Hej, Jag har satt i fler fönster i ett rum och då behöver jag en radiator under varje fönster, innan var det ett fönster m a o en radiator. Jag har ett tvårörssytem och min fråga är hur jag kan koppla ihop dessa nya radiatorer. Jag har 2 st alternativ: Alt 1: Antingen att jag drar båda rören till varje radiator. Alt. 2: att jag drar tilloppet till första radiatorn och sedan vidare till nästa radiator och i den sista radiatorn kopplar jag frånloppet. Jag undrar om det sistnämda alternativet fungerar?

MVH Kenneth

1= tvårörssystem.
2=ettrörsystem.

Båda fungerar men kopplena måste vara anpassade/inställda till respektive system.
Dvs om du tex använder tvårörskoppel till ettrörsystem så dödar du hela slingan om en radiator stängs samt att det blir oehört trögt och kallt pga av att vattnet måste fullt igenom båda. Ettrörskoppel släpper även förbi vatten så det bara är en viss mängd som går igenom radiatorn vilket då alltså inte är bra att montera på tvårörsystem då man i så fall "kortsluter".

Om du kopplar ettrörs så får du inte heller full effekt då den matas med retur från radiator nr 1. Därför måste man dimensionera efter det.... fast i ditt fall spelar det nog ingen större roll då det bara är två radiatorer och i samma rum.

du ska fortsätta att koppa 2-rörs system o inge anat, även om det rent tekniskt går att få till enrörs system !

alltså 2 rör till varje radiator o inget annat

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.