du tänker köra med värmepump, pellets eller ngn form av vedpanna(en s.k kökspanna eller "kakelugnspanna" t.ex) så hamnar ju saken i bra läge förstås.

mvh/ lob

Har bara direktverkande el idag med en luft-luft värmepump och tänker in i framtiden att jag skall när luftpumpen går sönder att byta till bergvärme eller dyligt. Kan inte sätta in något i skorstenen som går på utsidan då jag har en Roslagen stora fyrkant i sovrummet och sedan kommer köket på entreplan men kyl&frys ivägen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.