4 564 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Wirsbo tråd eller trådlöst ?
Sida 1 av 2
Har precis hittat ännu en trådlös lösning men hittar inga prisjämförelser, hoppas det finns någon här som kan ge lite hjälp på traven.
Vi kommer att ha vattenburen golvvärme i vårt hus som håller på och byggs (plattan ska gjutas om några veckor) och har då sett att man kan ha trådlös överföring från termostaterna till centralenhet.
Mycket snyggare termostater och display där man direkt ser vad temperaturen är i resp. rum.
Wirsbo Uponor radio control har jag sett och är det som troligen kommer att installeras i vårt hus, frågan är vad prisskillnaden är mellan att dra kabel eller spara in på kabel och köra trådlöst istället.
Hoppas någon har fått uppgift om detta och kan meddela oss, kanske finns någon som valt just trådlösa varianten och kan berätta om ni är nöjda eller inte.
Mvh ! / J
Vi kommer att ha vattenburen golvvärme i vårt hus som håller på och byggs (plattan ska gjutas om några veckor) och har då sett att man kan ha trådlös överföring från termostaterna till centralenhet.
Mycket snyggare termostater och display där man direkt ser vad temperaturen är i resp. rum.
Wirsbo Uponor radio control har jag sett och är det som troligen kommer att installeras i vårt hus, frågan är vad prisskillnaden är mellan att dra kabel eller spara in på kabel och köra trådlöst istället.
Hoppas någon har fått uppgift om detta och kan meddela oss, kanske finns någon som valt just trådlösa varianten och kan berätta om ni är nöjda eller inte.
Mvh ! / J
Prisskillnaden är ca 1200 för transformatorenheten (trådlös naturligtvis dyrare)jarker skrev:
Räkna sen med att rumsgivarna är runt 250-300 kr dyrare.
Sen kan jag tänka mig att du kan räkna bort en 1000-1500 totalt för VP-rör och kabel (räknar då med att själva arbetet ingår i entrepenaden)
Men visst kan du göra som Carman skrev också, men det är inte alla som vill eller känner sig bekväma med att själv gå och strypa/öppna golvvärmefördelarna manuellt om man kommer på att man vill sänka/höja olika zoner i huset.
Jag läste detta och ditt första inlägg, men jag känner så mycket tveksamhet till det att jag måste ta upp diskussionen.CarMan skrev:
Vi kan knappast tänka oss att olika personer i huset knallar ner och ändrar strypingarna då och då, så vi bortser från det faktum att olika personer tycker olika temperatur är rätt, och att man beroende på omständigheterna ibland har olika syn på vilken temperatur man vill ha just då (titta på de som har klimatanläggning i bilen, den brukar ställas olika av olika personer).
Så har vi kvar frågan hur väl en sådan inställning fungerar, risken är ju att skälet till att 99.9% inte ändrar är att det är så hiskla svårt att få det rätt.
Fördelen med termostater är att de justerar baserat på rådande temperaturförhållanden, och olika faktorer som hur mycket det blåser eller hur mycket solen värmer, och från vilket håll, kan definitivt påverka hur olika zoner bör ställas i ett hus. Hade vi pratat om att zonstrypningarna justerades med inne-termostater (plural) hade ju det varit taget om hand, men du förespråkar termostatlöst alternativ en ensam innegivare
Det som ligger i din förutsättning är alltså att det inte inträffar förhållanden där olika zoner i vissa situationr behöver förhållandevis mer värme än annars (vinden ligger på från ett visst håll), eller mindre temperatur (12 man sitter runt middagsbordet, alternativt solen lyser ovanligt starkt och fint från ena hållet under en del av dagen).
Dessutom förutsätter din lösning att temperaturkoefficienten är ungefär den samma för alla zoner, det vill säga när man hittat hur mycket värme som skall genereras i framledningen för en viss temperatur, och hur mycket den sedan skall ökas vid en grads utetemperatursäkning, så förutsätter man att den förändringen skall ha samma skillnad i alla zoner som styrpningarna redan ställts till. Det vill säga att i förhållande till storleken och isoleringen i zonerna är radiatorerna exakt lika dimensionerade, ingen zon behöver lite extra när det är extra kallt ute, och ingen zon behöver relativt sett lite mindre när vi knappt skall värma alls.
Låter inte som en lösning jag skulle satsa mina pengar och min komfort på.
--- Mats ---
Ok, måste kanske uttrycka mig bättre. Att det fungerar det tror jag på, för vissa. Det jag funderar på är vilka förutsättningarna är för att det skall fungera, och hur troligt det är att det inte gör det för vissa, alternativt i vissa yttre situationer.MathiasS skrev:
Måste huset vara rätt dimensionerat så att det inte finns zoner som behöver förhållandevis mer vid speciellt kalla eller varma dagar? Skall huset vara relativt sett välisolerat och därför inte reagera nämnvärt på vind? Skall det finnas rejäl forcerad luftcirkulation?
Mitt eget hus, från -58 är känsligt för alla ovan faktorer. Det kunde fås att fungera vid inte alltför kalla dagar, men när det blev rejäl kallt eller blåste mycket förändrades vilka zoner som behövde mest. Jag har efterhand bytt radiatorer så att alla områden är dimensionerade rätt så likvärdigt. Jag tjänade (tjänar ännu) på att sätta termostater i spel (det är nu så kopplat att alla områden som klarar sig på framledningstemperaturens minkurva är utan termostater, men de ställen som ibland på det sättet kommer att få för mycket under vissa yttre förhållanden har termostater inkopplade. Vrdagsrummet är ett bra exempel, med hjälp av kopplingen till matrummet och två stora fönster och söderläge klarar det sig på mycket lite värme när solen värmer, men på grund av samma stora fönster och stora och höga väggar behöver det lite extra innan solen värmer.
Skall byta en radiator till innan hösten, som troligen samtidigt löser upp två rum plus en hall på en gång på ett sådant sätt att jag kan klara hela huset på bara värmepanna vid ännu lägre yttertemperaturer.
--- Mats ---
Mats, jag håller med dig om att det inte alltid kan funka bra. Här i huset tror jag nyckeln till framgång är:
1. Öppen planlösning, få eller inga stängda dörrar förutom till badrum.
2. Golven där jag vill ha lite högre värme är (faktiskt av en slump) byggda värmeeffektivare (gjutna istället för gips och trä)
Jag tror dock inte att detta gör huset unikt, termostatlöst funkar även annars. Men självklart är det så att det finns tillfällen när det inte funkar tillräckligt bra, konstigt vore det väl annars.
Ett bra tips är väl att börja termostatlöst och om det behövs komplettera med trådlösa termostater.
1. Öppen planlösning, få eller inga stängda dörrar förutom till badrum.
2. Golven där jag vill ha lite högre värme är (faktiskt av en slump) byggda värmeeffektivare (gjutna istället för gips och trä)
Jag tror dock inte att detta gör huset unikt, termostatlöst funkar även annars. Men självklart är det så att det finns tillfällen när det inte funkar tillräckligt bra, konstigt vore det väl annars.
Ett bra tips är väl att börja termostatlöst och om det behövs komplettera med trådlösa termostater.
Palte skrev:
Här pratar vi om golvärme ingjutet i plattan o värmekällan är nog en frånluftsvärmepump på 1,9kW
= om du är många i huset o alla är i ett rum, så kommer termosteten mycket riktigt reagere, den stnger helt tilförseln av vatten i den aktuella slingan. en timme senare kanske plattan i det aktuella områder har sänkt tempraturen med en grad (rummet har inte ändrat tempratur) efter yttligare en timme börjar den avstängda slingan göra nytta.
När sen alla gått ur rummet (eller när dom börjar frysa,för dom har öppnat förnstret föra att fortare sänka tempraturen, då systemet ialla fall var för trögt) Då märker termostaten att rumet behöver värmes lite (en grad för lågt)
termostaten öppnar flödet fullt (finns bara på eller av)
betång plattan har kylts ner kraftigt, då sirkulationen helt varit avstängd o värmepumpen får jobba livet ursig för att hinna med o får tillbaka värmen i plattan o det tar tid ! ska flera zoner värmas samtidigt så gå ofta elpatronen in en stund för att hinna med.
vi pratar inte om ett värmesystem utan tempratur reglering. tempratur regleringen fins o styrs av värmepumpen, istället för termostaterna. omm huset är vind känsligt, så kommer en utegivare att missa detta. då o även annars kan en centralt placerad innegivare korigera detta.Mats Bengtsson skrev:Ok, måste kanske uttrycka mig bättre. Att det fungerar det tror jag på, för vissa. Det jag funderar på är vilka förutsättningarna är för att det skall fungera, och hur troligt det är att det inte gör det för vissa, alternativt i vissa yttre situationer.
Måste huset vara rätt dimensionerat så att det inte finns zoner som behöver förhållandevis mer vid speciellt kalla eller varma dagar? Skall huset vara relativt sett välisolerat och därför inte reagera nämnvärt på vind? Skall det finnas rejäl forcerad luftcirkulation?
Mitt eget hus, från -58 är känsligt för alla ovan faktorer. Det kunde fås att fungera vid inte alltför kalla dagar, men när det blev rejäl kallt eller blåste mycket förändrades vilka zoner som behövde mest. Jag har efterhand bytt radiatorer så att alla områden är dimensionerade rätt så likvärdigt. Jag tjänade (tjänar ännu) på att sätta termostater i spel (det är nu så kopplat att alla områden som klarar sig på framledningstemperaturens minkurva är utan termostater, men de ställen som ibland på det sättet kommer att få för mycket under vissa yttre förhållanden har termostater inkopplade. Vrdagsrummet är ett bra exempel, med hjälp av kopplingen till matrummet och två stora fönster och söderläge klarar det sig på mycket lite värme när solen värmer, men på grund av samma stora fönster och stora och höga väggar behöver det lite extra innan solen värmer.
Skall byta en radiator till innan hösten, som troligen samtidigt löser upp två rum plus en hall på en gång på ett sådant sätt att jag kan klara hela huset på bara värmepanna vid ännu lägre yttertemperaturer.
--- Mats ---
om huset är feldimensionerat så att det har fel storlek på radiatorena i nått rum, så påverkar det inte tempratur reglerninge. (denna skilnad stryper man bort.)
om man har ett hus som på någe vis kan ha ett enstaka rum som är mer tsat för sol tillexempel man stora förnster där, så kommer rumet att värmas kraftigt när solen ligger på sakna värme klas i andra förhållanden. i ett sådant rmm bör man montera in en termostat. men inte fören man testat att köra utan
Ok ,tack.CarMan skrev:vi pratar inte om ett värmesystem utan tempratur reglering. tempratur regleringen fins o styrs av värmepumpen, istället för termostaterna. omm huset är vind känsligt, så kommer en utegivare att missa detta. då o även annars kan en centralt placerad innegivare korigera detta.
om huset är feldimensionerat så att det har fel storlek på radiatorena i nått rum, så påverkar det inte tempratur reglerninge. (denna skilnad stryper man bort.)
om man har ett hus som på någe vis kan ha ett enstaka rum som är mer tsat för sol tillexempel man stora förnster där, så kommer rumet att värmas kraftigt när solen ligger på sakna värme klas i andra förhållanden. i ett sådant rmm bör man montera in en termostat. men inte fören man testat att köra utan
Kombinerat med MathiasS svar så innebär det att vissa saker på mindre idealiska hus löses inte med zonerna, men vissa gör. En del termostater kan behövas, men man kan tjäna pengar på att börja helt utan och komplettera efterhand man inser vad som behövs.
--- Mats ----
Håller helt och hållet med CarMan och MathiasS, ingjutna golvvärmen är så pass trög att reglera med termostater i varje rum är rent ut sagt onödigt. Rent ekonomiskt så sjönk vår förbrukning med 20-25% direkt vi lät värmekurvan styra värmen i huset, därefter har vi finjusterat lite till med olika saker som vi fått råd om här och på andra forum så från att ha en total förbrukning som skulle ligga på c:a 15.000 kWh om året så ligger vi i år på en trend mot 11.000.
Skall då sägas att vi bor i Skåne.
Vi har en IVT 490 till våra 130 kvm och när vi körde med termostater låg värmekurvan på 3.5 och med ganska ojämn värme i huset, nu är värmekurvan 2.6 så det är väsentlig skillnad.
Det enda vi använder termostaterna till är temperaturbegränsning i dom rum som har kraftig solinlysning, dom slår av vid c:a 23,5 gr och den lilla avkylning som sker i plattan hinner kompenseras av att termsotaten slår till igen en bra stund innan temperaturen når dom c:a 21,5 vi har normalt sett i dom rummen. I sovrum resp badrum har vår VVS kille strypt in så vi har 19 resp 23 gr så vi är nöjda och rör numera ingenting utan systemet sköter sig själv.
Skall då sägas att vi bor i Skåne.
Vi har en IVT 490 till våra 130 kvm och när vi körde med termostater låg värmekurvan på 3.5 och med ganska ojämn värme i huset, nu är värmekurvan 2.6 så det är väsentlig skillnad.
Det enda vi använder termostaterna till är temperaturbegränsning i dom rum som har kraftig solinlysning, dom slår av vid c:a 23,5 gr och den lilla avkylning som sker i plattan hinner kompenseras av att termsotaten slår till igen en bra stund innan temperaturen når dom c:a 21,5 vi har normalt sett i dom rummen. I sovrum resp badrum har vår VVS kille strypt in så vi har 19 resp 23 gr så vi är nöjda och rör numera ingenting utan systemet sköter sig själv.
Vi får vara medvetna om det är ett nybyggt hus vi pratar och detta kan på inget vis jämföras med hus byggt -58.
Jag har ett hus byggt 2002 (Halmstad, frånluftVP golvvärme i platta på mark) och har inte upplevt att inomhustemperaturen har varierat mer sedan jag satte mina rumstermostater ur spel tvärtom.
Vid nyinstallation så hade jag nog valt att låta installera trådbundna rumstermostater istället för trådlöst. Om man nu skall ha termostater, jag har en känsla att installatörerna sätter in detta som standard då dom omöjligtvis kan justera in värmeanläggningen i samband med den korta installationstid dom kan avvara.
Dom ställer en värmekurva som dom vet räcker och låter användaren skruva på termostaterna. Att detta leder till sämre besparing (vad det gäller värmepumpar) är det ingen som berättar.
Jag har ett hus byggt 2002 (Halmstad, frånluftVP golvvärme i platta på mark) och har inte upplevt att inomhustemperaturen har varierat mer sedan jag satte mina rumstermostater ur spel tvärtom.
Vid nyinstallation så hade jag nog valt att låta installera trådbundna rumstermostater istället för trådlöst. Om man nu skall ha termostater, jag har en känsla att installatörerna sätter in detta som standard då dom omöjligtvis kan justera in värmeanläggningen i samband med den korta installationstid dom kan avvara.
Dom ställer en värmekurva som dom vet räcker och låter användaren skruva på termostaterna. Att detta leder till sämre besparing (vad det gäller värmepumpar) är det ingen som berättar.
Jo, nya hus är både räknade på med mer precision och bättre isolerade, så det är större chans de klarar sig stabilare utan termostater utom i speciella lägen.KalleT skrev:Vi får vara medvetna om det är ett nybyggt hus vi pratar och detta kan på inget vis jämföras med hus byggt -58.
Inser ändå när jag läser Era inlägg att jag egentligen gjot mycket för att åstadkomma något som är likt det Ni beskriver. Har ställt värmekurvan tills allting skall fungera utan att termostaterna skall behöva gå in, så termostaternas jobb är i huvudsak att dämpa värmen när solen ligger på.
--- Mats ----