Efter att ha dimensionerat slangar, rör, radiatorer etc. undrar jag om någon har en idé om var det är lämpligt att placera avstängningsventiler för radiatorflödet?
I mitt fall ligger nästan alla radiatorer parallellet (i princip en enda slinga) och spontant kan man ju tycka att det vore praktiskt att kunna stäng av varje radiator för sig.
Men det kan ju också bli en hert onödig operation, både ekonomiskt och praktiskt. Skall man separera slingorna rumsvis, eller efter våningsplan (huset är enplan med källare)?

Har någon en idé vad som är lämpligt?
 
På en villa är det överkurs att ha annat än avstängning stamvis.
Sen kan det ju vara bra att kunna stänga av mer ibland, men det kan ju bara du svara på om du tycker att det är ekonomiskt försvarbart.
Du kan ju sätt ett par ventiler halvägs ut på slingan så kan du stänga bort hälften.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.