Blev erbjuden ett antal radiatorer till ett mycket tilltalande pris efter skicket.
men när jag tittade på dom så var dom lite annorlunda än dagens..
Dessa hade endast 1 anslutningspunkt på radiatorn och röret in i radiatorn var försett med en "mellanvägg" det fanns koppel med nya termostater som verkade vara i gott skick (kärvade inte och gick ganska väl att manövrera) Har dock ingen aning om kopplen är för en eller 2 krets men det kanske inte har så stor betydelse i ett 2-krets system ?
kopplen hade termostat på "tillopps sidan" och en ventil på returen.
Min fråga är då.. är den här typen av radiatorer något att sätta upp om dom är i goss skick ? eller är det svårt att få tag på delar till dom ev andra nackdelar som en ensam anslutning innebär ?
Priset var frestande 75-100:- styck med koppel och termostater, Fina att titta på och verkar inte se rostangripna ut någon stans på utsidan trots orginallacken kvar.
Visst om jag gör affär så provtrycker jag dom innan montaget och ser över ventilerna och snyggar till dom yttligare.. men som sagt är det någon nackdel att det bara finns en anslutning för både tillopp och retur ? (iofs avskilt i inloppet men ändå)
Steffe
men när jag tittade på dom så var dom lite annorlunda än dagens..
Dessa hade endast 1 anslutningspunkt på radiatorn och röret in i radiatorn var försett med en "mellanvägg" det fanns koppel med nya termostater som verkade vara i gott skick (kärvade inte och gick ganska väl att manövrera) Har dock ingen aning om kopplen är för en eller 2 krets men det kanske inte har så stor betydelse i ett 2-krets system ?
kopplen hade termostat på "tillopps sidan" och en ventil på returen.
Min fråga är då.. är den här typen av radiatorer något att sätta upp om dom är i goss skick ? eller är det svårt att få tag på delar till dom ev andra nackdelar som en ensam anslutning innebär ?
Priset var frestande 75-100:- styck med koppel och termostater, Fina att titta på och verkar inte se rostangripna ut någon stans på utsidan trots orginallacken kvar.
Visst om jag gör affär så provtrycker jag dom innan montaget och ser över ventilerna och snyggar till dom yttligare.. men som sagt är det någon nackdel att det bara finns en anslutning för både tillopp och retur ? (iofs avskilt i inloppet men ändå)
Steffe
De är nog enrörsradiatorer och det är väl kanske inte helt lyckat att koppla in dom på ett tvårörsystem. Möjligen om du lägger en separat slinga för just dessa.
rogge
rogge
Kan det vara ide' att lägga dom som sista radiator på dom 3 delslingor jag har ?rogge_vvs skrev:
Som jag ser det skulle det innebära att om termostaterna stänger helt på övriga element så finns det i slutet en möjlighet till cirkulation på varje slinga då vattnet vid stängd termostat skickas över till returen.. ?
Angående elementen så verkar det ju finnas 2 olika "ingångar" i radiatorn trots att det bara finns en anslutning. hålet in i radiatorn är delat på mitten med en "skiljevägg" samma sak med kopplet som ansluter.På ena sidan går vattnet in och på andra ut man kan säga att det är 2 rör i ett. om det är enkrets eller 2 krets avgörs väl av kopplet? Känner någon till om det finns båda sorter av den här typen av koppel.
Skall försöka ordna några bilder på hur det ser ut..Har aldrig sett den här typen av koppel tidigare själv..
Steffe
Svarar mig själv nu efter lite efterforskningar kanske någon har nytta av informationen.
Att en radiator enbart har ett anslutningshål behöver inte innebära att det är för enrörs system vad jag förstått. Det finns radiatorkoppel för både enrörs system och tvårörs även om radiatorn i sig enbart har ett hål in (med 2 separata halvmånar i hålet).
http://www.mma.se/sv/flik/katalog.asp (etthålsventiler NAF)
Med kopplet NAF kan man völja mellan 1 eller 2 rörs system. och ansluta radiatorerna till vilket man nu behagar.
Steffe
Att en radiator enbart har ett anslutningshål behöver inte innebära att det är för enrörs system vad jag förstått. Det finns radiatorkoppel för både enrörs system och tvårörs även om radiatorn i sig enbart har ett hål in (med 2 separata halvmånar i hålet).
http://www.mma.se/sv/flik/katalog.asp (etthålsventiler NAF)
Med kopplet NAF kan man völja mellan 1 eller 2 rörs system. och ansluta radiatorerna till vilket man nu behagar.
Steffe
Klicka här för att svara
