1 845 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Självcirkulation eller inte?
Hej, har just hittat detta trevliga forum så nu till frågan:
Jag bor i ett äldre hus (1928) och värmesystemet är från början byggt för självcirkulation. Jag eldar enbart med ved. Någon tidigare ägare har monterat en cirkulationspump men jag har märkt att eldningen/uppvärmningen fungerar mycket bättre om den är avstängd. Det är en pump som inte går att ändra fart på.
Nu har jag köpt en ack.tank och ett laddomatsystem, 4030 då beredare och shunt sitter i pannan.
Kan jag vinna något på att byta till en långsammare pump?
Jag bor i ett äldre hus (1928) och värmesystemet är från början byggt för självcirkulation. Jag eldar enbart med ved. Någon tidigare ägare har monterat en cirkulationspump men jag har märkt att eldningen/uppvärmningen fungerar mycket bättre om den är avstängd. Det är en pump som inte går att ändra fart på.
Nu har jag köpt en ack.tank och ett laddomatsystem, 4030 då beredare och shunt sitter i pannan.
Kan jag vinna något på att byta till en långsammare pump?
Jovisst, men jag har fått för mig att det skiljer i cirkulation om det brinner i pannan eller inte. Låt säga att nålen visar 80 grader under tiden det brinner, värme känns helt klart på elementen. Nästa morgon kanske nålen står på 60 om ingen duschat och då är elementen kalla. Vad händer när laddomaten börjar skeppa över varmvatten till pannan från tanken en bra stund efter avslutad eldning? Startar självcirkulationen igen? Eller måste jag ha en pump?
Jag vill få det till att det är själva elden som hjälper vattnet att cirkulera...eller är jag hetl fel ute?
Jag vill få det till att det är själva elden som hjälper vattnet att cirkulera...eller är jag hetl fel ute?
Klicka här för att svara