5 808 läst ·
16 svar
6k läst
16 svar
Komplettera bergvärmen med solceller?
Sida 1 av 2
Jag har någonstans på byggahus.se under 2006 läst en artikel om att man kan komplettera bergvärmen med solceller. Dessa bidrar till att berget runt själva borrhålet värms upp. Därmed förlängs hålets livslängd, effektiviteten ökar och samtidigt minskar elförbrukningen.
Nu kan jag inte, hur jag än söker kors och tvärs, hitta denna artikel igen. Någon annan som har mera tumme med ettor och nollor?
Nu kan jag inte, hur jag än söker kors och tvärs, hitta denna artikel igen. Någon annan som har mera tumme med ettor och nollor?
EviHeat har en systemlösning där bergvärme kombineras med solvärme:
http://www.eviheat.se/solvarmepump.asp
Jag vet inte hur väl det fungerar men i teorin gör det bergvärmen till en mer intressant lösning än vad den varit tidigare.
http://www.eviheat.se/solvarmepump.asp
Jag vet inte hur väl det fungerar men i teorin gör det bergvärmen till en mer intressant lösning än vad den varit tidigare.
Det är nog solpaneler du tänker på, solceller brukar man benämna elproducerande celler.
Jag övervägde en EVI när jag installerade min NIBE, men då var investeringskostnaden på tok för hög för att ge lönsamhet. Nu har ju elpriset gått från ca 0,9 till 1,2 kr per kWh så kalkylen kan se bättre ut idag. Det som knäcker kalkylen är ju det förhållandevis lilla elbehovet när solvärmen ger som mest.
Sen tyckte jag att det var för lite ackumuleringsmöjlighet för att ge bra verkningsgrad på solen, och om du har stort vattenflöde i borrhålet flyter din återförda värme iväg till grannen. Därav tror jag inte på återföringen av värme. Det som är en fördel är att du kanske tar ut mindre energi totalt sett ur ditt borrhål, vilket ökar sannolikheten för en långsiktigt låg kostnad.
Solvärmen har sin främsta möjlighet i att förvärme brine-vätskan från hålet, och då krävs inte mycket tillskott från solen för att ge bra verkningsgrad. Tänk en solig januaridag när du får upp nollgradigt från hålet, varje grad extra från hålet ger ca 8 % bättre verkningsgrad om jag minns rätt, då har du den önskad effekten av solvärme i januari.
Den dagen vi har en pool på tomten som kräver uppvärmning tror jag att solvärmeanläggningen lönar sig, dessutom med ännu högre elpriser en bättre affär.
Jag övervägde en EVI när jag installerade min NIBE, men då var investeringskostnaden på tok för hög för att ge lönsamhet. Nu har ju elpriset gått från ca 0,9 till 1,2 kr per kWh så kalkylen kan se bättre ut idag. Det som knäcker kalkylen är ju det förhållandevis lilla elbehovet när solvärmen ger som mest.
Sen tyckte jag att det var för lite ackumuleringsmöjlighet för att ge bra verkningsgrad på solen, och om du har stort vattenflöde i borrhålet flyter din återförda värme iväg till grannen. Därav tror jag inte på återföringen av värme. Det som är en fördel är att du kanske tar ut mindre energi totalt sett ur ditt borrhål, vilket ökar sannolikheten för en långsiktigt låg kostnad.
Solvärmen har sin främsta möjlighet i att förvärme brine-vätskan från hålet, och då krävs inte mycket tillskott från solen för att ge bra verkningsgrad. Tänk en solig januaridag när du får upp nollgradigt från hålet, varje grad extra från hålet ger ca 8 % bättre verkningsgrad om jag minns rätt, då har du den önskad effekten av solvärme i januari.
Den dagen vi har en pool på tomten som kräver uppvärmning tror jag att solvärmeanläggningen lönar sig, dessutom med ännu högre elpriser en bättre affär.
Ja med en pool o solfångare som klarar hela uppvärmningen börjar det va ide med solfångare.. Med ett kombisystem (pool o huset) med en lite större tank o en bivalent shunt som tar från tanken först o vp/annan värmekälla sedan så kommer huset att värmas av solen ca 7 mån/år.. Även vv slingor i den större tanken som förvärmning av vv till vp.. http://infoweb.esbe.se/files/51681/Datablad_BIV_SE_99500290_A.pdfWigert skrev:
Jag tänkte faktiskt inte på att StarGate skrev solceller utan tog för givet att han menade solvärmepaneler. Men eftersom du nämner det så finns det ett projekt i ett bostadsområde (hyreshus om jag minns rätt) i Strängnäs där man klätt hustaken med just solceller. Elektriciteten, som i huvudsak produceras på sommarhalvåret, säljs till ett elbolag, köps tillbaka billigt under vinterhalvåret när värmepumparna går, och därmed minskas driftskostnaderna ganska kraftigt. Invensteringskotnaden i solceller måste vara ganska hög men om jag minns rätt räknade projektledarna med att det skulle gå med vinst inom några år. Många osäkra faktorer här men jag läste om det i lokaltidningen, dvs Eskilstunakuriren.
Wigert: du har rätt, det var nog paneler jag menade.
Wigert och 2an: f-n, jag trodde jag funnit livets mening och sen rör ni till min enkla tillvaro med initierade kunskapskommentarer...
Nu är det ännu mer rörigt i mitt lilla huvud. Hur sjutton ska man kunna hitta rätt för att i efterhand slippa konstatera att "det där borde jag ha satsat på i stället, efter lite mer/bättre research" (vilket jag dessvärre redan alltför ofta tvingas konstatera i V75-sammanhang o.d.). Yaaargh... ;D
Wigert och 2an: f-n, jag trodde jag funnit livets mening och sen rör ni till min enkla tillvaro med initierade kunskapskommentarer...
http://www.euronom.se/?art_id=55
Solpaneler och solceller i kombination. Fungerar alldeles utmärkt men är dyrt idag, men med stigande elpriser så......
rogge
Solpaneler och solceller i kombination. Fungerar alldeles utmärkt men är dyrt idag, men med stigande elpriser så......
rogge
Någon klok person sa en gång "Ju mer jag lär mig, desto mer vet jag att jag har kvar att lära."StarGate skrev:
Gäller även värmesystem - tyvärr. Hade jag kristallkulan i drift skulle jag kunna säga vad som gäller. Det många här på forumet helt korrekt hävdar är att skapa ett framtidssäkert system. Att då i grunden ha ett system med en ack-tank där du kan föra in olika värmekällor, värmepump, ved via t.ex. en kakelugnspanna eller solvärme är ju en bra start. Kostar lite extra men ger en bra flexibilitet
Jag har tänkt att sätta in frikyla vilket innebör att huset fungerar som solfångare. Det kan ha sin fördel även på vintern när jag eldar i kaminen och får lite för hög temperatur. Sätter jag då igång kylningen så går värmen till bergvärmehålet och ökar verkningsgraden på värmepumpen.
Om den stannar kvar där ja..... Grundvattenströmmar kan föra värmen vidare ut i berggrunden, vart tar då din extravärme vägen....Mats-J skrev:
Skall detta fungera så krävs nog en berggrund utan sprickor och grundvattenströmmar. Då skulle det kunna vara ett alternativ.
Om det är kallt och jag har den grundvattenströmmen så lär inte hålet kylas ner något nämvärt. Annars så gör den naturligtvis nytta. Betänk att värmepumpen vid stark kyla går hela tiden så det blir direktåterkoppling med en högre COP som följd.