14 559 läst ·
109 svar
15k läst
109 svar
Bergvärme hit & bergvärme dit...
Det vanliga är att man med flit dimensioner anläggningen på det viset. Det är alltså inget fel, inga problem att bygga en anläggning som klarar hela husets uppvrämning, men det är inte i alla lägen billigast eller enklast, kräver ofta lite mer utrume än dom 60x60 som många har plats för & det kräver också att nån ängnar lite tid till att justera in annlägningen (nått som många vvs firmor varken kan eller her tid med) (att dom inte kan beror först o främst på att dom inte vistat i huset under alla olika förhållanden, vilket spelar större roll, när man bygger en anläggning som ska ta 100%)LUDDET skrev:Det finns bergvärmeanläggningar som inte alls ger den värme man hoppats på. Vid sträng kyla måste man ofta stödja med elvärme.
22 gr inomhus på dagen och 18 på natten känns bra för mig.
Det verkar som om man i många fall inte vill medge att en investering på 150.000 kanske inte var så lyckad.
Många verkar också förtränga själva investeringskostnaden. En förkalkyl som tar hänsyn till olika tänkta framtida händelser och som upprättats av en företagsekonom skulle inte vara helt fel.
Det är då enklare att köra på en klenare pump, då kan man ha standard inställningen utan att problem uppstår, besparingen blir ju mindre, men vi pratar om några hundralappar / år
Mitt borrhål borrades för 7 år sen av tidigare ägare som då satte in en begagnad pump som byttes till en ny, rätt klen pump(Nibe 1115-5KW) 2005. Trots denna lilla pump, dåligt isolerad vind(10cm spån) och ett 7 år gammalt hål har jag genom optimeringar av systemet sänkt förbrukningen det år jag bott där från 17500 kWh totalt all el och uppvärming till 13500 och fortfarande sjunkande på årsbasis eftersom vissa förändringar forfarande inte har slagit fullt ut på hela året.
Med tanke på dessa förbrukningssiffror tror jag en isolering skulle kunna bli en otroligt dyr investering i mitt fall, att bara spruta på lösull skulle troligen resultera i mögel och fuktskador eller att göra det hela rejält med nya ångspärrar och allt skulle bli så dyrt att det aldrig skulle återbetala sig eftersom den överhuvudataget möjliga besparingen bara ligger runt 6000-7000 kWh per år(totala värmebehovet).
Risken känns alldeles för stor i förhållande till vinsten så även isolering måste övervägas från fall till fall.
Däremot tänker jag släpa upp några säckar kutterspån och försöka fixa dom värsta köldbryggorna samt täta dom värsta läckagen mot bostadsutrymmet så får vi se om det kan ge något.
Huset är för övrigt ett 2-plans på 140 kvm i jämtland(rätt kallt på vintern).
Med tanke på dessa förbrukningssiffror tror jag en isolering skulle kunna bli en otroligt dyr investering i mitt fall, att bara spruta på lösull skulle troligen resultera i mögel och fuktskador eller att göra det hela rejält med nya ångspärrar och allt skulle bli så dyrt att det aldrig skulle återbetala sig eftersom den överhuvudataget möjliga besparingen bara ligger runt 6000-7000 kWh per år(totala värmebehovet).
Risken känns alldeles för stor i förhållande till vinsten så även isolering måste övervägas från fall till fall.
Däremot tänker jag släpa upp några säckar kutterspån och försöka fixa dom värsta köldbryggorna samt täta dom värsta läckagen mot bostadsutrymmet så får vi se om det kan ge något.
Även om du har relativt låg förbrukning så bär det sej på sikt att isolera taket, 10 cm spån är inte mycket att ha..Ville_Vessla skrev:Med tanke på dessa förbrukningssiffror tror jag en isolering skulle kunna bli en otroligt dyr investering i mitt fall, att bara spruta på lösull skulle troligen resultera i mögel och fuktskador eller att göra det hela rejält med nya ångspärrar och allt skulle bli så dyrt att det aldrig skulle återbetala sig eftersom den överhuvudataget möjliga besparingen bara ligger runt 6000-7000 kWh per år(totala värmebehovet).
Du borde öka på det med 40 cm till iaf, Måste ju även va bättre för pumpen om den inte behöver jobba hela tiden på vintern/längre livslängd...
Så tänker jag oxå.Har 10cm spån på vinden och isolerar jag mer blir det säkert en problem vind som blir dyr att åtgärda.Ville_Vessla skrev:Med tanke på dessa förbrukningssiffror tror jag en isolering skulle kunna bli en otroligt dyr investering i mitt fall, att bara spruta på lösull skulle troligen resultera i mögel och fuktskador eller att göra det hela rejält med nya ångspärrar och allt skulle bli så dyrt att det aldrig skulle återbetala sig eftersom den överhuvudataget möjliga besparingen bara ligger runt 6000-7000 kWh per år(totala värmebehovet).
Klicka här för att svara