Kan man göra så här...? (http://81.26.239.49/ut/VP_Princip.gif)
Det borde säkerställa att varmvatten alltid finns i den mindre tanken, och garantera värmeöverföring mellan tankarna. Men jag har egentligen ingen aning, utan skissade bara upp en liten fundering, som jag gärna tar emot åsikter om!

Man kan göra sådär och det funkar utmärkt tills det är så varmt ute att man gör av med mer energi i form av tappvarmvatten än värme till elementen. Då blir slavtanken kall trots att det finns värme kvar i stora tanken. En lösning är att koppla om till parallellkoppling sommarhalvåret.

Jo, jag har också tänkt på den nackdelen. Däremot slipper jag ju värma 3000L i onödan när jag kör VV på el somartid, vilket hade varit resultatet av en parallellkoppling :D

Fördelarna jag ser är att tankarna kan separeras mera än en parallell koppling, samt att överföringen mellan dem borde bli bättre.
Sen slipper man ha så grova rör mellan kärlen.

Vad hade du tänkt att ha för tryck i oljetanken?

Tja, runt 150mmVp skulle jag tro. ::)
Det blir ett öppetsystem med kärlet vid sidan av tanken.

Gravforsarn skrev:
Tja, runt 150mmVp skulle jag tro. ::)
Det blir ett öppetsystem med kärlet vid sidan av tanken.
Kommer i så fall med några synpunkter:

- Kokar pannan med din koppling kommer du att i bästa fall få otäcka ljud från tanken eftresom samma mängd vatten som bildad ånga måste hinna tryckas ut via expansionskärlet. Montera expansionskärlet något ovanför tanken (tanken tål betydligt mer än 150 mm vp), dra ett rör (min 28 mm) från pannans topp till toppen av expansion. Där kan ångan gå ut. Du måste ta hänsyn till laddpakets tryckökning och ansluta röret tillräckligt högt över tankens vattennivå.

- Dra ett rör ut i det fria från expansionskärlets topp så att inte pannrummet fylls med ånga.

- Anslutningen till pannan ser lite ofärdig ut.

- Du behöver en pump som orkar trycka högre än högsta element. Samt en strypventil på elementreturen. Detta för att kunna lufta elementen (om dom ligger över tanken).

Lycka till!

Tack för alla synpunkter!! ;D

Panna och expansion är fortfarande högst schematiskt utritade.
Hur stor blir tryckökningen då... Kan väl inte röra sig om så många cm VP?
Hur är det med rostangrepp och öppna kärl? Man man inte "toppa" exp. med någon flytande vätska som inte beblandar sig med vatten och inte leder syre (typ olja, men det kanske inte är det bästa :-? ) så det bildar ett "lock"?

Jo, pumpen måste dimensioneras så den klarar att fylla kretsen. Men sen blir det väl inte så belastat då vattnet "hanger" på retursidan enl hävertprincipen?
Strypventilen ska dit, så klart!

Jag ska se om jag hinner rita om det idag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.