3 565 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Golvvärme både uppe och nere ?
Jag fortsätter på mitt förvirrade tema Radiatorer - Golvvärme. Nu har vi avancerat så långt att vi har beslutat oss för golvvärme nere. Dock verkar till min förtvivlan vara så att golvvärme inte rekommenderas på övre våningen p.g.a. läckage neråt ! :-/
Jag blir så trött !
Jag blir så trött !
Inte rekommenderas? Undrar just på vilka grunder man "inte rekommenderar" folk sådant....
Rätt gjort är golvvärme, även vindsvåning, en väldigt bra värmekälla både komfortmässigt och ekonomiskt p.g.a lågvärmesystem.
Rätt gjort är golvvärme, även vindsvåning, en väldigt bra värmekälla både komfortmässigt och ekonomiskt p.g.a lågvärmesystem.
Pius skrev:
Som bekant rör sig varm luft uppåt, värmeläckaget blir minimalt. Ni kommer ändå ha lite isolering i mellanbjälklaget under värmeslingorna för att dämpa ljud - detta kommer också att ta bort värmeläckaget.
Om jag var du hade jag absolut kört på golvvärme även i övervåningen.
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
När vi planerade för vårt husbygge som är i full gång så fick jag väldigt olika bud gällande värmegolv på ovanvåning. Vissa sa att det gick bra medans andra avrådde. När jag pratade med HAAKS Stenhus så sa dom att de bara lägger det när bjälklaget är betong. De hade provat ett antal gånger med träbjälklag men inte fått det bra. Min tolkning var att trägolven och bjälklag med mera rörde sig olika så golven sprack.
En bekant till mig har värmegolv på ovanvåningen och han har stora problem med att trägolven spricker.
Vi valde att köra radiatorer på ovanvåningen och värmegolv där nere (där det kommer att ligga klinkers)
Mitt råd är att kolla med många vilket som blir bäst för jag fick väldigt olika svar när jag frågade runt. (jag ger alltså inget råd för jag vet inte hur mitt eget val kommer att bli)
Jesper
En bekant till mig har värmegolv på ovanvåningen och han har stora problem med att trägolven spricker.
Vi valde att köra radiatorer på ovanvåningen och värmegolv där nere (där det kommer att ligga klinkers)
Mitt råd är att kolla med många vilket som blir bäst för jag fick väldigt olika svar när jag frågade runt. (jag ger alltså inget råd för jag vet inte hur mitt eget val kommer att bli)
Jesper
Nu måste jag säga att jag blir riktigt, riktigt TRÖTT !
Var är alla förespråkare för golvvärme ?! Har ni alltså tänkt att man skall ha golvvärme nere och radiatorer uppe ?! Det tycker jag verkar hur dumt som helst, då kan man väl köra radiatorer i hela huset ! Det här med golvvärmens fördelar verkar bara mer och mer överdriven !
Var är alla förespråkare för golvvärme ?! Har ni alltså tänkt att man skall ha golvvärme nere och radiatorer uppe ?! Det tycker jag verkar hur dumt som helst, då kan man väl köra radiatorer i hela huset ! Det här med golvvärmens fördelar verkar bara mer och mer överdriven !
Pius skrev:Nu måste jag säga att jag blir riktigt, riktigt TRÖTT !
Var är alla förespråkare för golvvärme ?! Har ni alltså tänkt att man skall ha golvvärme nere och radiatorer uppe ?! Det tycker jag verkar hur dumt som helst, då kan man väl köra radiatorer i hela huset ! Det här med golvvärmens fördelar verkar bara mer och mer överdriven !
Här är jag!
Jag tycker golvvärme är ett självklart val oavsett våningsplan eller värmekälla. Att installera radiatorer jämför jag med att ha förgasare i bilen. Det funkar men är omodernt.
Hittills har du diskuterat en del kring ekonomi och komfort, men du har inte pratat om vad du tänker ha för golvbeläggning - något som är helt avgörande om man ska välja rätt. Med stengolv är golvvärme en självklarhet och det är ju ett rätt vanligt golvmaterial idag.
Utöver de komfortmässiga fördelarna så är radiatorer fult - räcker inte det?
Det spelar ingen roll att radiatorer är omodernt, det passar bra för jag är ganska omodern till min natur 
Är auktionsfreak och skulle helst bo i ett gammalt hus. Tyvärr skall vi nu bygga nytt men jag gör mitt yttersta för att spjärna emot alla onödiga moderniteter
Jag ger mej den på att jag kommer att få rätt vad gäller radiatorer. Vänta bara om 10 år !
Jag får väl snart ge upp och låta min sambo bestämma. Han ville ju ha golvvärme men nu är han så vilseledd av all propaganda från mej så han vet varken ut eller in.
Kanske vi sätter elvärme istället. Nej, jag skämtade bara !
Är auktionsfreak och skulle helst bo i ett gammalt hus. Tyvärr skall vi nu bygga nytt men jag gör mitt yttersta för att spjärna emot alla onödiga moderniteter
Jag ger mej den på att jag kommer att få rätt vad gäller radiatorer. Vänta bara om 10 år !
Jag får väl snart ge upp och låta min sambo bestämma. Han ville ju ha golvvärme men nu är han så vilseledd av all propaganda från mej så han vet varken ut eller in.
Kanske vi sätter elvärme istället. Nej, jag skämtade bara !
Enligt mig skall det vara vattenburen golvvärme på BÅDA planen, helt enkelt bästa komforten vilket klart överväger. Att man sen slipper se gamla element från 1900-talet är ju inte sämre heller 
Har inga som helst problem med övergolven och jag har både parkett, skiffer, granitkeramik, klinkers!
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/vvs/golvvarme_gles/
Har inga som helst problem med övergolven och jag har både parkett, skiffer, granitkeramik, klinkers!
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/vvs/golvvarme_gles/
När vi köpte nytt 2000 så var golvvärmen en självklarhet för mig. Dels för att slippa radiatorerna vid möblering men sen för att få en jämn och skön värme över hela golven. Nu har jag torpargrund så min golvvärme ligger i träbjälklaget.
Tyvärr så skulle husfirman ha vansinnigt mycket betalt för att dra in golvvärme även på övervåningen (som var oinredd när vi flyttade in). Jag intalade mig då att man kanske inte tjänar lika mycket på att ha golvvärme på övervåningen och försöker envist hålla fast vid det varje gång jag tittar på radiatorerna.
/Gojan
Tyvärr så skulle husfirman ha vansinnigt mycket betalt för att dra in golvvärme även på övervåningen (som var oinredd när vi flyttade in). Jag intalade mig då att man kanske inte tjänar lika mycket på att ha golvvärme på övervåningen och försöker envist hålla fast vid det varje gång jag tittar på radiatorerna.
/Gojan
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden