Håller på att bli galen...Funderar på ad för värme jag ska använda mig av, i mitt analkande hus! Här e förutsättningarna...

1. Småland ligger tomten
2.350 kvm, lösvirke, 2 fulla plan
3. planeras ca 38 cm isolering i vägg, 60 i tak(pga av rädsla för framtida energipriser)
4. Planeras för FTX (för att få frisk luft ständigt med tanke på bla mängd isolering)
5. Golvvärme kommer att läggas både i platta samt i mellanbjälklag.
6. förbereds även för poolbygge i framtiden, då gärna med uppvärmning
7. ca 3 hektar tenig tomt

Och nu till frågorna...

1. Bergvärme? Solceller? Pellets? Eller annat?
2. Var kan man får proffessionell hjälp om detta, jag ill ju inte ångra mig senare
3. Bergvärme kändes som min melodi(underhållsfritt, smidigt) ända till nån sa till mig att det kommer att krävas så lite åtgång av värme att det är overkill. Särskilt om jag ska ha återvinning i ventilatinen
4. Ska man ha återvinningen på varmvattnet eller med luft intag?

Snälla nån kunnig, ge mig tips!

Mvh Johan

Jordvärme röstar jag helt klart för! Specielt om du ska värma poolen också.
ta till markslingan regält, så blir det mycketbra, även i framtiden då du ska ha pool.

Grävarn skriker rakt ut...Är ju bara sten här!

ingen som kan tipsa? Vart kan man då få hjälp...??

är det berg eller är det sten. sten är ju bara ett problem om man gräver för hand.

vart går gränsen för berg/Sten? Mängder med gigantisk sten i alla fall! Tack för ditt svar! Nån mer?

Vi har funderat på en mängd olika alternativ och börjar nog luta mer och mer åt bergvärme ändå. Vi ska bygga i Växjö-trakten, ett 1,5-plans med oinredd övervåning men 180m2 i framtiden. Jag uppfattar bergvärmen som driftsäker och bekväm, rel underhållsfri, billig i längden, hyggligt framtidssäker, ganska tyst och det finns goda möjligheter till billig kyla på sommaren. Lite dyrare än jordvärme, men man vet aldrig vad man kommer att göra med trädgården i framtiden och kylan funkar bättre med ett borrhål. Rent ekonomiskt går nog gränsen för bäst lönsamhet mellan markvärme och luft/vatten just någonstans här i trakten... I Skåne, Halland och Blekinge är det nog svårt att argumentera för markvärme ur ett rent ekonomiskt perspektiv, men det kan bli rktigt kallt i delar av Småland och har man inget emot att vänta 20 år på Pay-Off tror jag markvärme kan vara en bra idé ändå!

Dessutom vet alla vad bergvärme är och är man inte säker på att man ska bo kvar större delen av sitt liv kan en bergvärmeinstallation nog höja priset på huset avsevärt vid försäljning.

Jaz skrev:
vart går gränsen för berg/Sten? Mängder med gigantisk sten i alla fall! Tack för ditt svar! Nån mer?
är det sten kan man gräva upp dom o frakta bort, är det berg så måste man stränga om det ska gå o gräva.

måste du inte ändå gräva en hel del för att få till grunden o en trädgård?

Grunden är grävd, tog 5 dagar längre än räknat med pga av all gigantisk sten. Visst den gick att flytta men det var till att rulla den ner i ett dike, och detta med en 30-tons maskin. Tror att det blir tufft att få igenom detta

Med ditt stora hus tycker jag det är klart att du ska ha bergvärme! Du kan gå in på t ex IVT:s hemsidan och göra en beräkning på hur mycket du sparar med de olika alternativen. Valet är svårare för oss som ska bygga lite mindre hus...

/Pontus

Jaz skrev:
Håller på att bli galen...Funderar på ad för värme jag ska använda mig av, i mitt analkande hus! Här e förutsättningarna...

1. Småland ligger tomten
2.350 kvm, lösvirke, 2 fulla plan
3. planeras ca 38 cm isolering i vägg, 60 i tak(pga av rädsla för framtida energipriser)
4. Planeras för FTX (för att få frisk luft ständigt med tanke på bla mängd isolering)
5. Golvvärme kommer att läggas både i platta samt i mellanbjälklag.
6. förbereds även för poolbygge i framtiden, då gärna med uppvärmning
7. ca 3 hektar tenig tomt

Och nu till frågorna...

1. Bergvärme? Solceller? Pellets? Eller annat?
2. Var kan man får proffessionell hjälp om detta, jag ill ju inte ångra mig senare
3. Bergvärme kändes som min melodi(underhållsfritt, smidigt) ända till nån sa till mig att det kommer att krävas så lite åtgång av värme att det är overkill. Särskilt om jag ska ha återvinning i ventilatinen
4. Ska man ha återvinningen på varmvattnet eller med luft intag?

Mvh Johan
Iof så är ditt hus stort men med den isoleringstjockleken i väggar o tak (hoppas du kör min 30 cm i plattan oxå) samt att huset ligger i småland kan inte förbrukningen bli hög..
Du borde klara dej med 50W/m2 o år el ca 17-18000 kWh/år för vv/värme så om du är riktigt noga o får huset helt tätt o ett bra ftx så kanske det tom blir lägre än 17-18000 kWh/år..

Då du tänkt skaffa pool så vore det läge att planera in en lite större acktank så du kan ha sol som en combisystem för både poolen o värme/vv vilket gör att den köpta/tillsatta energin kanske bara blir ca 13-14000 kWh/år... Gratis värme till poolen på sommaren o gratis värme/vv 7 mån/år.. :)

Nu blev väl valet inte lättare direkt men kanske en cz 65 oxå kan vara ett alternativ..

Tack, men jag fattar som du befarade än mindre... Solceller alltså? gratis värme/vv lät ju mumma... Vad är en cz 65??

Jaz skrev:
Tack, men jag fattar som du befarade än mindre... Solceller alltså? gratis värme/vv lät ju mumma... Vad är en cz 65??
Nja jag befarade inte att du skulle förstå mindre utan bara att du hade en valmöjlighet till..:)

Inte solceller utan solfångare, Solfångare ger värme...

Med t.ex 3-4 st paneler från sfinx Solenergi solfångare solpaneler vakuumrör solvärme Sfinx Solar får du ut motsvarande 6600-8800 kWh/år i 50° vatten men då bör dom vara kopplade mot en acktank på iaf 1500 liter..
VV brukar man räkna med 3500-5000 kWh/år i en villa med 4 personer men dom jag vet som kollat med elmätare ligger på 3500-4000 kWh/år.. En pool går det runt 6-10000 kWh/år beroende på hur länge den ska vara igång o vilken storlek, En pool förbrukar även ca 1500 kWh/sommar till pumpar mm..

Comfortzon är en frånluftsvärmepump som ger 6,5 kW inte 2 kW som vanliga flvp, Då behöver du inte ftx aggregatet.. Frånluftsvärmepump ComfortZone CE50 värmepump frånluftvärmepump frånluftsvärmepump radon luftvärmepump
Den går bra att koppla mot en acktank o dit är även solfångarna/poolen kopplade..
Ni har ju inte heller så kallt i småland..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.