Vi ska bygga ett 2- plans hus på knappt 180 m2 med vattenburen golvvärme i plattan. Vi skulle vilja ha lite tips och ideer på val av värmesystem. Gärna erfarenheter från er som byggt nytt med lutfvärmepump. Vilken kapacitet behövs, vad funkar bra/mindre bra? Energiförbrukning?

vad har ert hus för energibehov och vart ligger det?

Vi ka bygga i Kalmar, Småland...

forts... Tanken är att vi ska sätta in en IVT 495, men vi är osäkra på om det är tillräckligt. Har blivit tipsade om Comfortzone.

Du skall helt klart ta en Comfortzone (jag har en själv), tänk att slippa dra en massa rör i backen och dessutom slipper du en extra pump för att driva vätskan till jordvärmen.
Jag har ett hus på 272 kvadrat med en kakelugn som jag tror ger ca: 3000 kwh under vintern. resterande uppvärmning och varmvatten klarar comfortzone ce 50 med 6000kwh. En annan fördel med FLVP:ar är att du slipper en extra mekanisk ventilation som drar en massa energi också (ifall du funderar på bergvärme)

Vårat hus finner du här: Bilder på när Olof och Carina bygger hus

Byggde i jol och har lika stort hus. Vi har en Nibe 360 och vattenradiatorer på övervåningen. Räcker till och funkar bra i Stockholmstrakten. 23 cm isolering i väggarna och 30 cm isolering i plattan. Funderade också på Comfortzone men merkostanden hade blivit närmare 50000 eftersom prisavdraget var så dåligt. jag resonerade som så att jag kör på Nibe pumpen men den dagen den pajar så byter jag ut den mot en comfortzone! Dom ska passa mycket enkelt att byta ut mot varandra. Antagligen det mest ekonomiska. Har också en Nunna unni täljstenskamin på 1,5 ton som komplement och trivselfaktor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.