P
puu: Jag körde byta ventilerprojekt förra året på mitt hus från 1951. Försökte med MMAs ROT insatser 2 gånger men båda var fel och passade inte, tyckte att jag jämförde bra och var säker på att de skulle passa båda gångerna men men, det var väl en superspecilaventil jag hade. Slutade med att jag bytte hela ventilhuset. Lite krångligare med det är ju kull att leka rörmokare ibland
9 svar · 7,5k läst
·
H
Hans_Nordstrand: Det är inte något absolut krav. Sotaren kan godkänna två eldstäder på samma kanal, men det beror på hur eldstäderna är utformade. Olika sotare tolkar detta på olika sätt.
3 svar · 1,4k läst
haddirajan
haddirajan: Jag lade in klinker i min dåvarande lägenhet för ett antal år sedan. Jag la inte in golvvärme där vilket jag saknade ibland. Jag hade ju trapphus utanför så det var inte så mycket kalldrag in på golvet, men jag antar att ert skulle bli kallare. Smaksak tycker jag. Nån speciell snö drogs inte in heller eftersom det stannade i trapphuset. Hade det varit vattenburen golvvärme så hade
1 svar · 2,2k läst
S
sjalvdrag: Kanske lättare att förstå
1 svar · 2,0k läst
·
Hocke
Hocke: Om du vill få ner vedmängden så ska du definitivt köpa en annan panna. För det låter som om det är en överförbränningspanna, om dom skickar ut mycket energi i skorstenen och det blir höga rökgastemperaturer (500-600°C ibland) och dålig verkningsgrad (max. 50-60%, en modern omvänd förbränningspanna med fläkt ger 85-90% verkningsgrad).
9 svar · 4,0k läst
kungkokos
kungkokos: Ca 50-60 000 extra för en CE-50 med extern ack.tank på 500 L (mycket bättre än IVT 490). Beroende på ditt hus energibehov kan du få igen pengarna på 7-10 år. Detta baserat på totalpris för ventritningar, ventilationspaket och installation och ett avdra på 30 000 för IVT490 från husleverantören.
3 svar · 3,8k läst
V
villa lindsbo: har ett ca 20m2 stort kök med två vattenradiatorer. jag vill ha golvärme i köket och efter ha läst runt på forumet så borde jag kunna koppla in slingan på element rören. jag har även ett lågtempsystem. men hur stora ytor kan man koppla så här utan att behöva extra cirkulationspump fråga 2 har läst:http://www.uponor.se/upload/document...0070131B.pd f spelar det någon roll om jag
0 svar · 1,2k läst
L
lillemannen: Ja, någon värmekälla i form av radiatorer vill vi inte se..men undra om det räcker att ha golvvärme i hela huset med inte i vardagsrummet ovanför garaget. Där ska vara en öppen spis utan kassett, helst som man inte bara inte eldar för mys utan kan sätta för nåt eller på nåt sätt få bättre värme i rummet. I ofs så kan man ju dra ner temperaturen på det golvet i golvvärmen
2 svar · 2,7k läst
gadeberg
gadeberg: Här finns lite olika källare http://www.byggahus.se/forum/golv/28585-kaellarprojekt.html
1 svar · 3,3k läst
Faidros
Faidros: [citat] Tvättmaskiner har översvämningsskydd med lägre säkerhetsnivå än diskmaskiner och ska därför placeras i våtrum med vattentätt golv och golvbrunn. Länsförsäkringar - Tvättmaskin Man kan väl anta att samma regler gäller hos andra försäkringsbolag också.
8 svar · 16,4k läst
Staffans2000
Staffans2000: Hej igen. Nu fattar jag!!!!!! Mina dubier grundas på att det måste vara så varmt i förgasningsutrymmet för att uppnå en effektiv förbränning. Men om du först värmer upp förugnen ORDENTLIGT med mindre "träbitar" som kan trilla imellan din insats och sedan övergår du till sågspån, så kan det nog fungera. Prova, så får du se. konstruktionen fixas ju snabbt. "Det är bättre att ha
3 svar · 10,4k läst
·
E
EmMi: vi kommer att ha tre eldstäder med kasetter (ev. byts en till kamin). Den första kasetten ligger på entreplan, den andra 72 cm upp på ett etage och den tredje på vindsplan. Samtliga ligger i linje ovanför varandra, så de är tänkt att gå i samma skorsten. Som jag förstår finns det kanske tre sätt; 1. Murad skorsten 2. Modulskorsten av stål 3. Modulskorsten av stenmaterial Vilka sätt
0 svar · 2,6k läst
T
Totte_C: Anledningen till att vi håller den temperaturen är att pelletsbrännaren fick så mycket "start och stopp". Mao sotade igen på ett litet kick och förbrukade alldeles för mycket.... Vi shuntar vid fördelaren till golvvärmen så det har inte med saken att göra. Jag ska testa att köra lite varmare i systemet. Tack för tipset!
4 svar · 1,6k läst
GoForIt
GoForIt: [citat] Ja, jag tror att nuvarande låga elpris bara är temporärt på grund av ett flertal sammanfallande orsaker (då främst den mycket milda vintern). Och jag väntar med spänning på sänkta pelletspriser (eller i alla fall kampanjpriser) på grund av dessa låga elpriser. De har ju haft höjda elpriser som orsak för höjning, så nu måste det snart komma en sänkning. Om inte, så tror
10 svar · 3,3k läst
M
Matss: En lite lyxigare variant är att köra dubbla blandningsventiler så att man i första hand tar vv direkt från pannan och först när det är kallare än inställt tas vattnet från beredaren.
2 svar · 2,7k läst
·
O
oscar_lkpg: blue.b: Du vet att du svarde på en två och ett halvt år gammal fråga va? Han har nog redan frusit eller svettats ihjäl..
42 svar · 36,5k läst
P
Pasta: [citat] Nytta = Nej Knas = Ja Vattenströmningen går enklaste vägen. Trycket ligger på kallvattnet, enklaste vägen till första blandningsventilen blir kallt + kallt pga tryckfallet i förvärmningsslingan. /Patrik
3 svar · 2,3k läst
D
dotpointer: Skulle ju vara en idé, men min farsa vägrade totalt lyssna på all form av diskussion. Visade honom specsen på baksidan av elementet, visade honom idén visade allt, nejdå, det skulle ner... trött på människor som vägrar lyssna och förstå.
4 svar · 6,1k läst
Swetrot
Swetrot: Skogsråvara är på väg att bli dyrare. Dels skall just nu "alla" elda i energikassetter, med ved, med pellets etc. Dels vill pappersbruken också ha mer och mer råvara, samtidigt som sågverken kör för fullt. Samma pris som olja kommer det kanske inte upp i, men i takt med att fler och fler bygger fast sig i något som kräver en viss råvara, så kommer priserna att stiga. Solfångare
12 svar · 7,8k läst
C
CarMan: det finns ju rinaka by rör & liknande lågpris firmor, köper du grejor där så har du även råd at köpa några rörbockar, o ändå gå plus beroende på planlösning så kanske man inte kan gra presol överalt, presol ska du bara ha deär rören inte syns. vad behövs för verktyg? rör bockar för de dimansioner du tänkt bocka rör avskärare. fasta nycklar typ en svets om du väljer att
19 svar · 12,3k läst
A
andersmc: [citat] Jag jobbade en gång i tiden med att testa bl.a. ventiler (alltså för vätskor). Dessa provtryckte man med luft, eftersom detta är mycket känsligare än med vatten. Har för mig att det var typ en faktor på 100.
20 svar · 2,6k läst
Staffans2000
Staffans2000: Jag håller just nu på med att montera in sådana värmeväxlare du beskriver, i min acktank. men med tanke på det mycket tunna godset i kopparrören så har jag dom som ett komplement till mina andra slingor. Men skulle de hålla så tror jag att de har en mycket god effekt med tanke på konstruktionen, och då får jag väldigt effektiva värmeväxlare för v.v. , solvärme,eller varför inte
3 svar · 2,3k läst
J
JOS81: Dags att ta upp den här tråden igen! Mitt första år med pelletspannan har passerat och jag har därmed fått resultatet. Visserligen efter en mild vinter, men ändå... * Pelletsförbrukning 3696 kilo /år * Elpatron 3368 kWh /år Total årskostnad Pellets 10 217 kr Elpatron 3 368 kr Hushållsel 4 755 kr --------------- Totalt 18 340 kr /år Ytterligare ett av husen har fått Värmepump
28 svar · 4,1k läst
prototypen
prototypen: Skulle också vara intresserad av golvvärmens hälsorisker då jag håller på att smygkonvertera. Prototypen
9 svar · 1,3k läst
DVE
DVE: Någon som lagt golvvärme system av Thermotech 17mm? Fick bäst pris på ett system från Thermotech jämför med ett annat från Wirsbo. (trots att de sist nämnda va nettopris från Lundagrossisten via svärfars firma!?) Någon som lagt ett sånt system? Synpunkter? Kvalité? Sen undrar jag, om jag har ett golvsystem med 17mm slang. Vilken DIM ska man göra på en 5m kulvert ut till garaget?
0 svar · 6,7k läst
C
CarMan: Ja när elpatronen går i, så är det ju helt plötsligt mycket lönsamt att stöd elda lite gran, men det krävs som sagt en inne givare för att pumpen ska veta att du till fört värme på annat sätt
3 svar · 1,8k läst
O
oderooy: Problemet är att de fyra rum är väldigt små. total yta 20 m2. Det är helt meningslöst med fyra styck termostat. Jag tror att jag har löst det nu: Jag har köpt fyra parkett ”Ebeco Cablekit 50” (med den biligaste termostat) Jag slängar alla termostater och koppla alla till en ny termostat (som tillhör min el-serien Eljo Renova). Under golvspånet lägger jag vp-rör så att jag kan
2 svar · 3,2k läst
nattugglan11
nattugglan11: Jag forkade lite mer nu. Om jag lägger ett Mattnät med inbyggda tunna värmekablar så räcker det med att man gjuter in dem i klinker-fixet. M
2 svar · 4,6k läst
MathiasS
MathiasS: En måndad känns ju som rätt lång tid iofs....
5 svar · 2,1k läst
S
SaabAero: Tackar för svaren
4 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.