1 870 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
IVT 940 Luftvärme pump.
Nån som använder sig av denna?
Är det ett billigt alternativ.
Vi funderar på en enplansvilla på 130 kvadrat och Eksjöhus säger att denna ska räcka för o värma hela huset. Detta tillsammans med den vattenburna golvvärme som finns i hela huset.
Vad kan värme kostnaden landa på per år? Ex om man vill ha 21 -23 grader på vintern.
Hur många minus orkar en sån med innan elpatronen kopplas på och hjälper till?
Behöver all info vi kan få!
Vi funderar på en enplansvilla på 130 kvadrat och Eksjöhus säger att denna ska räcka för o värma hela huset. Detta tillsammans med den vattenburna golvvärme som finns i hela huset.
Vad kan värme kostnaden landa på per år? Ex om man vill ha 21 -23 grader på vintern.
Behöver all info vi kan få!
Vi bor i Skåne och har IVT490, exakt samma boyta och vattenburen golvvärme så därför kan jag nog ge dig lite preferenser. I Skåne med en lagom mild vinter räcker denna lilla pump hyfsat bra till oss. Med alla optimeringar jag snappat upp här och där så ligger vi just nu mot en total elförbrukning i år på 11.000 kWh. Det innebär att värmekostnaden inkl.varmvatten ligger på ungefär 5.5-6.000 kWh.findus28 skrev:Nån som använder sig av denna?
Behöver all info vi kan få!![]()
Med att låta värmekurvan styra + dom andra sakerna vi gjort kan kompressorn klara sig utan tillskott långa stunder ner till c:a 0 gr, under det börjar patronen att stötta allt oftare och under c:a -5 så börjar det bli tråkigt att se tillskottslampan lysa hela tiden.
Nu bor ni ju i Östergötland om det stämmer med er profil och ni har ju ett lite annat läge och betydligt lägre medeltemperatur på vintern än vi här i Skåne så ni har nog något att tänka på.
Vi har ett värmebehov på drygt 6,5 kw vid -19 och så kallt har vi bara haft 1 natt på drygt 2 år men då glödde elpatronen vill jag lova, förbrukningen det dygnet låg på drygt 125 kW, ni har ju samma yta och troligen ligger ni på ungefär samma effektbehov som oss.
Nu är ni ju i ett läge där ni kan välja bort denna lilla pump och sätta dit något annat och det skulle jag nog övervägt att göra om vi bott längre upp i landet, där är denna pump för klen. Den extra kostnad detta innbär har nog en ganska kort payofftid med mycket lägre elräkningar framförallt på vintern.
Klicka här för att svara