Det lättaste är att löda så många delar man kan åt gången (tänk på att det skall gå att montera dom på plats sedan). Anledningen är väl att man redan har en "grundvärme i arbetsstycket och det går fortare att värma upp dom övriga lödpunkterna dvs bättre gas ekonomi än om man låter det hela svalna helt mellan lödningarna.likblek skrev:
Ex så är det bättre att löda ihop ett fördelningsrör med alla anslutningar på en gång.
men som sagt löd inte ihop för stora delar så att dom inte går att montera på plats. En god ide kan även vara att planera VART man vill löda ihop delen med övriga systemet så att man väljer en bra plats att göra det på. Jag brukar välja en raksträcka framför ett hörn osv.. om du förstår vad jag menar.
Steffe
kollade men en snubbe som verkade vara mer rörböjare än kassör på vvs varuhuset i malmö idag och han sa att det skitade ner väldigt när man körde med gasolen så man skulle ta alla lödningarna på samma gång...
sen lär väl den redan lödda kopplingen ta stryk av för mkt värme?!?
sen lär väl den redan lödda kopplingen ta stryk av för mkt värme?!?
pratade men en säljare på hornbach idag och han sänkte ideen med att löda prisolrör totalt. menade på att det blev för varmt för de mjuka rören (både prisol och halvhårda rör)...
mannen i fråga har haft bra koll förut så jag blev lite konfunderad...
vad säger alla experter om detta påstående? själv så kan jag tycka att en lödning med gasol och mjuklod knappast borde påverka prisolrören i någon större omfattning.
vad säger alla experter om detta påstående? själv så kan jag tycka att en lödning med gasol och mjuklod knappast borde påverka prisolrören i någon större omfattning.
Låter väldigt besynnerligt. mjuklödning sker vid 270-300 grader håtdlödning runt 700 grader.. vid hårdlödning skall kopparröret bli "körsbärsrött" för en bra lödning. DETTA påverkar inte rören nämnvärt. visst hårda rör blir "glodgade" rör vid lödpunterna men det behövs betydligt högre temperaturer för att "skada" rören.likblek skrev:pratade men en säljare på hornbach idag och han sänkte ideen med att löda prisolrör totalt. menade på att det blev för varmt för de mjuka rören (både prisol och halvhårda rör)...
Sitter och sneglar i boken "gassvetsning" där men rekomenderar både mjuk och hårdlödning av kopparrör både för väre,vatten och kyl installationer.. även hyraulik i vissa fall.
Steffe
Det går aldeles utmärkt att mjuklöda prisolrör. Mjuklödning av kapillärdelar med gasol och kapillärlod är också så enkelt att en "normalhändig" klarar det (efter lite träning). A och O är dock en noggrann rengöring av både rör och kapillärdel med rengöringsduk samt separat flussmedel samt "lagom" temperatur då man lägger på lodet. Lagom temperatur råder då lodet börjar smälta "ordentligt" och man ser att det "försvinner in" i utrymmet mellan rör och del (man brukar samtidigt se att gasollågan bakom lödstället då får en "grönaktig nyans"). Detta med "lagom", "ordentligt", "försvinner in" och "grönaktig nyans" etc. får man skaffa sig en egen känsla för när man tränar.
Hos oss använde sig rörkrökaren av hårdlödning när han drog våra solfångarrör av plusprisol mellan vinden och pannrummet (jag vet nu att plusprisol kanske inte har den bästa värmebeständiga isoleringen som finns men det visste jag inte då och tydligen inte heller rörkrökaren som menade att den klara minst 120 grader (isoleringen) som jag då hade som referens). Inga problem där inte. Har nu gått i två säsonger med högt tryck och hög temperatur. Ännu inga läckor och jag förväntar mig inga heller. Möjligen att isoleringen kommer att ge upp, men det var inte det som det frågades om här.likblek skrev:pratade men en säljare på hornbach idag och han sänkte ideen med att löda prisolrör totalt. menade på att det blev för varmt för de mjuka rören (både prisol och halvhårda rör)...
Så varför skulle det inte gå att hårdlöda prisolrör??? Yrkesfolket gör det i allafall.
Moderator
· Stockholm
· 57 884 inlägg
CO säljer ju lödpistoler som man klämmer runt röret. Har någon provat detta. Fungerar det?
Har inte provat just Claes Ohlssons men vet att det används av folk på byggena då och då, speciellt om man inte kan ha öppen låga av någon anledning. Så en bra lödtång fungerar säkert riktigt bra.. men man skall nog välja en med hög effekt för att korta ner uppvärmningstiden på rören..hempularen skrev:
Steffe
Klicka här för att svara